ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مقامات پاکستان: عامل انفجار کراچی در ایران آموزش دیده بود

مقامات پاکستانی اعلام کردند تروریست اصلی که هفته گذشته در کراچی بمب‌گذاری کرده و چند نفر را کشته و زخمی کرده بود به یک گروه جدایی‌طلب غیرقانونی تعلق دارد و در ایران آموزش دیده است. ایران این اتهام را رد کرد. پلیس پاکستان چند مظنون را بازداشت کرده است.

مقامات اداره ضدتروریسم در پاکستان گفتند مظنون اصلی حمله هفته گذشته به شهر بندری کراچی در ایران آموزش دیده و از فرمانده یک گروه جدایی‌طلب پاکستانی مستقر در ایران دستور گرفته است.

هفته گذشته، پنج‌شنبه شب ۲۲ اردیبهشت / ۱۲ مه در منطقه «صدر» کراچی، مرکز ایالت «سند»، یک خودروی گارد امنیت ساحلی هدف انفجار قرار گرفت و یک نفر کشته و ۱۶ نفر زخمی شدند. بمب در یک موتورسیکلت پارک‌شده در محل حادثه جاسازی شده بود.

مقامات اداره مبارزه با تروریسم ایالت «سِند» و سخنگوی دولت ایالتی با به نمایش گذاشتن تصاویر دوربین‌های مداربسته و نوارهای صوتی تأیید کردند که الله دینو، مغز متفکر این بمب‌گذاری که خود در درگیری با پلیس کشته شد، در ایران آموزش دیده است.

سید خرمعلی شاه، معاون بازرسی کل اداره مبارزه با تروریسم گفت:

«ما شواهد روشنی دال بر دست داشتن او در انفجار داریم. او پیش از این نیز دستگیر شده و به اتهام اقدام تروریستی پرونده‌ای علیه او تشکیل شده بود.»

این مقام مسئول در ادامه افزود:

«او در ایران به‌عنوان متخصص بمب‌های کنار جاده‌ای آموزش دیده و در حملات متعدد به خطوط راه‌آهن ایالت سند دست داشته است.»

ایران تکذیب کرد

سفارت ایران در اسلام‌آباد عصر جمعه ۳۰ اردبیبهشت / ۲۰ مه ادعای اداره مبارزه با تروریسم ایالت «سِند» پاکستان مبنی بر این‌که مظنونان انفجار کراچی در ایران آموزش دیده‌ بودند را رد کرد.

سفارت ایران در بیانیه‌ای نوشت:

«سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاکستان این‌گونه ادعاها را قاطعانه رد و تکذیب می‌کند. این ادعاها بدون ارائه هیچ مدرک و سندی از طریق رسمی به دولت جمهوری اسلامی ایران برای همگان و در رسانه‌ها مطرح شده و این کاملاً غیرحرفه‌ای و غیرقابل قبول است.»

بیانیه افزوده است:

«بدون شک طرف ثالثی در پی تخریب روابط برادرانه و دوستانه ایران و پاکستان است. به مسئولان و دست‌اندرکاران رسانه‌ها توصیه می‌شود در دام دشمنان روابط نزدیک ایران و پاکستان نیفتند.»

مسئولیت این حمله را «ارتش انقلابی سندهودش» (SRA) که برای استقلال ایالت سند می‌جنگد و کمتر شناخته‌شده است، برعهده گرفت. نام این گروه مسلح ملی‌گرا نخستین بار در سال ۲۰۱۰، زمانی که به خطوط راه‌آهن حیدرآباد حمله کردند مطرح شد.

حمله هفته گذشته به کراچی دو هفته پس از آن صورت گرفت که یک زن بمب‌گذار انتحاری چهار نفر از جمله سه تبعه چین را در حمله به مینی‌بوس حامل کارکنان یک برنامه فرهنگی پکن در دانشگاه کراچی کشت.

در بیانیه مطبوعاتی اداره مبارزه با تروریسم ایالت «سند» گفته‌شده که تیم‌های تحقیقاتی ویژه که در پی آخرین موج حملات تشکیل شده‌اند، توانستند شماری مظنون را از طریق منابع اطلاعاتی و استفاده از فن‌آوری‌ها شناسایی کنند.

در درگیری مسلحانه با سه مظنون پس بمب‌گذاری هفته گذشته، الله دینو و یک نفر دیگر به نام نواب علی کشته شدند و مظنون سوم از صحنه گریخت.

ایران و پاکستان بارها یکدیگر را به پناه دادن به شبه‌نظامیانی که به کشور همسایه حمله می‌کنند، متهم می‌کنند. هر دو کشور همدستی دولت‌های خود در چنین حملاتی را انکار می‌کنند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــ

توضیح: این خبر با تکمیل اطلاعات به‌روز شد

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.