ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمیدرضا اژدری، کودک‌مجرم، در خطر فوری اعدام

سازمان حقوق بشر ایران خواستار توقف حکم شد

بر مبنای اطلاعات و اسنادی که سازمان حقوق بشر ایران دریافت کرده است، حمیدرضا اژدری به اتهام قتل عمد که در ۱۷ سالگی به او منتسب شده، محکوم به قصاص نفس شده است. شعبه هفتم اجرای احکام کیفری شیراز تاریخ اجرای حکم اعدام را ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ تعیین کرده است. 

حمیدرضا اژدری، کودک‌مجرمی که اکنون در صف اعدام در زندان شیراز به سر می‌برد، در خطر فوری اعدام است. با توجه به ایرادهای پرونده که در ذیل خواهد آمد، سازمان حقوق بشر ایران از جامعه جهانی می‌خواهد تا با اقدام فوری، از اعدام این کودک‌مجرم که خلاف قوانین حقوق بشری بین‌المللی و تعهدات جمهوری اسلامی است، جلوگیری کند.

بر مبنای اطلاعات و اسنادی که سازمان حقوق بشر ایران دریافت کرده است، حمیدرضا اژدری به اتهام قتل عمد که در ۱۷ سالگی به او منتسب شده، محکوم به قصاص نفس شده است. شعبه هفتم اجرای احکام کیفری شیراز تاریخ اجرای حکم اعدام را ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ تعیین کرده است. 

ایرادی که در پرونده حمیدرضا اژدری دیده می‌شود، اسناد تولد اوست. بنا بر اظهارات پدر و مادر حمیدرضا، آنان کودک دیگری داشتند که در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۷۹ به دنیا آمده بود و اندکی پس از تولد درگذشت. وقتی حمیدرضا در زمستان ۱۳۸۱ به دنیا آمد، دیگر برای او شناسنامه نگرفتند و شناسنامه باطل‌نشده کودک بزرگ‌تر را برای او استفاده کردند. 

از آن‌جا که تاریخ جرم انتسابی ۲ اسفند ۱۳۹۸ است، اسناد رسمی سن او را ۱۹ سال در هنگام وقوع قتل نشان می‌دهند اما سن واقعی ۱۷ سال است. با این حال، پدر و مادر که از خانواده فقیری هستند، دانش کافی برای ارائه بموقع شهادت‌ها به دادگاه را نداشته‌اند. این مطلب اکنون به اطلاع وکیل رسیده اما برای هرگونه اقدام قضایی جهت دادرسی مجدد، ابتدا باید حکم کنونی معلق شود.

تمامی اسناد نزد سازمان حقوق بشر ایران است و می‌تواند در صورت لزوم در اختیار نهادهای بین‌المللی قرار گیرد.

سازمان حقوق بشر ایران مصرانه از جامعه بین‌الملل، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران و دولت‌های اروپایی که با ایران روابط دیپلماتیک دارند، می‌خواهد تا برای توقف فوری اعدام حمیدرضا اژدری اقدام کنند. او باید به عنوان کودک‌مجرم مورد محاکمه قرار بگیرد و اظهارات مندرج در پرونده مبنی بر سه هفته شکنجه شدید و تبانی هم‌پرونده‌ها با پلیس برای فشار بر حمیدرضا جهت پذیرفتن قتل، با دقت بررسی شود. 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.