ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ارکستر هماهنگ حکومتی علیه وریا

پس از حذف تصویر وریا غفوری، کاپیتان تیم فوتبال استقلال، از پس‌زمینه صحنه برنامه تلویزیونی فوتبال برتر، مدافعان جمهوری اسلامی در رسانه‌های اجتماعی به طور هماهنگ به او حمله کرده‌اند.

حذف تصویر وریا غفوری از تصویر جمعی بازیکنان در پس‌زمینه برنامه فوتبال برتر پس از آن اتفاق افتاد که غفوری در اهواز و در حاشیه بازی تیم فوتبال استقلال و فولاد نظر به اعتراضات مردمی در خوزستان گفت:

‌ من همیشه وقتی صحبت از مسائل اجتماعی و مدنی می‌شود، فوتبال دیگر اولویت من نیست و از جایگاهی که دارم باید استفاده کنم و زبان هوادارانی باشم که با هزار بدبختی بلیت تهیه می‌کنند و ما را تشویق می‌کنند...من نمی‌دانم مسئولین شرمنده نمی‌شوند این موقعیت و وضعیت را می‌بینند؟ امیدوارم مردم ما آنطور که لایقشان است زندگی کنند. عمر ما کوتاه است و این حق مردم ایران است که سعادتمند زندگی کنند.

هم‌نوایی «ارزشی»‌ها در سه واریاسیون

حمله اخیر هواداران جمهوری اسلامی در رسانه‌های اجتماعی به وریا غفوری، که در عرف کاربران این رسانه‌ها «ارزشی» خوانده می‌شوند، سه مضمون عمده دارد.

۱) «کرد یعنی تجزبه‌طلب»:

مضمون اول کرد بودن وریا را نشانه رفته است. طرفداران حکومت مدعی شده اند که پدر وریا غفوری عضو کومله بوده است. و در زنجیره‌ای از دروغ‌ها در مورد او و البته سازمان کومله، غفوری را به طور ضمنی «تجزیه‌طلب» و «تروریست» می‌خوانند. 

کاربری که در توییتر خود را «حامی سرسخت جمهوری اسلامی»‌ معرفی کرده در رشته توییتی تحت عنوان «از کاک فؤاد تا وریا غفوری: تروریستهای پان‌کردیست با هدف تجزیه ایران» نوشته: «وریا غفوری تا امروز اسلحه دست نگرفته ولی ورزشکارها هم تروریست هستن تروریستهای فرهنگی و اجتماعی...»

لیدر باشگاه پرسپولیس، عباس اسماعیل‌بیگی که تصویر با او اسلحه و در سوریه منتشر شده، در اینستاگرام پشت نام محمد انصاری (بازیکن مذهبی و نزدیک به حکومت که سابقه پوشیدن لباس تیم قرمز های پایتخت را دارد) به وریا غفوری بدون ذکر نام تاخته است:

۲) «اگر مردمی هستی، جهادی باش»:

 مضمون دوم حمله به وریا مربوط می‌شود به دعوت سرگشاده یک گروه جهادی از وریا غفوری که در برنامه به اصطلاح محرومیت‌زدایی آنها در سیستان و بلوچستان شرکت کند و گروهی از هواداران حکومت در اقدامی هماهنگ این نامه را دستمایه حمله به وریا غفوری قرار داده‌اند.

یک طرفدار جمهوری اسلامی در توییتر عطف به این نامه نوشته است:‌ «آقای کاپیتانِ مردمی، بسم الله..! قطعا اون مصاحبه‌هایی که مثلا در حمایت از مردم میکنی، همه هدف‌دار و در جهت خواسته‌های دشمنه! ولی اگر واقعا به فکر مردمی و حرفات نمایشی نیست، با این گروه جهادی همکاری کن.» 

نامه سرگشاده گروه جهادی فلق به وریا غفوری

۳) «روی خط صیاد خدایی»:

ترور سرهنگ پاسدار حسن خدایی نیز بهانه حمله به وریا غفوری گرفته‌ است. برخی از «ارزشی‌»ها نوشته‌اند که اگر وریا غفوری مردمی است چرا از حسن خدایی نمی‌گوید. برخی دست به مقایسه بی‌.ام.و گرانقیمت وریا غفوری و پراید ارزان حسن خدایی زده‌اند.

