ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طالبان پوشیدن برقع را برای زنان اجباری کرد

طالبان می‌گوید پوشیدن برقع تنها یک توصیه است اما در عین حال برای همسران زنانی که برقع نپوشند مجازات در نظر گرفته است.

وزارت امر به معروف طالبان در افغانستان به زنان دستور داده‌ که از این پس از روبنده (برقع) که چهره آن‌ها را کاملا بپوشاند، استفاده کنند. برقع در دوره قبلی حکومت طالبان هم اجباری بود اما در دوران جدید تسلط طالبان در سال گذشته در این مورد دستوری داده نشده بود.

خالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر طالبان در این مراسم گفت امر به معروف مانع فساد می‌شود و این فرمان بر اساس «قرآن و حدیث» صادر شده است.

حنفی گفت: «اسلام به زنان حقوقی داده است که در هیچ دین دیگری نیست.»

هرچند وزارت امر به معروف طالبان این دستور را «توصیه» خوانده، اما برای مردانی که ولی زنان خوانده شده اند در صورت رعایت نشدن این دستور از سوی زنان مجازات‌هایی در نظر گرفته است. این مجازات‌ها تا سه روز بازداشت مردانی را که «سرپرست» زنان خوانده می‌شوند، در بر می‌گیرد.

پیش‌تر در پی اعتراضات زنان کابل به حجاب اجباری و بازداشت شماری از فعالان زن در این شهر، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان گفته بود «بی‌حجابی تمدن نیست» و «از هر چیز می‌شود گذشت، اما از حکم شریعت نه.»

سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان پایین‌کشیدن برقع توسط زنان در کابل را اشتباه خواند و خطاب به استادان دانشگاه کابل گفت:

«بر ما لازم است تا آن‌ها (زنان معترض) را آگاه کنیم.»

پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان گزارش‌های متعددی از نقض حقوق بشر در این کشور منتشر شده است. منع تحصیل دختران و تعلیق کارمندان زن ادارات یکی از صدها موارد نقض حقوق بشر است. وزارت امور زنان دولت افغانستان که در دو دهه گذشته بر توسعه توانمندی زنان افغان متمرکز بود هم‌اکنون جای خود را به وزارت امر به معروف و نهی از منکر داده است.

رهبران‌ طالبان در گفت‌وگوی‌های صلح، بارها تأکید کرده بودند که دیدگاه‌هایشان نسبت به زنان تغییر کرده‌ است و مانع از کار زنان در خارج از خانه، تحصیل و آموزش‌ آن‌ها نمی‌شوند.

آذرماه گذشته ملا هبت‌الله، رهبر طالبان فرمانی در مورد حقوق زنان صادر کرد. در این فرمان شش ماده‌ای که از سوی ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان و معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ این گروه منتشر شد، آمده بود زن «مال نه، بلکه انسان آزاد و اصیل» است و هیچ کسی آن را در بدل صلح (بد) داده نمی‌تواند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.