ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زنان باز هم پشت در ورزشگاه ماندند:‌ بلیت در دست، اسپری فلفل در چشم‌

دو هزار بلیت به زنان فروخته شد اما آنان را برای تماشای بازی ایران و لبنان به ورزشگاه راه ندادند.

زنانی که امروز برای تماشای آخرین بازی مقدماتی ایران در راه جام جهانی ۲۰۲۲ میان ایران و لبنان به ورزشگاه امام رضای مشهد رفتند، نه تنها با در دست داشتن بلیت امکان ورود نیافتند، بلکه از آنها با اسپری فلفل پذیرایی شد.

ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد در برخورد با زنان در مقابل استادیوم مشهد از اسپری فلفل استفاده شده است. زنانی که قصد تماشای بازی ایران و لبنان را داشتند و پشت در ورزشگاه ماندند، در اعتراض فریاد زدند: «ما اعتراض داریم!»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

جلوگیری از ورود زنان به استادیوم در ایران در حالی است که فدراسیون جهانی فوتبال بر حق ورود زنان به ورزشگاه به عنوان نیمی از جمعیت، تأکید کرده و بارها به فدراسیون فوتبال ایران هشدار داده است طبق تعهد دست‌اندرکاران فوتبال در ایران، اجازه ورود زنان به استادیوم برای تماشای همه مسابقات الزامی است.

ورود زنان به ورزشگاه برای تماشای بازی ایران و لبنان از روزهای قبل محل بحث و تردید بود اما حسن کامرانی فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال، دو روز قبل درباره حضور زنان در ورزشگاه گفته بود:

«نظر فدراسیون فوتبال حضور بانوان در بازی است. با توجه به تاکیداتی که از سوی فیفا شده نظر ما بر حضور آقایان و بانوان در کنار هم به عنوان تماشاگران بازی ملی ایران و لبنان است.»

با وجود چنین اظهارنظری، فدراسیون فوتبال ایران همواره موضوع را به مقامات بالاتر ارجاع داده است.

سال‌هاست مبارزه مدنی و تشکیل کمپین‌های مختلف برای احقاق حق ورود زنان به ورزشگاه‌ها در جریان است اما این تلاش‌ها در داخل ایران به نتیجه‌ای نرسیده.

ممنوعیت ۴۳ ساله حضور زنان در ورزشگاه‌ها، در نهایت منجر به آن شد که زنان ایرانی برای به‌دست آوردن این حق مسلم از جامعه جهانی و فدراسیون فوتبال آسیا و جهان استمداد بطلبند.

فیفا همه کشورها را مکلف کرده تا مردان و زنان با داشتن حق مساوی و برابر بدون تبعیض جنسیتی و محدودیت رقابت‌ها را تماشا کنند و به تشویق تیمی که هوادار آن هستند بپردازند. جمهوری اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

استمداد زنان ایران از فدراسیون جهانی فوتبال باعث شد فیفا بارها در این خصوص نامه بزند و درخواست کند که شرایط برای حضور زنان و دختران کاملا آزاد و بدون محدودیت فراهم شود. از همین رو با وجود برخی مخالفت‌های داخلی، قوانین بین‌المللی و فشار فیفا و AFC در این خصوص باعث شد این موضوع به طور جدی در چند مقطع بررسی شود و شرایط ایجاد آن با توجه به موازین و عرف داخلی در دستور کار قرار بگیرد.

فشار فیفا در نهایت فدراسیون فوتبال ایران را وادار کرد تا برای محروم نشدن از رقابت‌های جهانی با تمهیداتی نظیر راه دادن گروهی خاص از زنان به ورزشگاه آزادی برای رقابت‌های مقدماتی جام جهانی، ورود گزینشی زنان را در دستور کار قرار دهد. تنها در بازی ایران مقابل کامبوج که در مهر ماه ۹۸ و پیش از شیوع پاندمی کووید-۱۹ برگزار شد، رویای چهار دهه‌ای به تحقق رسید و زنان بدون گزینش در ورزشگاه‌ها حاضر شدند.

پیش از بازی امروز، در مسابقه فوتبال ۷ بهمن ۱۴۰۰ میان ایران و عراق در ورزشگاه آزادی، حضور زنان برای تماشای این رقابت چنان که از تصاویر منعکس شده دیده می‌شد، به شکل انتخابی و گزینشی صورت گرفت که اعتراض گسترده زنان را برانگیخت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.