ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عربستان سعودی در راه دستیابی به تولید بیش از ۱۳ میلیون بشکه نفت تا سال ۲۰۲۷ است

در حالی‌که ایران از صادرات طبیعی نفت خود همچنان محروم است، وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام کرد که این کشور می‌خواهد با افزایش بیش از یک میلیون بشکه در روز ظرفیت تولید نفت خود را تا اواخر سال ۲۰۲۶ یا اوایل سال ۲۰۲۷ به بیش از ۱۳ میلیون بشکه در روز برساند. او گفت عربستان سعودی به‌شکل رسمی از ایران دعوت کرده است که در مورد میدان گازی مشترک آرش/الدورا گفت‌وگو کنند. عراق هم از افزایش تولید نفت خود خبر داد.

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی دوشنبه ۲۶ اردیبهشت / ۱۶ مه طی سخنانی در کنفرانس انرژی در بحرین گفت پس از رسیدن به سطح بیش از ۱۳ میلیون بشکه از تولید نفت، در صورت نیاز بازار این میزان حفظ خواهد شد.

عبدالعزیز بن سلمان همچنین گفت که تمام سرمایه‌گذاری‌های کلان برای رسیدن به این هدف در داخل کشور متمرکز خواهد شد.

او در این کنفرانس افزود که تولید نفت می‌تواند بین ۱۳,۲ تا ۱۳,۴ میلیون بشکه در روز برسد.

وزیر نفت عربستان سعودی همچنین در مورد میدان گازی آرش/ الدورا که سه کشور ایران، کویت و عربستان سعودی در آن سهیم هستند گفت کویت و عربستان سعودی در حال توسعه آن هستند.

این میدان گازی که از سوی ایران «آرش» و از سوی دو کشور کویت و عربستان سعودی «الدورا» نامیده می‌شود، ده‌ها سال است به جهت تعیین سهم ایران و کویت، به موضوعی برای مناقشه دو کشور تبدیل شده است. ذخیره در جای گاز میدان آرش یک تریلیون فوت مکعب و ذخیره نفت در جای این میدان نیز ۴۲ میلیون نفت خام تخمین زده شده است.

تهران در اواخر ماه مارس/ فروردین گفت که توافق عربستان سعودی و کویت برای بهره‌برداری از این میدان گازی با «مذاکرات قبلی انجام شده مغایرت دارد» و افزود که «حق خود برای بهره‌برداری از این میدان را محفوظ می‌داند.»

عربستان سعودی و کویت در ماه آوریل ایران را به مذاکره برای تعیین مرز شرقی منطقه مشترک فراساحلی دعوت کردند و بر حق خود برای توسعه میدان گازی تأکید کردند.

عبدالعزیز بن سلمان در این‌باره گفت:

«ما (عربستان سعودی و کویت) در این زمینه رو به جلو حرکت می‌کنیم، بیانیه مشترکی صادر کردیم و ایران را تشویق کردیم که اگر ادعا می‌کند در این زمینه سهمی دارد پای میز مذاکره بیاید.»

او همچنین افزود عربستان سعودی و کویت در همه مباحث با یکدیگر همکاری می‌کنند زیرا منافع مشترکی در این منابع دارند.

عبدالعزیز بن سلمان با اشاره به لایحه «نوپک» (NOPEC) آمریکا که به موجب آن دولت این کشور می‌تواند به اتهام «تبانی برای بالا بردن قیمت نفت» علیه کارتل کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به محاکم آمریکایی شکایت کرده و آن‌ها را مجازات کند، این پرسش را مطرح کرد که آیا این قانون برای کشورهای مصرف‌کننده‌ای که در تلاش برای مدیریت بازار، نفت خام را از ذخایر استراتژیک آزاد کرده‌اند، اعمال می‌شود. او گفت:

«این فقط اوپک نیست که می‌کوشد بازار را مدیریت کند، بلکه مصرف‌کنندگان نیز... بنابراین نمی‌دانم که آیا نوپک همه را شامل می‌شود یا فقط کشورهایی که نفت تولید می‌کنند؟»

احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق در همین کنفرانس به خبرنگاران گفت اوپک در نشست‌های منظم خود درباره این قانون بحث کرده است. او گفت:

«ما در حال مذاکره داخلی در این مورد هستیم، بنابراین در حال حاضر پاسخی نداریم.»

عبدالجبار همچنین افزود ظرفیت فعلی تولید نفت کشورش ۴,۹ میلیون بشکه در روز است و تا پایان سال به ۵ میلیون بشکه خواهد رسید.

او گفت عراق، دومین تولیدکننده بزرگ اوپک، قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ ظرفیت خود را به ۶ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

هرگونه تحولی در بازار جهانی نفت بر ایران تأثیر خواهد گذاشت. متوقف ماندن مذاکرات احیای برجام و ادامه تحریم‌ها، ایران را همچنان از صادرات طبیعی نفت خود محروم نگه داشته است و در این میان کشورهایی که بیشترین تولید نفت را دارند برای جبران فقدان حضور نفت ایران در بازار جهانی به تولید خود می‌افزایند.

پیش از این، سه مقام آشنا با سیاست‌های ایران در دور زدن تحریم‌ها به رویترز گفته بودند که افزایش قیمت نفت به دلیل حمله نظامی روسیه به اوکراین سبب شده که جمهوری اسلامی چندان شتابی برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی برای لغو تحریم‌های بانکی و نفتی نداشته باشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.