ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جنگ اوکراین: در حملات موشکی به اودسا چند نفر کشته و زخمی شدند

حملات موشکی روسیه به شهر بندری اودسا در جنوب اوکراین منجر به کشته و زخمی شدن چند نفر شد. در همین حال، گزارش‌هایی مبنی بر باقی ماندن غیرنظامیان در کارخانه فولاد آزوف در ماریوپل منتشر شده است. ولودیمیر زلنسکی خواهان اقدامات فوری برای پایان دادن به محاصره بنادر اوکراین به‌منظور جلوگیری از بحران جهانی غذا شد.

خبرگزاری یونیان اوکراین به نقل از رهبری نظامی محلی اعلام کرد که در حمله موشکی روسیه به شهر بندری اودسا در اوکراین دست‌کم یک نفر کشته و پنج نفر زخمی شدند. در بیانیه نیروهای نظامی محلی آمده است:

«دشمن فشار روانی خود را حفظ کرده و به حملات هیستریک خود علیه غیرنظامیان صلح‌جو و زیرساخت‌های غیرنظامی ادامه می‌دهد.»

اودسا غروب دوشنبه با انفجارهای متعدد به‌دلیل اصابت موشک و پدافند ضدهوایی لرزید. بنا به گزارش رسانه‌ها، از جمله یک مرکز خرید و یک انبار مورد اصابت موشک‌ها قرار گرفتند. از ساکنان شهر خواسته شد که به پناهگاه‌ها بروند.

حملات در طول دیدار رئیس شورای اتحادیه اروپا

به‌گفته ارتش اوکراین، نیروی هوایی روسیه در شامگاه دوشنبه چند موشک مافوق صوت کینژال به سمت اودسا شلیک کرد. «اوکراینسکا پراودا» گزارش داد که موشک‌ها به مکان‌های گردشگری اصابت کرده و دست‌کم پنج ساختمان ویران شده‌اند. این شهر بندری در جنوب اوکراین از شامگاه یکشنبه هدف حملات موشکی روسیه قرار گرفته است.

بعدازظهر دوشنبه در جریان دیدار شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا از اودسا چندین موشک در منطقه سقوط کرد. به همین دلیل او و دنیز اشمیهال، نخست‌وزیر اوکراین، مجبور بودند تحت حفاظت قرار بگیرند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته گفت روسیه با این اقدام نگرش واقعی خود را نسبت به اروپا نشان داد.

درخواست برای پایان دادن به محاصره بندرهای اوکراین

زلنسکی پس از دیدار با شارل میشل از توقف تجارت از طریق بندرهای اوکراین سخن گفت و از جامعه بین‌الملل خواست تا اقدامات فوری برای پایان دادن به محاصره این بندرها انجام دهد تا محموله‌های گندم انتقال یابند و از بحران جهانی غذا جلوگیری شود.

زلنسکی گفت:

«برای نخستین بار در دهه‌های اخیر، در اودسا هیچ حرکت منظم ناوگان تجاری وجود ندارد، هیچ فعالیت عادی مربوط به بندرها وجود ندارد. این احتمالاً از زمان جنگ جهانی دوم در اودسا بی‌سابقه است.»

رئیس‌جمهوری اوکراین افزود:

«این مسئله تنها برای اوکراین آسیب محسوب نمی‌شود. بدون صادرات محصولات کشاورزی ما، ده‌ها کشور در نقاط مختلف جهان در آستانه کمبود مواد غذایی قرار دارند. صراحتاً بگویم که به مرور زمان، اوضاع می‌تواند ترسناک شود.»

بر اساس آمار شورای بین‌المللی غلات، اوکراین چهارمین صادرکننده بزرگ ذرت در فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ و ششمین صادرکننده گندم در جهان است. یک مقام برنامه جهانی غذای سازمان ملل به‌تازگی اعلام کرد که در حال حاضر سرنوشت حدود ۲۵ میلیون تن غلات در اوکراین نامشخص است.

غیرنظامیان همچنان در کارخانه فولاد آزوف ماریوپل

برخلاف گزارش‌های منتشرشده مبنی بر تخلیه کامل غیرنظامیان از نیروگاه آزوفستال در بندر ماریوپل اوکراین که توسط نیروهای روسی محاصره شده بود، گفته می‌شود حدود ۱۰۰ غیرنظامی هنوز در آن‌جا هستند. پاولو کیریلنکو، رئیس اداره منطقه‌ای، گفت:

«افزون بر این، حدود ۱۰۰ هزار نفر هنوز در این شهرِ به‌شدت آسیب‌دیده هستند.»

نیروهای اوکراینی در کارخانه فولاد، آخرین سنگر در ماریوپول، مستقر هستند. در چند روز گذشته صدها زن، کودک و سالخورده با کمک سازمان ملل و صلیب سرخ از این شهر خارج شده‌اند.

نگرانی بایدن از نیافتن راه خروج از جنگ

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا امروز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت / ۱۰ مه، یک روز پس از امضای قانونی که اجازه انتقال سریع کمک‌های نظامی و تسلیحات به اوکراین و اروپای شرقی را می‌دهد، گفت:

«پوتین بسیار محتاط است و من نگران هستم که او نتواند راهی برای خروج از جنگ خود با اوکراین بیابد.»

بایدن افزود در تلاش است تا بفهمد در این مورد چه کاری انجام دهد.

پنج‌شنبه گذشته، ۱۵ اردیبهشت / ۵ مه مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت قاطع، قانونی را تصویب کرد که به اوکراین اجازه می‌دهد برای مقابله با تشدید تنش‌های نظامی روسیه، تجهیزات نظامی را به‌سرعت به صورت قرض تأمین کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.