ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عربستان و کویت اعلام کردند میدان گازی آرش/ الدورا را توسعه می‌دهند

عربستان سعودی و کویت اعلام کردند با وجود مخالفت‌های ایران میدان گازی آرش/ الدورا را توسعه می‌دهند. این دو کشور در همان حال از ایران دعوت کردند درباره این میدان گازی با آن‌ها وارد مذاکره شود.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی روز چهارشنبه ۱۳آوریل/۲۴ فروردین در بیانیه‌ای اعلام کرد که با کویت به توافق بهره‌برداری از میدان گازی آرش/ الدورا که ایران آن را «غیرقانونی» می‌داند، احترام می‌گذارد. در این بیانیه آمده است:

«عربستان سعودی و کویت بر حق خود برای بهره‌برداری از منابع طبیعی در این منطقه تاکید می‌کنند و به کار خود برای اجرای آنچه بر سر آن توافق شده است ادامه خواهند داد.»

در همان حال دو کشور مجددا اعلام کردند که آماده‌اند بر سر مرز مورد مناقشه میدان گازی آرش/ الدور با ایران وارد گفت‌وگو شوند. در این بیانیه آمده است:

«پادشاهی عربستان سعودی و کشور کویت به‌عنوان یک طرف مذاکره کننده دعوت خود را از جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این مذاکرات تجدید می‌کنند.»

این میدان گازی که از سوی ایران "آرش" و از سوی دو کشور کویت و عربستان «الدورا» نامیده می‌شود، ده‌ها سال است به جهت تعیین سهم ایران و کویت، به موضوعی برای مناقشه دو کشور تبدیل شده است. ذخیره در جای گاز میدان آرش یک تریلیون فوت مکعب و ذخیره نفت در جای این میدان نیز ۴۲ میلیون نفت خام تخمین زده شده است.

تهران در اواخر ماه مارس/ فروردین گفت که توافق عربستان و کویت برای بهره‌برداری از این میدان گازی با «مذاکرات قبلی انجام شده مغایرت دارد» و افزود که «حق خود برای بهره‌برداری از این میدان را محفوظ می‌داند.»

امتداد ساختمان میدان آرش در آب‌های ایران و ناحیه بی‌طرف بین کویت و عربستان، به میدان الدورا کویت می‌رسد که از سال ۱۹۷۵ در حال بهره‌برداری است.

طبق این مرز حدود ۴۰ درصد ساختمان نفتی و گازی موجود میدان آرش، در آب‌های ایران قرار دارد. سال‌ها پیش شرکت ملی نفت ایران به منظور تعیین میزان ذخائر درجا اقدام به حفر یک حلقه چاه اکتشافی (چاه شماره یک آرش) نمود که موقعیت این چاه نزدیک به خط مرزی مورد قبول ایران است. طی ۱۱ سال گذشته کشور کویت با استناد به نتایج لرزه‌نگاری انجام شده توسط شرکت شل برای این کشور، اقدام به تعریف خط مرزی جدیدی کرده که بر اساس این مرز کل ساختمان میدان آرش در بخش عربی میدان قرار می‌گیرد، اما این مرز هیچگاه مورد پذیرش جمهوری اسلامی ایران قرار نگرفته است.

در دولت‌های نهم و دهم تعیین تکلیف تمامی میادین مشترک در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت و اقدام برای تولید از میدان آرش به شرکت نفت فلات قاره ایران سپرده شد. در ادامه، طرح توسعه میدان نهایی شد و عملیات ساخت پایه میدان آرش کلید خورد. به موازت فعالیت‌های انجام شده تلاش‌ها برای رفع مناقشه مرزی و امضای معاهده تحدید حدود نیز توسط معاونت امور بین الملل وزارت نفت آغاز شد.

پس از اعلام سفر امیر کویت به ایران در سال ١٣٩٣، معاونت امور بین‌الملل وزارت نفت با همکاری کارشناسان ذیربط اقدام به تعریف سناریوهای مختلف مرزی جهت امضای تفاهم نامه فی ما بین رییس جمهوری ایران و امیر کویت کرد. اما پس از سفر امیر کویت، به شکل ناگهانی تمامی فعالیت‌های این میدان به حالت تعلیق درآمد و در سکوت خبری پایه ساخته شده برای این میدان نیز تغییر کاربری داده و برای نصب در یک میدان دیگر آماده شد. به این ترتیب توسعه این میدان از دستور کار خارج شد.  

در طی یک سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین کشورهای عربستان و کویت جهت توسعه این میدان امضا و کشور کویت متولی توسعه این میدان شده است. به این ترتیب در غفلت مسئولان وزارت نف عملیات توسعه در بخش عربی میدان آرش به پایان رسیده و به زودی بهره برداری از این میدان آغاز می‌شود.

کویت موجودیت میدان آرش را به‌رسمیت نمی‌شناسد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.