ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل: گفت‌وگوهای سازنده در مسکو بر سر تداوم ورود غلات و کود از روسیه به بازارهای جهانی

از سه سمت مذاکراتی برای تسهیل صدور غلهف دانه‌های روغنی و کود از اوکراین و روسیه به سایر نقاط جهان در حال انجام است. نمایندگان سازمان ملل از یک سو با مسکو و از سوی دیگر با واشنگتن در گفت وگو هستند. رئیس جمهوری ترکیه هم در گفت‌وگو با همتای روس خود پادرمیانی کرده. آمریکا برای تسهیل حمل و نقل غله و کود از بنادر اوکراین و روسیه آماده ارائه تضمین‌هایی به شرکت‌های کشتی‌رانی و بیمه است.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل بامداد چهارشنبه یکم ژوئن/ ۱۱ خرداد گفت، یک مقام ارشد سازمان ملل در مسکو با آندری بلوسف، معاون اول نخست وزیر روسیه درباره تسهیل صادرات غلات و کود روسیه به بازارهای جهانی «گفت‌وگوهای سازنده»‌ای انجام داده است.

دوجاریک گفت ربکا گرینسپن، مقام سازمان ملل اکنون برای گفت‌وگو با مقامات دولت بایدن درباره موضوع «با هدف اصلی رسیدگی به ناامنی غذایی در حال رشد در جهان» در واشنگتن است.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفت ایالات متحده آماده است به شرکت‌های کشتیرانی و شرکت‌های بیمه بدهد برای تسهیل صادرات غلات و کود از روسیه تصمین‌نامه‌هایی بدهد.

گرینفیلد خاطرنشان کرد که غلات و کود روسیه مستقیماً توسط ایالات متحده تحریم نشده‌اند، اما با این حال شرکت‌ها «کمی متزلزل» شده‌اند و حالا آمریکا آماده است تضمین‌هایی در اختیار آن‌ها بگذارد تا مجدداً به بارگیری و حمل غلات و کود کشاورزی از بنادر تحت کنترل روسیه اقدام کنند.  

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، که ماه گذشته از مسکو و کیف بازدید کرد، در تلاش است تا آنچه را که او یک «بسته قرارداد» می‌نامد و می‌بایست متضمن از سرگیری صدور مواد غذایی اوکراین و صدور مواد غذایی و کود روسیه باشد به سرانجام برساند.

جنگ روسیه در اوکراین با افزایش شدید قیمت غلات، روغن‌، سوخت و کود به بحران جهانی غذا دامن زد. روسیه و اوکراین نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را به خود اختصاص می‌دهند، در حالی که روسیه صادرکننده اصلی کود و اوکراین صادرکننده عمده ذرت و روغن آفتابگردان است.

از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه سال جاری، صدور محموله‌های غلات اوکراین از بنادر دریای سیاه متوقف شده و بیش از ۲۰ میلیون تن غله در سیلوها مانده است.

 مسکو می‌گوید تحریم‌هایی که غرب به دلیل جنگ به روسیه تحمیل کرده تولید کود و غات در این کشور مختل شده است.

لبنان و مصر دو کشوری هستند که وابستگی مطلق به محصول گندم اوکراین دارند و حال باید به دنبال منابع جایگزین باشند. مصر در ماه‌های گذشته مذاکراتی با تولیدکنندگان آسیایی و آمریکای لاتین انجام داده است ولی افزایش لحظه‌ای قیمت غلات در بازار جهانی و ممنوعیت صادرات در برخی کشورها از جمله هند سبب شده تا رقابت برای خرید و انبار کردن غلات هم به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یابد.

حدود ۳۰۰ هزار تن گندمی که مصر از اوکراین خریده است و قرار بود در ماه‌های فوریه و مارس تحویل داده شوند هنوز در بنادر دریای سیاه منتظر بارگیری هستند. این ممکن است بحران غذایی برای مصر را به نقطه بسیار خطرناکی برساند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که برای کنترل بحران غذایی در سطح جهان، جلسه‌ای با مقام‌های سازمان ملل برگزار خواهد کرد.

بعد از مذاکرات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود، پوتین دوشنبه گذشته اعلام کرد روسیه آماده است صادرات بدون مانع غلات از بنادر اوکراین را در هماهنگی با ترکیه تسهیل کند. دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت:

«دبیر کل از حمایتی که ترکیه در رسیدگی به وضعیت دریای سیاه و حمایت از تلاش‌های خود دبیرکل می‌کند، بی‌نهایت سپاسگزار است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.