ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خانواده‌های دادخواه آبان ۹۸: هیچ‌کس نماینده ما نیست

جمعی از خانواده‌های دادخواه آبان ۹۸ روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای نسبت به بیانیه ۱۵ سازمان‌ حقوق اعتراض کردند و گفتند این برای تهیه این بیانیه با آنها هماهنگ نشده و «هیچ‌کس نماینده آنها نیست».

هفته گذشته ۱۵ سازمان حقوق بشری با انتشار بیانیه‌ای نسبت به افزایش فشارهای امنیتی بر شاهدان «دادگاه آبان» اعتراض کردند و از سازمان‌های بین‌المللی همچون سازمان ملل خواسته بودند «اقدامات ضروری را برای خاتمه دادن به آزار و اذیت شاهدان دادگاه بین‌المللی مردمی آبان و خانواده‌های‌ آنان توسط حکومت ایران، انجام دهند».

سه‌شنبه ۲۳ آبان جمعی از خانواده‌های دادخواه آبان ۹۸ نیز با انتشار بیانیه‌ای نسبت به بیانیه‌ این ۱۵ سازمان حقوق بشری اعتراض کردند و نوشتند که هیچ‌کس نماینده آنها نیست:

«این یک هشدار جدی به تمام رسانه‌هاست که هیچ‌کس نماینده‌ ما خانواده‌های دادخواه نبوده و نخواهد بود و اگر قرار باشد کسی راوی رنج ما باشد باید از ما اجازه گرفته شود. ما که توانستیم در خفقان خفه‌کننده‌ جمهوری‌اسلامی صدایمان را به دنیا برسانیم از اینجا به بعد هم خودمان توانایی ادامه این مسیر را داریم. این متن ۱۲ صفحه‌ای که به عنوان بیانیه منتشر شده، مورد تأیید ما نیست و با هیچ‌یک از خانواده‌های دادخواه در مورد آن مشورت نشده و بدون هیچ تحقیقی در مورد شرایط امنیتی ما که هر روز دشوارتر می‌شود، نوشته شده است.»

خانواده‌های دادخواه آبان ۹۸ در این بیانیه تأکید کردند که «آنها تمام تلاش خود را خواهند کرد تا حکومت قاتلان فرزندانشان سرنگون شود» و خطاب به رسانه‌ها، روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر اظهار داشتند که: «ما سوژه‌های بی‌اختیار بیانیه‌های شما نیستیم.»

۱۵ سازمان‌ امضاکننده این بیانیه‌ای که هفته گذشته منتشر شد، اعلام کردند که به باور آنها «مقامات ایرانی با آزار و اذیت شاهدان –و هم‌چنین خانواده‌های‌ آنان– که در رابطه با سرکوب مرگبار اعتراضات سراسری آبان ۱۳۹۸ توسط مقامات ایران در دادگاه بین‌المللی مردمی آبان شهادت داده‌اند، اصل ممنوعیت مطلق شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها را نقض می‌کنند.»

خانواده‌های دادخواه آبان ۹۸ در بیانیه خود اعلام کردند که حضور آنها در دادگاه آبان صرفاً به دلیل استفاده از پلتفرمی برای رساندن صدایشان بوده است و این:

«به معنی تأیید هیچ‌یک از اشخاص برگزارکننده‌ی دادگاه نبوده و نیست. همانطور که از هر تریبون دیگری استفاده می‌کنیم تا بگوییم این حکومت جنایتکار قاتل فرزندان ماست. اما گویا هویت خانواده‌های دادخواه برای شما به “شاهدین دادگاه آبان” تقلیل یافته است و چنان نشان می‌دهید که تمامی فشارهای جمهوری اسلامی صرفاً به دلیل دادگاه آبان بوده است؛ خیر این‌گونه نیست!»

این بیانیه که به امضای شمار زیادی از خانواده‌های جان باختگان آبان ۹۸ رسیده است، اظهار می‌دارد که طی دو سال و نیم گذشته تک‌تک خانواده‌ها تحت شدیدترین فشارها و تهدیدها از سوی نهادهای امنیتی بوده‌اند و در پایان تأکید کرده‌اند که «خون عزیزانشان قابل معامله نیست».

متن کامل بیانیه خانواده‌های دادخواه آبان ۹۸ را اینجا بخوانید.

متن کامل بیانیه ۱۵ سازمان حقوق بشری را اینجا بخوانید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.