یکی از مدافعان حکومت با مقایسه این دو نوشته است: «یکی برای وطن فقط حرف می‌زند و یکی برای وطن خون و جان می‌دهد و خونِ دل می خورد و حرف می‌شنود و این زیبا نیست....»

یک کاربر دیگر طرفدار نظام حاکم در توییتر نوشته است: «آقای وریا غفوری ترورِ شهید صیاد خدایی رو شنیدی؟! چرا اظهار نظر نمیکنی کاپیتان!!!»

روز یکشنبه، ۱ خرداد، این مقام سپاه پاسداران در چند صد متری مجلس شورای اسلامی در قلب تهران ترور شد. صدا و سیما و خبرگزاری ایرنا او را از نیروهای «مدافع حرم» در سوریه خواندند. رسانه‌های اسرائیلی اما مدعی شده‌اند که حسن صیاد خدایاری در پشت تلاش اخیراً فاش‌شده نیروهای سپاه قدس برای ربودن اسرائیلی‌ها، ترور یک دیپلمات این کشور در استانبول ترکیه و توطئه برای کشتن شهروندان این کشور در قبرس بوده است.

همزمان با این ارکستر حکومتی در رسانه‌های اجتماعی، سایت امنیتی مشرق در مطلبی تحت عنوان پشت پرده یک ماجرای چریکی در مستطیل سبز/ اسم رمز اغتشاش در خوزستان چگونه اعلام شد؟  از خودروی «بی. ام. و.» وریای غفوری و قراردهای بالا او گفته و نوشته است:

‌«وریا غفوری ازجمله بازیکنانی است که در سال‌های اخیر سعی کرده است با گرفتن ژست سیاسی و بهره‌برداری از شبکه‌های اجتماعی برای خودش فالوئر دست‌وپا کند. در باشگاه استقلال و میان بازیکنان تیم معروف است که وریا همواره علاقه دارد چریک باشد، این چریک بازی و فرورفتن در نقش "سلبریتی معترض" با داستان فشار برای بستن قراردادهای نجومی تعارض جدی دارد؛ ازاین‌رو کاپیتان استقلال همواره سعی کرده است که با مخالف‌خوانی تا سطح هم‌نوایی با براندازان، موقعیت ازدست‌رفته و شکننده خود را دوباره بازسازی کند.»

سایت مشرق در ادامه از کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال خواسته که «با دعوت از بازیکن استقلال استدلال و نیز ادله او برای ایجاد اغتشاش در شهر اهواز را مورد بررسی قرار دهد.»

از همبستگی ورزشی تا همبستگی مردمی

پس از حذف چهره وریا غفوری از برنامه فوتبال برتر، چهره‌هایی ورزشی همچون علی دایی و مسعود شجاعی از او حمایت کردند. دفاع ورزشی‌ها از وریا غفوری در مقایسه با فشارها و حمله‌ها البته ناچیز به نظر می‌رسد.

در ورزش صنعتی‌شده فوتبال که بسیاری از وقت‌ها به کار تقویت ملی‌گرایی نظامی و انحراف از سیاست اعتراضی می‌آید، وریا اکنون نمادی است بر خلاف تمام این کارکردها؛ و به همین خاطر، شایسته همبستگی مردمی.

علی دایی با انتشار عکسی از وریا غفوری با لباس کردی در حساب اینستاگرامش نوشت: «ساکت کردن منتقد، فقط و فقط پاک کردن صورت مساله است. مردم در سخت‌ترین شرایط اقتصادی هستند و باید به جای سرکوب، فکر اساسی برای حل مشکلات‌شان کرد.» 

 فرهاد مجیدی، سرمربی تیم فوتبال استقلال نیز، حاضر نشد به سوال خبرنگار این برنامه تلویزیونی پاسخ بدهد و گفت: «من جواب شما را نمی‌دهم. وقاحت‌تان به حدی رسیده است که عکس کاپیتان تیم من را حذف می‌کنید؟»

در رسانه‌های اجتماعی نیز همزمان با این موج هماهنگ و سازماندهی شده حملات، بسیاری از وریا غفوری دفاع کردند. همبستگی اصلی در ورزشگاه آزادی اتفاق افتاد، جایی که هزاران طرفدار فوتبال در جریان بازی استقلال و آلومینیوم اراک یکصدا نام وریا غفوری را صدا زدند و شعار دادند:‌ «وریای با غیرت، حرف تو حرف ملت»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

یک خبرنگار ورزشی ساکن ایران نیز ضمن حرف‌زدن با نویسنده این مطلب چنین پیشنهادی داد: مردم در عوض اقدام برای تحریم و تنبیه تیم ملی فوتبال ایران که می‌خواهد با تیم ملی کانادا در آن کشور بازی دوستانه انجام دهد، همگی در کارزاری هماهنگ با لباس وریا به آنجا بروند.

