ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله به زنان در ورزشگاه مشهد: نگرانی مسئولان از محرومیت فوتبال ایران

دو هزار بلیت به زنان مشهد فروختند تا آن‌ها به وعده تماشای مسابقه فوتبال بین ایران و لبنان باور کنند اما در روز مسابقه با گاز فلفل به آن‌ها حمله کردند و مانع از ورودشان به ورزشگاه شدند. اکنون برخی مسئولان نگران محرومیت فوتبال ایران هستند. فدراسیون فوتبال منکر وعده‌های خود شده و می‌گوید اصلاً قرار نبود زنان به ورزشگاه بروند.

تیم ملی فوتبال ایران در آخرین بازی خود از مرحله مقدماتی جام جهانی، سه‌شنبه ۹ فروردین با نتیجه دو بر صفر تیم ملی لبنان را شکست داد. بیش از دو هزار نفر از زنان بلیت خریده بودند تا به تماشای این مسابقه بروند اما از ورود آن‌ها به ورزشگاه نه تنها جلوگیری شد بلکه با گاز فلفل از آن‌ها استقبال شد. بر اساس فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، زنانی که پشت در ورزشگاه «امام رضا»ی مشهد مانده بودند شعار می‌دادند: «ما اعتراض داریم».

زنان معترض بلیت‌های خود را نشان می‌دادند و در مصاحبه با رسانه‌ها می‌گفتند ساعت‌ها برای ورود به ورزشگاه در صف به انتظار ایستاده بودند.

این رویداد واکنش‌های زیادی در ایران و شبکه‌های اجتماعی به‌همراه داشت و حتی صدای برخی مسئولان جمهوری اسلامی هم در آمد.

حجت‌الاسلام جعفر منتظری، دادستان کل کشور چهارشنبه ۱۰ فروردین در واکنش به این رویداد گفت:

«اگر شرایط مهیا نبود و امکان این‌که خانم‌ها را به ورزشگاه راه دهند، نبود، مسئولان از ابتدا باید عقل خود را به‌کار می‌انداختند و بلیت نمی‌فروختند. این‌که انسان بلیت بفروشد و بعد راه ندهد، قابل قبول نیست.»

منتظری با بیان این‌که مبلغی که زنان برای خرید بلیت پرداخته بودند باید به آن‌ها بازگردانده شود، افزود:

«ظرفیت ورزشگاه و بخشی که برای خانم‌ها در نظر گرفته شده بود، مشخص بود و باید مدیریت می‌شد و به‌نظر من این اتفاق ناشی از عدم مدیریت بود.»

مهرداد سراجی، عضو هیأت ‌رئیسه فدراسیون فوتبال نیز در توئیتر از احتمال محرومیت فوتبال ایران ابراز نگرانی کرد و نوشت:

«اخبار نگران‌کننده‌ای از تصمیمات فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا به گوش می‌رسد. قبلاً هم تأکید کرده بودم آن‌هایی که در وزارت ورزش برای فدراسیون فوتبال مسیری را طراحی کردند که اتفاقات تلخ مشهد در آن رخ دهد امروز پاسخگوی تصمیمات خود باشند.»

مجتبی توانگر، نماینده مجلس شورای اسلامی در توئیتر خود نوشت:

«دختران برای تماشای فوتبال بلیت خریدند ولی سهم‌شان گاز فلفل شد! این اقدامات جز هزینه‌تراشی در داخل و خارج نتیجه دیگری ندارد. در اولین فرصت سوال از وزیر ورزش را ثبت می‌کنم. باید پاسخگوی این حادثه باشد. اگر نمی‌توانید در مدار قانون وظیفه‌تان را انجام دهید بهتر است بروید!»

همچنین جلال رشیدی کوچی، نماینده دیگر مجلس در توئیتی نوشت:

«روز یکشنبه ۱۴ فروردین، در مورد اتفاقات تلخ ورزشگاه مشهد سوال خود را مطرح خواهم کرد. باید یک‌بار برای همیشه بساط این رفتارهای ناپسند که باعث از بین رفتن اعتماد و ایجاد دستاویز برای ضد انقلاب می‌شود، جمع شود.»

در پی این واکنش‌ها فدراسیون فوتبال ایران بیانیه‌ای منتشر کرد و منکر همه چیز شد. در بیانیه‌ فدراسیون فوتبال آمده است:

«هیچ‌کدام از مسئولان فدراسیون فوتبال از بانوان علاقه‌مند به فوتبال جهت خرید بلیت تماشای این مسابقه در شهر مقدس مشهد دعوت به‌عمل نیاورده و حتی تلاش‌هایی که جهت حضور بانوان در ورزشگاه صورت گرفت با هدف ارائه بلیت رایگان و مشروط بر فراهم‌سازی شرایط و زیرساخت‌های مناسب بود که محقق نشد.»

