ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دانشمندان درباره شتاب گرمایش زمین هشدار می‌دهند: جهان در آستانه گذشتن از مرز ۱,۵ درجه

احتمال این‌که جهان در پنج سال آینده از حد تعیین‌شده ۱,۵ درجه سانتیگراد برای گرمایش جهانی زمین بگذرد، به‌شدت افزایش یافته است.

دانشمندان اخیرا پیش‌بینی کرده‌اند که به‌زودی جهان از مرز گرمایش ۱,۵ درجه خواهد گذشت.

طور کلی دمای هوا در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ حدود ۱,۱ درجه سانتیگراد بالاتر از متوسط دمای ثبت‌شده در دوره پیشاصنعتی بود و این نشان می‌دهد که تا چه حد جهان در حال نزدیک شدن به حد گرمایش ۱,۵ درجه سانتیگرادی است که به گفته دانشمندان، سبب تأثیرات شگرفی خواهد شد.

احتمال این که دریکی از سال‌های پنج سال آینده جهان از این مرز عبور کند به ۵۰ درصد رسیده است. 

تا سال ۲۰۱۵، احتمال این که جهان در پنج سال بعدی تا این اندازه گرم شود صفر بود. این احتمال سال ۲۰۲۰ به ۲۰ درصد و در سال ۲۰۲۱ به ۴۰ درصد رسید. 

سال ۲۰۲۱ درجه حرارت زمین حدود ۱,۱ درجه سانتیگراد بالاتر از متوسط دمای ثبت‌شده در دوره پیشاصنعتی بود.

بر اساس پیش‌بینی جدید که توسط دانشمندان صورت گرفته، تقریبا با قطعیت ( ۹۳ درصد اطمینان) می‌توان گفت که تا سال ۲۰۲۶ یک سال داغ‌ترین سال در رکورد ثبت شده دمای زمین خواهد بود و رکورد سال ۲۰۱۶ شکسته خواهد شد.

سال ۲۰۱۶ ، پدیده آب‌و‌هوایی «ال‌نینو» سبب افزایش بی‌سابقه دمای جهان شد. در حالیکه بحران اقلیمی شدت می‌گیرد، دانشمندان تقریبا مطمئن هستند که میانگین دمای پنج سال آینده بالاتر از پنج سال قبل خواهد بود. 

پرفسور پتری تالاس، رئیس سازمان جهانی هواشناسی که گزارش اخیر را منتشر کرده می‌گوید: « رقم ۱,۵ درجه سانتیگراد تنها یک رقم تصادفی نیست. این مرز در حقیقت شاخصی است که با گذشتن از آن تاثیر تغییرات اقلیمی بر بشر و بر سیاره  به شکل فزاینده‌ای مضر خواهد بود.»

به گفته پرفسور تالاس مادام که ما به انتشار گازهای گلخانه‌ای ادامه می‌دهیم، دمای کره زمین هم افزایش خواهد یافت:

«درکنار همه این‌ها، اقیانوس‌ها نیز گرم‌تر و اسیدی‌تر خواهند شد، یخ و توده‌‌های یخی همچنان به ذوب شدن ادامه خواهند داد و سطح آب دریاها بالا رفته و پدیده‌های حاد آب‌وهوایی بیشتر و شدیدتری رقم خواهد خورد.»

سیل رودخانه سن در پاریس - ژانویه ۲۰۱۸

دانشمندان بارها گفته اند که برای محدودماندن گرمایش زمین تا سطح ۱,۵ درجه ، باید تا ۲۰۳۰ معادل ۴۵ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای در سطح جهان کاسته شود.

تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد اگر وضعیت تغییرات اقلیمی به همین منوال ادامه یابد، تا اواخر قرن بیست و یکم برخی از نقاط کره زمین با گرمای بسیار شدید مواجه خواهند شد.

به گفته دانشمندان اگر جلوی گرمایش جهانی گرفته نشود، جهان برای نزدیک به سه میلیارد نفر غیر قابل زندگی خواهد شد.

گزارش جدید پیش‌بینی هوا در سال جاری از احتمال بارندگی بیشتر در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با متوسط ۳۰ سال گذشته در اروپای شمالی، ساحل صحرا، شمال شرقی برزیل و استرالیا خبر می‌دهد. بر اساس همین پیش‌بینی، وضعیت هوا در جنوب غربی اروپا و جنوب غربی آمریکای شمالی خشک‌تر از گذشته خواهد بود.

رئیس سازمان جهانی هواشناسی همچنین نسبت به گرم شدن سریع قطب شمال هشدار داده و می‌گوید:

« گرمایش شمالگان به شکل نامتناسبی بالاست و آنچه در قطب شمال اتفاق می‌افتد بر روی همه ما تاثیر خواهد گذاشت.»

ذوب و کاهش یخ دریاها به طور مستقیم با پدیده‌های حاد آب و هوایی در اروپا، آمریکای شمالی و آسیا در ارتباط است و سیل، موج گرمای شدید و حتی طوفان‌های برفی را پدید خواهد آورد. 

پیش‌بینی جدید دانشمندان همچنین بر افزایش درجه حرارت شمالگان تا ۳ برابر متوسط جهانی در پنج سال آینده حکایت می‌کند. 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.