ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر دفاع آمریکا: با نگرانی‌های عربستان در مورد فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه شریکیم

لوید آستین دیدار با خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع عربستان سعودی را مسرت‌بخش خواند. مقامات سعودی و آمریکا همکاری‌های نظامی و دفاعی راهبردی جاری و آینده بین دو کشور را مورد بررسی قرار دادند. وزیر دفاع اسرائیل نیز در سفر به آمریکا درباره تهدیدات ایران در منطقه گفت‌وگو کرد.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، پنج‌شنبه شب ۲۹ اردیبهشت / ۱۹ مه گفت ایالات متحده با نگرانی‌های عربستان سعودی در مورد فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه خاورمیانه شریک است.

آستین در توئیتی نوشت:

«دیدار با شاهزاده خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع عربستان سعودی در جریان سفر او به کمیته برنامه‌ریزی مشترک استراتژیک ایالات متحده و عربستان، بسیار خوشحال‌کننده بود.»

او همچنین افزود از تلاش‌های سازنده عربستان سعودی برای پیشبرد آتش‌بس فعلی در یمن که از دوم آوریل اجرایی شد و باید تمدید شود، استقبال می‌کند.

پیش از این دیدار، معاون وزیر دفاع عربستان سعودی که به آمریکا سفر کرده با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا دیدار کرده بود. در این دیدار نیز دو طرف درباره چشم‌انداز همکاری‌های مشترک بین دو کشور و راه‌های تقویت این همکاری‌ها تبادل نظر کردند.

خالد بن سلمان درباره دیدارهای خود در واشنگتن گفت با مقامات آمریکایی درباره شرایط منطقه، تحولات بین‌المللی و برخی امور مربوط به امنیت و ثبات خاورمیانه و جهان و همچنین منافع مشترک دو کشور صحبت کرده است.

از سوی دیگر، ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده ستاد فرماندهی کل نیروهای ارتش آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا (سنتکام) که به خاورمیانه سفر کرده است نیز ایران را «بزرگترین عامل بی‌ثباتی خاورمیانه» دانست و گفت:

«اجازه نخواهیم داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، اما نگرانی‌های ما بسیار فراتر از توان و جاه‌طلبی‌های هسته‌ای رژیم ایران است.»

کوریلا کمتر از دو ماه پیش سمت فرماندهی سنتکام را به‌عهده گرفت و برای رایزنی با متحدان آمریکا سفر به مصر، امارات متحده عربی و عربستان سعودی را انجام می‌دهد.

فرمانده سنتکام محور اصلی گفت‌وگوهای خود با متحدان منطقه‌ای آمریکا را تهدید شبه‌نظامیان حوثی وابسته به ایران در یمن عنوان کرد و خواستار تلاش هماهنگ آمریکا و کشورهای منطقه برای مقابله با نفوذ ایران و حوثی‌ها شد. نفوذ فزاینده چین در خاورمیانه نیز از جمله مسائل نگران‌کننده آمریکا است.

کوریلا در این‌باره گفت:

«این خطر وجود دارد که ما نفوذ خود در منطقه را در رقابت با چین از دست بدهیم. من بسیار نگران این خطر هستم.»

دیدار وزیران دفاع آمریکا و اسرائیل

پیش از دیدارهای معاون وزیر دفاع عربستان سعودی با مقامات آمریکایی، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، در روز پنج‌شنبه با لوید آستین، همتای آمریکایی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

محور مذاکرات آن‌ها نیز نفوذ ایران در منطقه و خطر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بود.

پنتاگون در بیانیه‌ای درباره این نشست در واشنگتن گفت:

«وزیر دفاع آمریکا بر تعهد پایدار ایالات متحده به امنیت اسرائیل و حفظ برتری کیفی نظامی اسرائیل تأکید کرد.»

وزیر دفاع اسرائیل نیز گفت:

«باید به روش‌های گوناگون از جمله تقویت ائتلاف، به رهبری آمریکا در خاورمیانه علیه اقدامات تجاوزکارانه حکومت ایران در منطقه، اقدام کرد.»

بنی گانتز همچنین روز چهارشنبه با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید دیدار کرد.

وزیر دفاع اسرائیل سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت / ۱۷ مه در کنفرانسی در دانشگاه رایشمن گفت ایران سانتریفیوژهای جدیدش را در مکان‌های مختلف، از جمله در تأسیسات زیرزمینی جدیدی که در نزدیکی تأسیسات غنی‌سازی نطنز در مرکز ایران می‌سازد، قرار داده است.

اظهارات گانتز منعکس‌کننده آخرین ارزیابی‌های اطلاعاتی اسرائیل است مبنی بر این‌که ایران از توقف مذاکرات احیای برجام برای تسریع برنامه‌ هسته‌ایش استفاده می‌کند. اسرائیل معتقد است که سانتریفیوژهای پیشرفته جدید برای غنی‌سازی اورانیوم تا سطح درجه نظامی ۹۰ درصد در مدت کوتاهی طراحی شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.