ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

منتشر شد: حقوق کارگران در ایران – خبرنامه شماره ۲۰

موضوع‌های عمده: حداقل دستمزد − تهاجم دولت به بازنشستگان – اعتراضات − حوادث کار: زمستان مرگبار – مهاجران − سرکوب

حقوق کارگران در ایران، خبرنامه شماره ۲۰، زمستان ۱۴۰۰/ ژانویه تا مارس ۲۰۲۲
حقوق کارگران در ایران، خبرنامه شماره ۲۰، زمستان ۱۴۰۰/ ژانویه تا مارس ۲۰۲۲

دور جدید مذاکرات «نجات برجام» تا نیمه اسفند بدون نتیجه ادامه یافت. در روزهای پایانی اسفند نشانه‌هایی از نزدیک شدن دو طرف به توافق علنی شد. پیش از این، آمریکا بخشی از تحریم‌ها را به صورت موقت لغو کرده بود. ناظران بازار نفت از افزایش صادرات نفت ایران در زمستان خبر داده‌اند. بازگشت درآمدهای حاصل از فروش نفت به ایران اما همچنان با مانع روبرو است. دولت امیدوار است با احیاء برجام امکان دستیابی به دارایی‌های مسدود شده فراهم شود و به این ترتیب بخشی از کسری بودجه فزاینده در سال جاری جبران شود. برآورد نهادهای حکومتی از کسری بودجه رقمی مابین ۳۵۰ هزار میلیارد تا ۴۲۰ هزار میلیارد تومان است.

وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی مدعی‌اند که جبران کسری بودجه از مسیر استقراض از بانک مرکزی متوقف شده است. واقعیت این است که دولت استقراض مستقیم از بانک مرکزی را متوقف کرده و به جای آن بانک‌ها را به خرید اوراق بدهی دولت با استفاده از اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی مجبور کرده است. علاوه بر این ارزهای مسدود شده را به بانک مرکزی فروخته است؛ دو راهکار فریبکارانه که سبب رشد نقدینگی و افزایش بدهی دولت شد.

در این وضعیت روند افزایشی نرخ تورم تداوم یافته است. مرکز آمار ادعا می‌کند از شتاب روند صعودی نرخ تورم کاسته شده است. در بازار مصرف اثر کند شدن رشد نرخ تورم برای مصرف کنندگان ملموس نیست.

بر پایه گزارش بانک مرکزی قیمت برنج داخلی در یک سال منتهی به بهمن ۹۵ درصد افزایش یافت. برنج خارجی نیز ۲۷,۵ درصد گران شد. در بهمن ماه نرخ تورم ۲۶ قلم از ۵۳ قلم کالای منتخب بالاتر از ۳۵ درصد بود.

نرخ اجاره بهاء نیز بر اساس اعلام بانک مرکزی در تهران ۴۸,۴ درصد و در کشور ۵۲٬۲ درصد افزایش یافت. نمودار زیر میزان افزایش قیمت کالاهای خوراکی را نشان می‌دهد.

میزان افزایش قیمت کالاهای خوراکی، ۱۴۰۰
میزان افزایش قیمت کالاهای خوراکی، ۱۴۰۰

رشد قیمت مواد غذایی در وضعیت رکود اقتصادی و سرکوب دستمزد که بر اساس برآورد کمیته مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار، از تشکل‌های کارگری حکومت ساخته، تنها یک سوم هزینه ماهانه را پوشش می‌دهد موجب گسترش فقر و کاهش سرانه مصرف شده است.

در ادامه

حداقل دستمزد

تهاجم دولت به بازنشستگان

اعتراضات

  • بازنشستگان
  • معلمان
  • کارگران بخش عمومی و دولتی
  • سلامت
  • دیگر اعتراضات
  • کارگران غیررسمی

حوادث کار: زمستان مرگبار

مهاجران
سرکوب

◄ دانلود متن کامل:

نسخه انگلیسی خبرنامه هم به زودی منتشر می‌شود.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سلیم ذوالقدر

    بادرود فراوان درمورد شورای کار یک چیز عجیبی وجود دارد نماینده کارگران چگونه انتخاب می شود بیست سال هست کارگر هستم وتابحال نقشی در تعیین این نمایندگان نداشته اصلا هیچ کدام را نمی شناسم. مشکل بسیار بزرگ کشورما دین اسلام است **