ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خدمات پزشکی تا ۴۰ درصد گران شد

سازمان نظام پزشکی ایران تعرفه خدمات پزشکی در سال ۱۴۰۱ را اعلام کرد. این تعرفه به تصویب هیئت وزیران جمهوری اسلامی رسیده است. بر اساس تعرفه جدید هزینه درمان و ویزیت پزشکان خصوصی ۲۴ درصد و پزشکان بخش دولتی ۱۹,۵ درصد افزایش یافته است.

بر اساس نرخ تعرفه‌های جدید هزینه ویزیت پزشک عمومی ۶۹ هزار تومان و هزینه پزشک و دندانپزشک متخصص برای بزرگسالان حداقل ۱۰۴ هزار تومان و برای گروه سنی زیر ۱۸ سال ۱۲۵ هزار تومان تعیین شده است. همچنین هزینه پزشک فوق تخصص بخش خصوصی برای بیماران بزرگسال ۱۳۲ هزار تومان و برای گروه سنی زیر ۱۸ سال ۱۵۸ هزار تومان اعلام شده است. تعرفه روانپزشک متخصص ۱۳۸ هزار تومان و روانپزشک فوق تخصص نیز ۱۵۷ هزار تومان تعیین شده است.

در بخش دولتی نیز سهم پرداخت از جیب بیمار برای پزشک عمومی حداقل ۱۹ درصد افزایش یافته و ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شده است. سهم بیمار برای مراجعه به پزشک متخصص در گروه سنی زیر ۱۸ سال ۳۴ هزار و ۸۰۰ تومان و برای گروه سنی بالای ۱۸ سال ۲۹ هزار اعلام شده است.

هزینه بیمار برای مراجعه به پزشک فوق تخصص در گروه سنی بالای۱۸ سال نیز در سال جاری حداقل ۳۵ هزار ۲۰۰ تومان و برای گروه سنی زیر ۱۸ سال ۴۲ هزار و ۲۰۰ تومان خواهد بود.

سهم بیمار از مراجعه به روانپزشکان بخش دولتی نیز برای پزشکان متخصص ۳۶ هزار و ۸۰۰ تومان و برای روانپزشکان فوق تخصص ۴۳ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شده است.

هزینه هتلینگ یا بستری در بیمارستان‌های بخش دولتی برای سال جاری حداقل ۳۰ درصد و برای بیمارستان‌های بخش خصوصی حداقل ۴۰ درصد افزایش یافته است.

تعرقه خدمات پزشکی در سال ۱۴۰۱

در سال جاری هزینه بستری در اتاق سه تخته بیمارستان دولتی ۳۴۰ هزار و ۶۰۰ تومان و در بخش خصوصی یک میلیون و ۶۹۰ هزار تومان تعیین شده است. همچنین هزینه بستری در بخش مراقبت‌های ویژه سوختگی بیمارستان خصوصی در سال جاری حداقل شش میلیون و ۷۶۲ هزار تومان هزینه خواهد داشت. در بخش دولتی نیز یک شب بستری در بخش مراقبت‌های ویژه یک میلیون و ۷۳۸ هزار تومان خرج دارد. تعرفه بخش مراقب‌های ویژه قلب نیز در بخش دولتی ۷۹۰ هزار و ۳۰۰ تومان و در بخش خصوصی سه میلیون و ۸۸۸ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین شده است.

افزایش نرخ تعرفه خدمات درمان در شرایطی که بنا بر اظهارات مقام‌های رسمی نزدیک به ۹ میلیون نفر از جمعیت کشور فاقد بیمه درمانی یا تأمین اجتماعی هستند، سلامت و حیات این گروه را تهدید می‌کند.

بنا بر گزارش مرکز آمار ایران در دو سال گذشته، پس از همه گیری کرونا هزینه درمان و خدمات سلامت به صورت میانگین سالانه ۴۰ درصد افزایش یافته و جمعیت بزرگی را به زیر خط فقر سوق داده است.

در تابستان سال قبل اعلام شد که بالغ بر ۲٬۵ میلیون نفر از جمعیت کشور به دلیل هزینه‌های کمرشکن سلامت به زیرخط فقر سقوط کرده‌اند.

معاون خدمات درمان سازمان بیمه سلامت هم در پیوند با این موضوع روز یکشنبه ۲۸ فروردین گفت که بر اساس مشاهدات میدانی سهم پرداختی از جیب مردم در هزینه‌های سلامت حدود ۶۰ درصد است.

به گفته مهدی رضایی در دو سال اخیر «متناسب با رشد تورم، بیمه‌ها و دولت سهم بیشتری در حوزه سلامت نداشتند؛ بنابراین این مابه‌التفاوت از جیب مردم پرداخت شده است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.