ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر امور داخلی اقلیم کردستان عراق «پنهانی» به ایران سفر کرده است

یک منبع آگاه به سایت خبری «نیوعرب» گفته است ریبر احمد، وزیر امور داخلی اقلیم کردستان در رأس هیأتی به‌شکل پنهانی این هفته به ایران سفر کرده تا درباره مسائل امنیتی گفت‌وگو کند و دو طرف موافقت کرده‌اند که پایگاه هوایی حریر، مقر نیروهای آمریکایی در استان اربیل تحت نظارت دولت فدرال عراق قرار گیرد. مقامات ایرانی در این دیدار گفته‌اند اگر کردهای ایرانی مستقر در اقلیم کردستان به جمهوری اسلامی حمله کنند به‌شدت پاسخ خواهند داد.

«نیوعرب» در گزارشی که روز جمعه ۳۰ اردبیبهشت / ۲۰ مه منتشر کرده به‌نقل از یک منبع نزدیک به رهبران عراق نوشت ریبر احمد، وزیر امور داخلی اقلیم کردستان، عضو ارشد حزب دمکرات کردستان عراق و نامزد این حزب برای تصدی سمت ریاست جمهوری عراق این هفته مخفیانه به ایران رفت و چندین توافق‌نامه امنیتی با مقامات تهران امضا کرد.

بنا به این گزارش، ریبر احمد با مقامات ایرانی در مورد مسائل کلیدی امنیتی و مرزی که تهران در مورد آن‌ها حساس است، از جمله حضور یک پایگاه هوایی آمریکا در نزدیکی اربیل کردستان عراق گفت‌وگو کرده است.

سفر ریبر احمد در حالی انجام می‌شود که پس از انتخابات پارلمانی ماه اکتبر در عراق که احزاب طرفدار تهران در آن شکست خوردند و نتایج آن را زیر سئوال بردند، عراق همچنان در بن‌بست سیاسی مانده است و جناح‌های رقیب قادر به توافق بر سر تعیین رئیس جمهوری و تشکیل دولت جدید نیستند.

این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود به «نیوعرب» گفت:

«احمد و مقامات ایرانی قراردادهای امنیتی برای تأمین امنیت مرزهای مشترک امضا کردند. مقامات ایرانی در این دیدار هشدار دادند که اگر احزاب سیاسی کردِ ایرانی مستقر در اقلیم کردستان عراق حملاتی را علیه نیروهای ایرانی از اراضی اقلیم کردستان انجام دهند، ایران به‌شدت پاسخ خواهد داد.»

دولت اقلیم کردستان و ایران همچنین توافق کردند که پایگاه هوایی حریر در نزدیکی اربیل که میزبان نیروهای آمریکایی و ائتلاف جهانی است و در ماه‌های اخیر مورد هدف قرار گرفته است، تحت نظارت دولت فدرال عراق قرار گیرد و این پایگاه هوایی تنها برای انجام وظایفی که بغداد می‌خواهد مورد استفاده قرار گیرد.

به‌گفته این منبع، ریبر احمد همچنین موافقت کرد که از پایگاه هوایی حریر به‌عنوان پایگاهی برای جاسوسی از ایران با هواپیماهای بدون سرنشین، مورد استفاده قرار نگیرد. ایران همچنین مقامات اقلیم کردستان عراق را به میزبانی از نهادهای اسرائیلی متهم کرده است.

این منبع گفت:

«وزیر امور داخلی اقلیم کردستان عراق هرگونه رابطه با اسرائیل یا حضور شرکت‌های اسرائیلی در اربیل را تکذیب کرد و به مقامات جمهوری اسلامی گفت آماده است تا تمام سوءظن‌های ایران در مورد شرکت‌هایی که به عقیده آن‌ها برای اسرائیل جاسوسی می‌کنند، برطرف کند.»

جمهوری اسلامی ایران ۲۲ اسفند / ۱۳ مارس در یک حمله بی‌سابقه با ۱۲ موشک بالستیک، مناطق اطراف ساختمان کنسولگری آمریکا در اربیل را هدف قرار داد که بر اثر آن دو غیرنظامی مجروح شدند و خسارت‌های مادی زیادی به خانه‌های اطراف وارد شد. ساعاتی بعد سپاه پاسداران مسئولیت این حمله را به‌عهده گرفت و محل حمله را جایگاه مرتبط با اسرائیل خواند. به‌دنبال این حمله دولت عراق ایرج مسجدی، سفیر ایران در این کشور را احضار کرد و مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق نیز این حمله را «تحولی جدی» و نقض آشکار حاکمیت عراق خواند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس سپس در گزارشی نوشت هدف حملات موشکی سپاه پاسداران ویلایی در شهر اربیل متعلق به باز کریم برزنجی، مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کردستان عراق موسوم به «گروه کار» بود. برزنجی نیز هرگونه اتهام ارتباط با موساد را رد کرد.

پیش از این رویداد نیز سپاه پاسداران بارها مواضعی در اقلیم کردستان را هدف حملات موشکی خود قرار داده بود و پس از آن نیز به این نوع حملات ادامه داده است.

در روزهای گذشتە رسانە‌های اقلیم کردستان خبرهای غیررسمی در مورد سفر اعلام نشدە وزیر امور داخلی اقلیم به ایران را منتشر کرده بودند.

ناظم دباغ، نمایندە دولت اقلیم کردستان عراق در تهران گفت از طریق رسانه‌ها از این سفر آگاه شدە است. او افزود این‌گونە سفرها در این فصول انجام می‌شود و هیأت امنیتی مذکور نیز  به‌تازگی در اربیل، دیدارهایی با ایرانی‌ها داشته است و هر سە یا چهار ماه یک بار چنین دیدارهایی بە‌شکل متداول و مداوم انجام می‌شوند.

با وجود این که گفته می‌شود ایران ممکن است از نامزدی ریبر احمد برای ریاست جمهوری عراق حمایت کند، تهران اصرار داشت که یکی از اعضای اتحادیه میهنی کردستان، رقیب حزب دموکرات کردستان، رئیس جمهوری عراق شود. رئیس جمهوری عراق همیشه در اختیار نامزدهای کرد است.

برهم صالح، رئیس جمهوری کنونی عراق، از سوی اتحادیه میهنی کردستان برای دومین دوره نامزد شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.