در ورزش صنعتی‌شده فوتبال که بسیاری از وقت‌ها به کار تقویت ملی‌گرایی نظامی و انحراف از سیاست اعتراضی می‌آید، وریا اکنون نمادی است بر خلاف تمام این کارکردها؛ و به همین خاطر، شایسته همبستگی مردمی.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • لطیف.

    ارکستر هماهنگ حکومتی و حکومتی ها،بر علیه مردم . حرف های شیک و تمیز و بی خاصیت وریا غفوری و فضا سازی کاذب و عشوه و شِکوه ارزان و مشتری پسند فرهاد مجیدی،یادآور جنگ زرگری زرگران و آی دزد آی دزد گفتن دزدان نباشد؛مصداق بارز استاندارد دوگانه است و بس؛حوصله کنید عرض می کنم چرا!؟ از دادکان سوال می کنی؛می گوید:وزارت اطلاعات باید موضوع دلالی و فساد در وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال را بررسی کند! از فلاح مدیر کل امور حقوقی وزارت ورزش سوال می کنی؛می گوید::اظهارات دادکان نشر اکاذیب است. از مایلی کهن سوال می کنی؛می گوید:دادکان رئیس سیاسی‌ترین و نظامی ترین فدراسیون فوتبال بوده است! از علی پروین سوال می کنی؛می گوید:فساد فوتبال و از بین برده است! از علی دایی سوال می کنی؛می گوید:اوضاع خیلی خیته،توی روز روشن من و خفت کردند و گردنبندم و بردند! از علی کریمی سوال می کنی؛می گوید:تحریم کنیم و گران نخریم! از امیر قلعه نویی سوال می کنی؛می گوید:۴۰سال فقط بی‌عدالتی و ظلم دیدیم! از وریا غفوری سوال می کنی؛می گوید:مسئولین با دیدن این وضعیت معیشتی مردم شرمنده نمی شوند؟ از غارت شده ها سوال می کنی؛می گویند:از ما مایه نگذارید که ما را با غارتگران نسبتی نیست! از مجیدی سوال می کنی؛می گوید:وقاحت در چه حد؟ از خبرنگار فوتبال برتر سوال می کنی؛می گوید:از خود سوزی دخترآبی و پیکر آبکش شده پژمان قلی پور چه خبر مربی؟! از مادر پژمان قلی پور سوال می کنی؛می گوید:برای من مهم نیست که شما کثافتای بی غیرت از‌ بچه های آبان هیچی نگفتید،ولی پژمان من استقلالی بود! از ناصر حجازی سوال می کنی؛می گوید:ای آقا یه سفره ای پهن کردند،مهره های خودشان و چیدن دور سفره و میگن شما کاری نداشته باشید،از این سفره لقمه وردارید،سرتونم بالا نکنید وگرنه می زنیم توی سرتون و یه کس دیگه ای را به جاتون می ذاریم! پ.ن. روسای فدارسیون و کاپیتان ها و مربی های و بازیکنان فوتبال برتر بایدم هوایی بزنند،چون یادشون رفته است سرسفره ای نشسته اند که طعامش از رنج و درد و خون دل و اشک دیده یه مُشت یتیم و صغیر و بیوه زن طبخ شده است و یه قلم هزینه ماهانه ١٠میلیون تومنی بنزین و بیمه و مالیات و کارواش ماشینشان از درآمد ماهانه کارگران و کارمندان بیشتر است؛طنز ماجراست اینکه با وقاحت و بی شرمی شکلات خشک و تَر و با هم می خورند و از فساد و بی عدالتی و ظلم و گرانی و نابسامانی زندگی مردم و حد و حدود وقاحت ولی نعمتشان دَم می زنند.

  • وریا

    وریای باغیرت حرف تو حرف ملت