ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دومین حمله اسرائیل به غزه در یک هفته

جنگنده‌های اسرائیلی برای دومین بار در این هفته اهدافی در مرکز غزه را بمباران کردند. ارتش اسرائیل اعلام کرد که هواپیماهای جنگنده این کشور یک مرکز تولید موتور موشک در غزه را منهدم کرده‌اند.

دومین حملات جنگنده‌های اسرائیلی به غزه در سحرگاه پنجشنبه ۲۱ آوریل/یکم اردیبهشت انجام شد.

شبکه الجزیره می‌نویسد این حملات به چندین خانه در نزدیکی یکی از مکان‌های مورد هدف در اردوگاه آوارگان البریج در مرکز غزه آسیب رساند.

پلیس اسرائیل اعلام کرد شامگاه گذشته موشکی که از غزه شلیک شد به جنوب اسرائیل اصابت کرد و خسارات جزئی به خانه‌ای وارد کرد اما آسیبی به آن وارد نشد.

ارتش اسرائیل گفت بعد از حملات خود به منطقه محاصره شده ساحلی چهار موشک دیگر نیز از غزه شلیک شد، اما این موشک‌ها توسط سامانه‌های پدافند هوایی گنبد آهنین رهگیری شدند.

هیچ گروه فلسطینی مسئولیت پرتاب موشک به اسرائیل را بر عهده نگرفت.

حماس که حاکمیت غزه را به عهده دارد در بیانیه‌ای اعلام کرد بمباران اسرائیل تنها فلسطینی‌ها را تشویق می‌کند تا در برابر اشغالگری مقاومت کنند و حمایت خود را از بیت‌المقدس و مردم آن افزایش دهند.

سه‌شنبه گذشته نیز در پی درگیری‌ها بین پلیس اسرائیل و مسلمانان در مسجد الاقصی و حمله راکتی از غزه به خاک اسرائیل، ارتش اسرائیل بعد از چندین ماه برای نخستین بار غزه را هدف قرار دارد. حازم قاسم سخنگوی حماس کوشید حمله‌های هوایی را ناچیز جلوه دهد. قاسم گفت:

«صهیونیست‌ها با بمباران سایت‌های خالی موفق نخواهند شد مردمان فلسطینی را از دفاع از بین‌المقدس باز دارند.»

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی حماس برای نخستین بار در مقابله با جنگنده‌های اسرائیلی از موشک‌های دوش پرتاب استفاده کرد. قاسم افزود:

«تبریک به مردان جنبش مقاومت ما که با دفاع ضدهوایی در مقابل جت‌های جنگنده ایستادند.»

نگرانی‌ها از گسترده‌تر شدن ابعاد درگیری

پس از جنگ ۱۱ روزه اسرائیل و غزه در سال گذشته که در آن بیش از ۲۵۰ فلسطینی در غزه و ۱۳ نفر در اسرائیل کشته شدند، افزایش خشونت در اسرائیل و اراضی اشغالی فلسطین نگرانی‌ها از بازگشت به درگیری گسترده‌تر را افزایش داده است.

در مارس/فروردین سال جاری، پس از کشته شدن ۱۴ نفر در اسرائیل در حملات خیابانی، ارتش اسرائیل در یورش به کرانه باختری دست‌کم ۲۹ فلسطینی را کشتند.

پلیس ضد شورش اسرائیل هفته گذشته نیز به محوطه مسجد الاقصی یورش برد و حداقل ۱۵۸ نمازگزار فلسطینی را زخمی کرد.

تنش‌ها در سال جاری با ماه رمضان که با جشن عید فصح یهودیان همزمان شده است، تشدید شده است.

نفتالی بنت نخست وزیر و بنی گانتز وزیر دفاع، و آویو کوخاوی فرمانده ارتش اسرائیل در پی شلیک راکت جلسه ای برای مذاکره پیرامون پاسخ احتمالی تشکیل دادند.

مصر و اردن که هر دو از دیرباز با اسرائیل قرارداد صلح امضا کرده‌اند اقدامات اخیر ارتش اسرائیل در مسجد الاقصی را محکوم کرده‌اند. اردن که متولی مسجد الاقصی‌ست، دوشنبه گذشته معاون کاردار اسرائیل در امان را برای انتقال پیام محکومیت حمله به مسجد الاقصی احضار کرد.

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن هم روز دوشنبه در گفت‌وگو با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل گفت اقدامات «یک جانبه» اسرائیل علیه نمازگزاران مسلمان در مسجد الاقصی به طور جدی چشم‌انداز صلح در منطقه را تضعیف کرده است. او افزود اسرائیل در حال دست‌زدن به  «اقدام‌های تحریک آمیز» در محوطه مسجد است و این اقدام‌ها «موقعیت قانونی و تاریخی» حرم‌های مقدس را نقض می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    اسرائل هم چون با انتخابات روبروست تلاش دارد تا جو را متشنج و خطرناک جلوه دهد و حتی در برخی مواقع به گروههای تروریستی پول و امکانات می دهد تا جو را بیشتر متشنج کنند