ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در گفت و گو با دو فعال اجتماعی

دفاع از حق تحصیل شهروندان ایرانی

در روزهای پایانی ماه اردیبهشت، جمع‌قابل ملاحظه‌ای از دانشجویان سمنان، به طور همزمان، دست‌ کم برای یک سال از تحصیل محروم و چند نفری نیز اخراج شدند.

محرومیت از تحصیل، اخراج یا جلوگیری از ادامه تحصیل دانشجویان مقاطع بالاتر، با عناوینی نظیر «دانشجویان ستاره‌‌دار»، قصه پردامنه‌ای در دوره حاکمیت جمهوری اسلامی است.

انقلاب فرهنگی ایران در سال ۱۳۵۹، نمونه بارز، سازمان‌یافته و مشخص از سرکوب دانشجویان معترض و جلوگیری از حق تحصیل آنان به بهانه فعالیت‌های سیاسی-اجتماعی است.

در برابر نقض و پایمالی حق تحصیل و خواست ادامه‌ تحصیل و دریافت مدرک دانشگاهی که در هر حال در جامعه‌ای با مختصات ایران، می‌تواند نقش پررنگی در آینده حرفه‌ای و  جایگاه اجتماعی-اقتصادی افراد بازی کند، چه کوشش‌ها و فعالیت‌هایی صورت گرفته است؟ آیا نیروهای سیاسی ایران آنطور که باید و شاید به این موضوع پرداخته‌اند؟

در روزهای پایانی ماه اردیبهشت سال جاری، جمع‌قابل ملاحظه‌ای از دانشجویان سمنان، به طور همزمان، دست‌ کم برای یک سال از تحصیل محروم و چند نفری نیز اخراج شدند. این روزها به همین بهانه کمپینی با نام «دفاع از حق تحصیل شهروندان ایرانی» شکل گرفته است.

در همین زمینه، بهنام دارایی زاده با سجاد ویس‌مرادی فعال اجتماعی و از دست اندرکاران کمپین دفاع از حق تحصیل شهروندان ایرانی گفت و گویی کرده است.

در اطلاعیه آغاز به کار کمپین «دفاع از حق تحصیل شهروندان ایرانی»، با اشاره به اینکه احترام به حق تحصیل برای همه شهروندان فارغ از اعتقادات مذهبی و سیاسی، جنسیت و نژاد، از نشانه های بارز پایبندی حکومت‌ها به یکی از جنبه های مهم حقوق بشر در سطح جامعه است، از جمهوری اسلامی به دلیل نقض حق تحصیل شهروندان در طول بیش از ۳۴ سال حکومت آن به شدت انتقاد شده است.

این کمپین همچنین از همه شهروندان دعوت کرده که با حمایت از حق تحصیل ایرانیان، خواستار لغو قوانین ناعادلانه در این زمینه شوند و با ارسال مدارک محرومیت از تحصیل خود به این کمپین، به مستندسازی اطلاعات محرومان از تحصیل و نهادهای موثر در این زمینه کمک کنند.

فرشاد محمدی، با حسین ترکاشوند، فعال سابق دانشجویی و از دست اندرکاران کمپین دفاع از حق تحصیل گفت و گو کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.