ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تونس: قیس سعید پارلمان را هشت ماه پس از تعلیق آن منحل کرد

در حالی که پارلمان تونس از تابستان گذشته به حالت تعلیق درآمده بود، رئیس جمهوری تونس اعلام کرد که تصمیم به انحلال پارلمان گرفته است. این اقدام پس از آن صورت گرفت که وزیر دادگستری دستور تحقیق درباره نمایندگان مجلس را صادر کرد و آن‌ها را به «توطئه علیه امنیت کشور» متهم کرد.

بحران سیاسی در تونس وارد مرحله تازه‌ای شد. قیس سعید، رئیس جمهوری تونس چهارشنبه ۱۰ فروردین / ۳۰ مارس، هشت ماه پس از تعلیق پارلمان، در تلویزیون این کشور ظاهر شد و انحلال پارلمان را اعلام کرد.

این تصمیم در جلسه شورای امنیت ملی تونس که ریاست آن را قیس سعید برعهده داشت، گرفته شد. ساعاتی پیش از آن اعلام شد که حدود ۱۲۰ نماینده پارلمان به دلیل تشکیل جلسه‌ مجازی از تعلیق پارلمان سرپیچی کرده‌اند و طی آن به لغو اقدامات قیس سعید رأی داده‌اند.

قیس سعید در ویدئویی که از سوی دفتر ریاست جمهوری تونس منتشر شد، گفت:

«در این لحظه تاریخی انحلال پارلمان را برای حفظ دولت و نهادهای آن و حفاظت از مردم تونس اعلام می‌کنم.»

قیس سعید که در پایان سال ۲۰۱۹ به ریاست جمهوری تونس برگزیده شد، پس از ماه‌ها انسداد سیاسی در ۲۵ ژوئیه سال گذشته با برکناری نخست‌وزیر و تعلیق پارلمان تحت سلطه حزب اسلام‌گرای النهضه، قدرت‌ را کاملاً در دست گرفت.

در ۲۲ سپتامبر، سعید اختیارات کامل خود را از طریق آن‌چه «اقدامات استثنایی» نامیده شد و تعلیق پارلمان را تمدید می‌کرد، رسمیت بخشید. این اقدامات همچنین به او اجازه می‌دهند تا با فرمانی قانون‌گذاری کند، ریاست شورای وزیران را برعهده بگیرد و قوانین را اصلاح کند.

بنا به فراخوان دفتر مجمع نمایندگان خلق، نهادی که ریاست پارلمان و نمایندگان احزاب حاضر در آن‌جا را گرد هم می‌آورد، ۱۲۰ نماینده (از مجموع ۲۱۷ نماینده) در جلسه عمومی روز چهارشنبه به ریاست طارق فرتیتی، نایب رئیس پارلمان و نماینده مستقل، شرکت کردند.

راشد غنوشی، رئیس مجمع نمایندگان و رهبر حزب النهضه، در این جلسه عمومی شرکت نکرد.

۱۱۶ نماینده پارلمان به لایحه‌ای رأی مثبت دادند که هدف آن لغو «اقدامات استثنایی» قیس سعید است که به‌گفته آن‌ها مانع از روند دموکراتیک و برقراری حکومت یک نفره در کشوری می‌شود که مهد بهار عربی بود.

این نمایندگان از جمله نمایندگان حزب النهضه و نمایندگان مستقل همچنین خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی و ریاست جمهوری برای خروج از بحران سیاسی و اجتماعی-اقتصادی شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.