ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله اسرائیل به سوریه پس از افشای نقش داماد قاسم سلیمانی در قاچاق سلاح

ساعاتی پس از آنکه اسرائیل مدعی شد که داماد قاسم سلیمانی با استفاده از پروازهای غیرنظامی به سوریه و حزب‌الله لبنان سلاح می‌رساند، اسرائیل به نقاطی در جنوب دمشق حمله کرد. گفته می‌شود این نقاط انبارهای سلاح نیروهای وابسته به ایران بوده است.

رسانه رسمی دولتی سوریه گزارش داد که سه سرباز سوری در پی حمله موشکی جمعه شب ۳۰ اردیبهشت/ ۲۰ مه اسرائیل به اهدافی در نزدیکی دمشق، پایتخت سوریه کشته شدند. گفته شده است که این نقاط در کنترل حزب‌الله لبنان قرار داشته است. رسانه‌های عربی اعلام کرده‌اند که موشک‌ها به انبار سلاح حزب‌الله اصابت کرده است.

این دومین حمله اسرائیل به سوریه یک هفته پس از حملات هوایی جمعه گذشته به ساختمانی در شمال‌غربی منطقه مصیاف در این کشور بود.

یک حساب کاربری توئیتر که فعالیت نظامی اسرائیل در سوریه را ردیابی می‌کند، مدعی شد که حملات به پایگاه‌‌هایی در حومه حرم زینب در جنوب دمشق انجام شد. ایستگاه رادیویی شام سوریه اعلام کرد که بر اثر این حملات یک آتش‌سوزی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی دمشق در جنوب شرقی شهر هم ایجاد شد.

دیده بان حقوق بشر سوریه هم اعلام کرد که این حملات را اسرائیل انجام داده و هدف این حمله، پایگاه‌های ارتش سوریه و شبه نظامیان ایرانی بوده است.

این حملات ساعاتی پس از آن انجام شد که آویچای آدرایی، سخنگوی ارتش اسرائیل به زبان عربی، داماد قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران ایران را به قاچاق سلاح از ایران برای حزب‌الله لبنان با استفاده از پروازهای غیرنظامی از طریق سوریه متهم کرد.

سیدرضا صفی‌الدین، همسر زینب سلیمانی و فرزند هاشم صفی‌الدین، معاون اجرایی حزب‌الله لبنان است. این دو پس از ترور قاسم سلیمانی در دی‌ماه ۱۳۹۸ ازدواج کردند که نشانه‌ای دیگر بود از پیوند مستحکم میان مقام‌های ارشد حزب‌الله لبنان با فرمانده ترور‌شده نیروی قدس سپاه پاسداران.

آویچای آدرایی ایران و حزب‌الله را عامل «به خطر انداختن غیرنظامیان» به دلیل قاچاق سلاح با استفاده از پروازهای غیرنظامی به فرودگاه بین‌المللی دمشق خواند.

رادیو تلویزیون دولتی روسیه، سانا هم گفت که بیشتر موشک‌هایی که از بلندی‌های جولان پرتاب شده بودند، رهگیری شدند. این رسانه در مورد خسارات وارده به پایگاه‌‌هایی که مورد حمله قرار گرفته‌اند، توضیحی نداد.

بنا به گزارش رسانه‌های محلی، سه سرباز کشته شده از خدمه یک سیستم دفاع هوایی بودند.

ارتش سوریه ادعا می‌کند که تقریباً پس از هر حمله اسرائیل، موشک‌های پرتاب‌شده را ساقط می‌کند، ادعایی که مقام‌های نظامی اسرائیل آن را رد می‌کنند.

ارتش اسرائیل فعلا در مورد این حمله و خسارات و تلفاتی که ایجاد کرده است توضیحی نداده‌اند.

ماه گذشته، چهار سرباز سوری در حمله هوایی دیگر اسرائیل به دمشق کشته شدند.

اسرائیل در یک دهه گذشته صدها سورتی پرواز بر فراز سوریه انجام داده است. آن‌ها مدعی‌اند  که عملیات نظامی آن‌ها در حریم سوریه برای «ممانعت از تلاش‌های نیروهای ایرانی برای انتقال سلاح یا ایجاد پایگاه» است.

حملات اسرائیل در حریم هوایی سوریه که عمدتاً تحت کنترل روسیه است، در سال‌خای گذشته هیچ‌گاه متوقف نشده است. این گمان وجود دارد که روسیه با اسرائیل بر سر ممانعت از ایجاد یک پایگاه نظامی دائمی تحت فرماندهی سپاه قدس در سوریه توافق دارند.

با این وجود روابط دو کشور در دو هفته گذشته بر سر اوکراین بحرانی بوده است. این بحران پس از آن ایجاد شد که سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در یک مصاحبه برای رد صحبت‌های ولودیمیر زلنسکی در مورد تبار یهودی‌اش گفت که هیتلر هم خون یهودی داشت و نازیسم ربطی به تبار و خون یهودی و غیر یهودی ندارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.