ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ده‌ها کشته در حمله به خانقاه صوفیان در کابل

حمله به مراکز مذهبی و مراکز تجمع اقلیت‌های قومی و مذهبی در افغانستان ادامه دارد. دیروز به یک خانقاه حمله شد و ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند.

امام خانقاه «خلیفه صاحب» که روز گذشته در کابل مورد حمله انتحاری قرار گرفت، گفته که این انفجار قوی بیش از ۵۰ نمازگزار و صوفی را بعد از نماز جمعه کشته است. حمله به این خانقاه آخرین مورد از یک سری حملات به اهداف غیرنظامی در افغانستان در ماه رمضان است.

بسم الله حبیب، معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان گفته که انفجار در خلیفه صاحب در غرب پایتخت در اوایل بعد از ظهر روز جمعه ۹ اردیبهشت رخ داد. این مقام رسمی تعداد کشته شدگان را ۱۰ نفر اعلام کرده است.

این حمله زمانی انجام شد که نمازگزاران در خانقاه «خلیفه صاحب» برای ذکر گرد هم آمده بودند. «حلقه ذکر» از سوی برخی مسلمانان تشکیل می‌شود، اما برخی از گروه‌های سنی تندرو آن را بدعت می‌دانند. خانقاه «خلیفه صاحب» که در برخی منابع از آن به نام «خانقاه علاءالدین علیا» نیز یاد شده است، پس از چاشت روزهای جمعه میزبان «حلقه» ذکر بود. این خانقاه متعلق به صوفیان پیرو طریقه نقشبندیه است.

سید فاضل آغا امام این خانقاه گفته که فردی که گمان می‌رود یک بمب‌گذار انتحاری بوده، در مراسم به آنها پیوست و خود را منفجر کرد.

او به رویترز گفت: «دود سیاهی بلند شد و همه جا را فرا گرفت، اجساد همه جا بود. من خودم زنده ماندم، اما عزیزانم را از دست دادم.»

یک منبع بیمارستانی گفت که بیمارستان‌ها تاکنون ۶۶ جسد و ۷۸ زخمی دریافت کرده‌اند.

ایالات متحده و نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان این حمله را محکوم کردند. نمایندگی سازمان ملل گفته این حمله بخشی از افزایش خشونت‌ها در هفته‌های اخیر است که اقلیت‌های قومی و مذهبی را هدف قرار داده است.

شفاخانه امرجنسی در مرکز شهر کابل گفته است که ۲۱ بیمار را مداوا می‌کند و دو نفر در بدو ورود جان خود را از دست داده‌اند. یک منبع در بیمارستان دیگری گفته که ۴۹ بیمار و پنج جسد را دریافت کرده است. این منبع افزود که وضعیت ده نفر از بیماران وخیم است و تقریباً ۲۰ نفر در بخش سوختگی بستری شده‌اند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان حاکم با انتشار بیانیه ای این انفجار را محکوم کرد و گفت که عاملان آن پیدا و مجازات خواهند شد.

مشخص نشده که چه کسی مسئول این عملیات است.

ده‌ها غیرنظامی افغان در هفته‌های اخیر در انفجارهایی کشته شده‌اند که مسئولیت برخی از آنها را داعش بر عهده گرفته است.

شفاخانه امرجنسی گفته که تنها در ماه آوریل بیش از ۱۰۰ بیمار زخمی شده در حملات کابل را مداوا کرده است.

طالبان می گویند که از زمان به دست گرفتن قدرت در ماه اوت، امنیت کشور را تامین کرده‌اند و شاخه‌های محلی داعش را تا حد زیادی از بین برده‌اند، اما مقامات بین‌المللی و تحلیلگران می‌گویند خطر تجدید حیات ستیزه‌جویان داعش همچنان وجود دارد.

بسیاری از این حملات اقلیت شیعه را هدف قرار داده‌اند، اما مساجد سنی نیز مورد حمله قرار گرفته‌اند.

انفجارهای بمب روز پنجشنبه در دو ون مسافربری حامل مسلمانان شیعه در شهر مزارشریف در شمال این کشور دست کم ۹ کشته بر جای گذاشت.

هدف قرار دادن صوفیان در افغانستان نیز دارای پیشینه‌ است. اولین بار صوفیان نمازگزار در خانقاه بهادر‌آغا در منطقه کمپانی غرب کابل در سال ۱۳۹۳ هدف حمله قرار گرفتند و ۱۱ نفر کشته شدند. در سال ۱۳۹۷ خورشیدی یک مراسم متعلق به پیروان طریقه «نقشبندیه» در شهر کابل هدف حمله انتحاری قرار گرفت. در این حمله بیش از ۵۵ تن کشته و ۹۴ تن دیگر زخمی شدند.

جمعه هفته پیش نیز یک خانقاه صوفیان در ولسوالی امام‌صاحب قندوز هدف حمله قرار گرفت. طالبان تلفات این حمله را ۳۳ کشته و ۴۳ زخمی اعلام کردند. برخی منابع شمار کشته‌گان را ۶۱ تن گزارش کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.