ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سناریونویسی امنیتی علیه رضا شهابی، آنیشا اسداللهی و کیوان مهتدی

در ادامه اتهام‌زنی به فعالان کارگری و مدافعان حقوق کارگران، رسانه‌های همسو با نهادهای امینتی ایران رضا شهابی، عضو هیئت سندیکای اتوبوسرانی شرکت واحد تهران، کیوان مهتدی معلم و پژوهشگر و آنیشا اسداللهی، پژوهشگر و مدافع حقوق کارگران را نشانه گرفته‌اند.

منابع نزدیک به وزارت اطلاعات و سپاه ایران در یک خبر به نقل از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران رضا شهابی و آنیشا اسداللهی را که ۲۲ اردیبهشت ماه بازداشت شدند به «همکاری با یک تیم خارجی» متهم کردند. همکاری با تیم خارجی یا گروه‌های خارج از کشور در سال‌های گذشته نیز بارها از سوی وزارت اطلاعات و قوه قضاییه برای سرکوب و صدور احکام قضایی بلندمدت علیه فعالان مدنی و معترضان استفاده شده است.

در اطلاعیه منسوب به وزارت اطلاعات ایران شهابی و اسداللهی به ارتباط با سسیل کولر، عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ نیروی کار فرانسه و همسر او متهم شده اند که هر دو نفر با ویزای گردشگری به ایران آمده و هنگام خروج بازداشت شدند. و به همین بهانه مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی اتهام تلاش «برای براندازی نظام» را علیه این افراد مطرح کرده اند.

رضا شهابی فعال باسابقه کارگری سندیکای اتوبوسرانی تهران است و آنیشا اسداللهی، مترجم و نویسنده و حامی حقوق کارگران. همزمان با بازداشت اسداللهی و شهابی، کیوان مهتدی نویسنده، مترجم و مدافع حقوق کارگران و همسر آنیشا اسداللهی، و نیز ریحانه انصاری‌نژاد، از فعالان کارگری بازداشت شده‌اند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ۲۱ اردیبهشت در اطلاعیه ای از بازداشت دو تبعه خارجی خبر داد و ادعا کرد این افراد «با هدف ساماندهی و سوء استفاده از مطالبات به حق برخی از صنوف و تغییر آن به آشوب و بی ثباتی و ساماندهی اعتراض و اغتشاش وارد کشور شده‌اند».

وزارت اطلاعات و رسانه‌های همسو با سپاه پاسداران پیش از این اطلاعیه، معلمان و اعضای کانون‌های صنفی معلمان را به ارتباط با «گروه های بیگانه» و «شرکت در جلسه مشترک با نمایندگان یک دولت خارجی» متهم کرده بودند؛ اتهامی که شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان آن را «تکراری و نخ نما» خوانده است.

از آغاز اردیبهشت ماه امسال که معلمان سه تجمع سراسری را سازمان داده‌اند، شمار زیادی از فعالان صنفی معلمان بازداشت شده‌اند.

برخی از بازداشت‌شدگان طی روزهای گذشته آزاد شدند اما جعفر ابراهیمی، محمد حبیبی و رسول بداقی در تهران، محسن عمرانی، محمود ملاکی، اصغر حاجب و رضا امانی‌فر در بوشهر، اسکندر لطفی و مسعود نیکخواه در کردستان و هادی صادق‌زاده در مشهد از ۱۱ اردیبهشت ماه در بند نیروهای امنیتی هستند.

پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت همزمان با تجمع سراسری در اعتراض به تداوم بازداشت معلمان، نیروهای امنیتی ده‌ها معلم دیگر را در تهران، یاسوج، شیراز، اصفهان، کردستان، خوزستان، یزد، مرکزی و گیلان بازداشت کردند.

مسعود فرهیخته، ژاله روحزاد و علی حیدری در تهران، شعبان محمدی در مریوان، فریبا معینی در نجف‌آباد و محسن بهرامی، محمدعلی زحمتکش، عبدالرزاق امیری، حمید عباسی، غلامرضا غلامی کندازی، افشین رزمجو، مهرداد یغمایی، محمد عالیشوندی، مژگان باقری و فریبا نظام‌زاده در استان فارس از دیگر معلمانی هستند که در روزهای گذشته بازداشت شدند.

حسین مهدی‌پور در بلوچستان و احمد چنگیزی در یزد هم در یک هفته اخیر بازداشت شده‌اند. در استان کردستان نیز وزارت اطلاعات پنج تن از معلمان را احضار کرد.

به باور ناظران بر وضعیت ایران بازداشت معلمان، فعالان کارگری و مدافعان حقوق کارگران در ایران همزمان با اجرای دور تازه‌ای از برنامه آزادسازی نرخ کالاهای اساسی با هدف جلوگیری از اعتراضات احتمالی انجام شده است.

اعتراضات به این برنامه دولت از ده روز قبل در خوزستان آغاز شد و از شامگاه ۲۲ شهریوز به دیگر شهرهای ایران سرایت کرد.

مسئولان قوه قضاییه در برخی شهرها معترضان را «اغتشاشگر» خوانده‌اند که به دنبال پیوند زدن اعتراض های صنفی به شورش خیابانی هستند.

هنوز آمار روشنی از شمار افرادی که در جریان اعتراض های چند شب گذشته بازداشت شدند، منتشر نشده اما به روایت کاربران شبکه‌های اجتماعی فضای امنیتی بر بسیاری از شهرها حاکم شده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.