ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ریزش ساختمان ۱۰ طبقه‌ای متروپل و استقرار نیروهای ضدشورش در آبادان

بلندترین برج تجاری آبادان بر اثر ندانم‌کاری در ساخت آن فروریخت و ده‌ها نفر را کشت و زخمی کرد. این حادثه اعتراضاتی را برانگیخت. مردم آبادان شعارهایی سر دادند و نیروهای امنیتی در محل مستقر شدند. سازنده این ساختمان یکی از رانت‌خوارانی است که با مسئولان استانی و منطقه آزاد اروند بده‌وبستان‌های مالی داشته است.

روز دوشنبه دوم خرداد بخش‌هایی از ساختمان بزرگ متروپل در خیابان امیرکبیر آبادان فرو ریخت. براساس آخرین آمار رسمی منتشرشده، در این حادثه دست‌کم پنج نفر کشته و ده‌ها نفر مصدوم شده‌اند که احتمالاً به‌دلیل زیر آوار ماندن حداقل ۸۰ نفر، از جمله کارگران ساختمان، بر شمار تلفات افزوده خواهد شد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

براساس گزارش‌های منتشرشده در خبرگزاری‌های ایران، در پی این رویداد خیابان اصلی امیری آبادان مسدود شد و نیروهای امدادی از شهرهای دیگری همچون خرمشهر، ماهشهر و شادگان به محل اعزام شدند. همچنین ۵۰ آتش‌نشان حرفه‌ای نیز از تهران به آبادان فرستاده شدند.

به‌گفته اهالی محل شدت این حادثه چنان بود که ساختمان‌های اطراف به‌شدت لرزیدند.

احسان عباسپور، فرماندار ویژه آبادان گفت آمار دقیقی از تلفات وجود ندارد با این حالی در شبکه‌های اجتماعی گفته شد که صادق خلیلیان، استاندار خوزستان پس از بازدید از محل حادثه دستور داده که آمار کشته‌شدگان اعلام نشود و فقط به شمار مجروحان بسنده شود.

در ویدیو‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشرشده، گروهی از مردم به حسین حمیدپور، شهردار آبادان که در محل حضور یافته بود حمله‌ور شده‌اند. همچنین صدها نفر دست به تجمع اعتراضی در خیابان زدند و شعار «عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، آبادان بی‌صاحب صاحب عزاست امروز» سر دادند.

در پی این اعتراضات خبرهایی در شبکه‌های اجتماعی حاکی از اعزام یگان ویژه و نیروی ضدشورش به محل حادثه و سپس اسقرار این نیروها در این محل منتشر شد.

رد پای رانت‌خواری در حادثه ساختمان متروپل آبادان

ریزش یک‌باره ساختمان متروپل آبادان توجه همه را به سمت سازندگان آن جلب کرد. حمید مرانی‌پور، دادستان ویژه آبادان پس از این حادثه گفت پیمانکار و مالک ساختمان بازداشت شدند. خلیلیان، استاندار خوزستان نیز گفت «به‌طور حتم با مسببان حادثه به شدیدترین شکل ممکن برخورد می‌شود»، با این حال در شبکه‌های اجتماعی موجی از اعتراضات برانگیخته شد و کاربران، عاملان اصلی این حادثه را مجموعه‌ای از مسئولان حکومتی و استانی دانسته‌اند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

براساس اطلاعات منتشرشده، ساختمان تجاری، پزشکی، اداری متروپل در فضایی با بیش از شش هزار مترمربع توسط بزرگترین گروه انبوه‌سازی شهری و ساختمانی در منطقه آزاد اروند، به نام هلدینگ عبدالباقی، متعلق به حاج حسین عبدالباقی در سال ۱۳۹۸ ساخته و توسط استاندار وقت خوزستان افتتاح و به بهره‌برداری رسیده بود. حسین علیپور شهردار آبادان نیز فروردین‌ماه سال جاری با تکمیل آن موافقت کرده بود.

عملیات ساخت این برج بلند در حالی آغاز شد و ادامه یافت که سازمان نظام مهندسی با ساخت آن مخالف بود و در این‌باره حتی هشدار داده بود.

خانواده حاج حسین عبدالباقی در خیابان زند آبادان آجیل‌فروشی داشتند اما او موفق شد با بده و بستان با مدیران منطقه آزاد اروند وارد بساز و بفروشی شده و  ثروتی چندهزار میلیارد تومانی به‌دست آورد.

برخی از رسانه‌ها «روابط و فرصت‌های رانتی» حاج حسین عبدالباقی را عامل اصلی صروت‌اندوزی او می‌دانند.

او با کمک برخی از اعضای شورای شهر آبادان در صفحات مجازی تبلیغ فروش املاک خود را کرد. شهردار آبادان مدیر عامل منطقه آزاد اروند و حتی معاونت علوم پزشکی و سازمان برق منطقه‌ای با او همکاری کرده‌اند.

حاج حسین عبدالباقی ظرف مدت کوتاه دو سال با روابطی که داشت شمار زیادی زمین را در آبادان تصاحب کرد، از جمله زمین زندان آبادان، زمین بیمارستان ۵۰ تختخوابی، هر دو در منطقه احمدآباد و زمین بازارچه بانوان در خیابان دبستان و زمین پست برق.

آبادان، شامگاه ۲ خرداد ۱۴۰۱: استقرار پلیس ضدشورش در اطراف برج فروریخته متروپل − عکس از شبکه‌های اجتماعی
آبادان، شامگاه ۲ خرداد ۱۴۰۱: استقرار پلیس ضدشورش در اطراف برج فروریخته متروپل − عکس از شبکه‌های اجتماعی

در اواخر فروردین ۱۳۹۹ سردار حیدر عباس‌زاده ، فرمانده کل انتظامی استان خوزستان لوح «خیّر امنیت‌ساز» را به حاج حسین عبدالباقی اهدا کرد و در سال ۱۳۹۷ وزارت صنعت او را «کارآفرین برتر منطقه آزاد اروند» و «چهره ماندگار صنعت ساختمان» نامید. همچنین در سال ۱۳۹۸ آموزش و پرورش آبادان از او به‌عنوان «خیّر مدرسه‌ساز» تقدیر کرد. غلامرضا شریعتی، استاندار قبلی خوزستان نیز که به دلیل فساد مالی و اداری برکنار شد از حاج حسین عبدالباقی به دلیل ساختن برج متروپل تقدیر کرده بود.

رد پای عبدالباقی در فساد مالی فرماندهان سابق سپاه پاسداران و برخی مقام‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی در منطقه آزاد اروند نیز دیده می‌شود. در سال ۱۳۹۶ عبدالباقی موفق شد در ازای پرداخت مبلغ خودروهای بدون مجوز در این منطقه، زمین دریافت کند و این در حالی بود که نه وزارت کشور مجوز واگذاری زمین را گرفته بود، نه منطقه آزاد اروند مجوز خرید زمین و خودروها را دریافت کرده بود. او با دریافت زمین شروع به ساخت‌وساز در آن‌ها کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) پس از فروریختن ساختمان متروپل در آبادان نوشت:

«طبق برخی گزارش‌ها مجتمع برج‌های دوقلوی متروپل به قدری سست بود که ستون اصلی و حمال مجتمع‌ها نشست کرده و شکم داده بود. تصاویر و ویدئوهای منتشرشده در فضای مجازی نیز چنین چیزی را نشان می‌داد. مالک، داربست‌هایی در اطراف پروژه کشیده بود که برخی مدعی هستند با هدف پنهان‌کاری وضعیت وخیم پروژه ایجاد شده بوده.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.