ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با بالاگرفتن تنش‌ها، اسرائيل یک سایت متعلق به حماس را در غزه بمباران کرد

جنگنده‌های اسرائیلی بخش‌هایی از نوار غزه را بمباران کردند. از سوی مقابل شاخه مسلح حماس نیز اعلام کرد که به تلافی این حمله، به سمت اسرائيل موشک زمین‌به‌هوا شلیک کرده است. اسرائیل روز دوشنبه از سرنگون‌‌کردن یک موشک شلیک‌شده از غزه، خبر داد.

با بالاگرفتن دوباره تنش‌ها در بیت‌المقدس و نوار غزه، ارتش اسرائیل اعلام کرد یک سایت تولید سلاح متعلق به حماس را در نوار غزه بمباران کرده است.

منابع فلسطینی هم گزارش دادند که اسرائیل در عرض چند ساعت، اردوگاه‌های متعلق به حماس و یک گروه دیگر در غزه را هدف حمله هوایی قرار داده است.

وزارت بهداشت فلسطین روز سه‌شنبه ۳۰ فروردین / ۱۹ آوریل گزارشی درباره کشته یا زخمی‌شدن افراد در این حمله منتشر نکرد. ارتش اسرائيل نیز گزارش داد که حمله مذکور آسیب جانی به همراه نداشته است.

از سوی مقابل گردان‌های عزالدین القسام - شاخه مسلح حماس – که پیشتر «هتک حرمت» مسجدالاقصی را «خط قرمز» خود خوانده بودند، از شلیک‌ موشک‌های زمین‌به‌هوا به سمت اسرائيل، به تلافی حمله به غزه خبر دادند.

در بیانیه این گروه آمده است:

«پدافند هوایی ما دقیقاً در ساعت ۱:۳۵ بامداد سه‌شنبه به وقت محلی به هواپیماهای جنگی رژیم اسرائيل در آسمان نوار غزه، با موشک‌های زمین‌به‌هوا پاسخ داد.»

پیش از این حمله اسرائیل اعلام کرده بود که موشکی را که از نوار غزه به سمت جنوب اسرائیل شلیک‌شده، توسط سامانه گنبد آهنین رهگیری و سرنگون کرده است.

هنوز هیچ گروه فلسطینی مسئولیت این موشک‌پرانی را بر عهده نگرفته است.

تنش‌های کنونی از آن‌جا شعله گرفت که نیروهای اسرائیل از ابتدای شروع ماه رمضان در چندین نوبت به مسجدالاقصی یورش برده و ده‌ها فلسطینی را زخمی و صدها تن را دستگیر کرده‌اند.

روز جمعه، نیروهای امنیتی اسرائیل در درگیری با فلسطینی‌ها در محوطه مسجدالاقصی دست کم ۱۵۲ فلسطینی را مجروح کردند.

فلسطینی‌ها اسرائیل را به تعرض به مسجدالاقصی در ماه رمضان متهم می‌کنند. اسرائیل اما مدعی‌ست که نیروهای این رژیم مورد حمله معترضان فلسطینی قرار گرفته‌اند که به زعم پلیس اسرائيل برای اهداف سیاسی به دنبال برهم زدن نماز مسلمانان و جلوگیری از بازدید یهودیانی هستند که همزمان عید فصح را جشن می‌گیرند.

پلیس اسرائیل گفته که برای متفرق کردن گروهی از فلسطینی‌ها که به دیوار ندبه (دیوار غربی)، مکان مقدس یهودیان سنگ پرتاب کرده‌اند، وارد عمل شده است. برپایه گزارش شبکه الجزیره اما نیروهای امنیتی اسرائیل بدون هیچ گونه دلیلی به محوطه مسجد الاقصی یورش برده و بعد از نماز صبح به نمازگزاران حمله کردند. همچنین گفته می‌شود گروه‌های یهودی راست‌افراطی با انتشار فراخوان‌هایی از یهودیان خواسته‌اند در طول عید فصح در صحن‌های مسجد الاقصی تجمع کنند و این فراخوان‌ها به دور تازه تنش‌ها میان مسلمانان و یهودیان منجر شده است.

حماس حمله به مسجدالاقصی، به عنوان مکان مقدس مسلمانان و یهودیان را «خط قرمز» خوانده.  

از سوی مقابل، پیش از حمله موشکی، نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، حماس را به راه‌اندازی «کارزار آزار و اذیت وحشیانه» علیه اسرائیل متهم کرد.

برمبنای گزارش خبرگزاری رویترز و به نقل از وزارت امور خارجه آمریکا، مقام‌های این کشور در آخر هفته در تماس با اسرائیلی‌ها، فلسطینی‌ها و نمایندگان عرب تلاش کرده‌اند تا از تشدید تنش‌ها در اورشلیم جلوگیری کنند.

در عین‌حال مصر و اردن که هر دو از دیرباز با اسرائیل قرارداد صلح امضا کرده و در عین نزدیکی به تل‌آویو در مسائل امنیتی اسرائیل-فلسطین دخیل‌اند، اقدامات اخیر ارتش اسرائیل در مسجد الاقصی را محکوم کرده‌اند.

اردن که متولی مسجد الاقصی‌ست، روز دوشنبه معاون کاردار اسرائیل در امان را برای انتقال پیام محکومیت حمله به این مسجد، احضار کرد.

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن هم روز دوشنبه در گفت‌وگو با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل گفت اقدامات «یک جانبه» اسرائیل علیه نمازگزاران مسلمان در مسجد الاقصی به طور جدی چشم‌انداز صلح در منطقه را تضعیف کرده است. او افزود اسرائیل در حال دست‌زدن به  «اقدام‌های تحریک آمیز» در محوطه مسجد است و این اقدام‌ها «موقعیت قانونی و تاریخی» حرم‌های مقدس را نقض می‌کند.

طبق گزارش شبکه الجزیره، بشیر الخساونه، نخست‌وزیر اردن هم روز دوشنبه از اعضای گروه «وقف اسلامی »که بر محوطه مسجد الاقصی نظارت می‌کند و «با پرتاب سنگ جلوی طرفداران صهیونیست‌ها که تحت حفاظت امنیتی دولت اشغالگر فلسطین، به مسجد هتک حرمت کرده‌اند»، حمایت کرد.

سخنان نخست‌وزیر اردن با واکنش نخست‌وزیر اسرائیل روبه‌رو شد که الخساونه را به «تحریک حماس برای شعله‌ور کردن خشونت در اورشلیم (بیت‌المقدس)» متهم کرد.

سال گذشته نیز این نیروها معترضان به اخراج اجباری خانواده‌های فلسطینی از محله شیخ جراح در بیت‌المقدس شرقی را در محوطه مسجد سرکوب کردند. تنش‌های سال گذشته در ادامه به پرتاب موشک توسط حماس و ۱۱ روز حمله هوایی و بمباران غزه منجر شد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.