فدراسیون فوتبال افزود اصلاً این مسابقه قرار بود «بر اساس پروتکل و مصوبات ستاد کرونا بدون تماشاگر برگزار شود» و ناگهان شرایط تغییر کرد، «به‌شکلی که حتی نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا از تغییر روند برگزاری بازی و حضور تماشاگران در این مسابقه اظهار تعجب کردند».

فدراسیون فوتبال همچنین تأکید کرد:

«ورود بانوان در چنین موقعیتى بدون فراهم بودن زمینه و بسترهاى لازم همچنین پیش‌بینى و امکان بلیت‌فروشى غیرممکن و بحران‌ساز به‌نظر می‌رسید.»

پیش از این بارها فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) نسبت به حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران به جمهوری اسلامی هشدار داده بود و در روزهای اخیر هر بار مسئولان حکومتی به بهانه‌های مختلف و با ترفندهایی از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی کرده‌اند. ابتدا «زنان خودی» را ۷ بهمن ۱۴۰۰ در مسابقه فوتبال میان ایران و عراق با شمار کم به ورزشگاه آزادی راه دادند و در هفته‌های اخیر نیز که کرونا در بیشتر کشورها فروکش کرده و ورزشگاه‌های فوتبال شاهد حضور تماشاگران هستند، هر بار ورود تماشاگران را به‌دلیل شیوع کرونا ممنوع کرده‌اند تا به‌شکلی ورود زنان به ورزشگاه‌ها را به تعویق بیندازند.

فدراسیون فوتبال ایران در حالی منکر همه چیز می‌شود که حسن کامرانی‌فر، دبیرکل این فدراسیون دوشنبه ۸ فروردین درباره‌ حضور زنان در ورزشگاه مشهد برای تماشای بازی ایران و لبنان گفته بود:

«نظر فدراسیون فوتبال حضور بانوان در بازی است با توجه به تأکیداتی که از سوی فیفا شده نظر ما بر حضور آقایان و بانوان در کنار هم به‌عنوان تماشاگران بازی ملی ایران لبنان است.»

برای زنان جایگاه‌های ویژه‌ای نیز در نظر گرفته شده بود که صندلی‌ها در این جایگاه‌ها خالی ماند.

در پی سخنان کامرانی‌فر و پس از پایان بازی ایران و لبنان، علی‌اکبر هاشمی جواهری، مدیرکل اداره ورزش و جوانان خراسان رضوی درباره جلوگیری از حضور زنان گفت:

«با توجه به این‌که مشهد به‌عنوان پایگاه فرهنگی جهان اسلام و تشیع است، بنابراین بعضی از مسائل باید از قبل پیش‌بینی می‌شد.»

هاشمی جواهری در ادامه افزود که تصمیمات در تهران گرفته شده بود. او گفت:

«ما مجری تصمیماتی بودیم که از تهران گرفته شد. ما و شورای تأمین استان همه گوش به فرمان و مجری دستوراتی بودیم که از تهران آمد، در آخرین لحظه‌ها قرار شد به این شکل برگزار شود.»

در خرداد ۱۳۹۷ و پس از کش‌وقوس‌های فراوان زنان توانستند برای تماشای بازی‌های تیم ملی وارد ورزشگاه آزادی شوند. در شهریور ۱۳۹۸ سحر خدایاری (دختر آبی) برای دیدن مسابقه بین استقلال تهران و العین امارات به ورزشگاه رفت و بازداشت شد. او بعد در مقابل دادگاهی در تهران اقدام به خودسوزی کرد.

پنج‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸ عده‌ای از زنان ایرانی برای نخستین بار، رسماً به‌عنوان تماشاگر زن فوتبال به استادیوم آزادی در تهران راه یافتند تا بازی ایران و کامبوج را از نزدیک تماشا کنند. این اولین بار بود که زنان ایرانی نه با دعوت‌نامه یا با لباس مبدل و در نقش مرد، بلکه به‌عنوان زن فوتبال‌دوست بلیت خریدند و به تماشای بازی فوتبال رفتند. فدراسیون جهانی فوتبال تهدید کرده بود که در صورت ممانعت مجدد ایران از حضور زنان در ورزشگاه‌ها، فوتبال ایران را محروم خواهد کرد.

در این کشاکش‌ها مسئولان همواره ادعا کرده‌اند که «زیرساخت‌ها» در ورزشگاه‌های ایران برای حضور زنان مناسب نیست.

علی‌اکبر هاشمی جواهری نیز به همین استدلال نخ‌نما متوسل شد و گفت:

«در رویدادهای بعدی می‌دانم که وزارت ورزش برنامه‌هایی دارد در همین استادیوم شرایطی فراهم کند که بازی‌های بین‌المللی بهتر از امروز برگزار شود. آن‌جا احتمالاً ما با آماده‌سازی زیرساخت‌ها حضور تمامی اقشار را‌‌‌‌‌‌‌‌ داریم. شاید زمان کم باعث شد این اتفاق بیفتد.»

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، روز چهارشنبه وزیر کشور را مأمور کرد که با بررسی ماجرای مشهد، اقدامات لازم را انجام و گزارشی ارائه دهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.