ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تهدید به قتل نرگس محمدی و عالیه مطلب‌زاده در زندان قرچک ــ همسر عالیه: تهدیدها ادامه دارند

طی روزهای گذشته نرگس محمدی و عالیه مطلب‌زاده، دو زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین توسط زندانیان جرائم خطرناک به قتل تهدید شده‌اند. وکیل و همسر یکی از این دو زندانی اعلام کرده‌اند با وجود اینکه مقام‌های زندان و قوه قضائیه را از این تهدیدها مطلع کرده‌اند، اما تاکنون هیچ پاسخی دریافت نکرده‌اند.

مصطفی نیلی، حقوق‌دان و وکیل نرگس محمدی و عالیه مطلب‌زاده، دو زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین، در گفت‌وگویی با پایگاه خبری امتداد از تهدید به قتل نرگس محمدی و عالیه مطلب‌زاده در زندان قرچک توسط زندانیان جرائم خطرناک خبر داده است و وضعیت این دو زندانی سیاسی را نگران کننده دانست.

پیش‌تر نیز صدرا عبداللهی، همسر عالیه مطلب‌زاده در حساب توییتر خود اطلاع داده بود که پس از بازدید ریاست سازمان زندان‌های کشور از زندان قرچک، یکی از زندانیان جرائم خطرناک پیغامی برای نرگس محمدی و عالیه مطلب‌زاده مبنی بر تهدید جانی فرستاده است:

«یکی از زندانیان عادی که ظاهرن دو مورد قتل در پرونده‌اش است و زندانیان و ماموران زندان هم از او حساب می‌برند، در راهرو زندان اقدام به فحاشی به دیگر زندانیان کرده، به یکی از ماموران حمله کرده و جو آنجا را به هم ریخته است. اما موضوع مهم و نگران کننده در ارتباط با این زندانی این است که خطاب به دو زندانی سیاسی عالیه مطلب‌زاده و نرگس محمدی پیغام فرستاده که آنها را خواهد زد. عجیب اینکه گفته با این کارش می‌خواهد بیشتر مشهور شود و گفته احتمالن حکومت از این رفتار او بدشان نخواهد آمد...»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

صدرا عبداللهی، همسر عالیه به زمانه گفت بعد از انتشار مطلبی در مورد تهدید به قتل عالیه مطلب‌زاده و نرگس محمدی در صحفه شخصی خود در اینستاگرام، چندین کامنت حاوی تهدیدهای مختلف علیه این دو زندانی سیاسی دریافت کرده است.

طی تماس‌هایی که عالیه مطلب‌زاده و نرگس محمدی از داخل زندان با من داشتند، گفتند که متاسفانه این تهدیدها همچنان ادامه دارد.

صدرا عبداللهی، همسر عالیه مطلب‌زاده

عالیه مطلب‌زاده و نرگس محمدی صبح سه‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ با هجوم نیروهای امنیتی به منزل نرگس محمدی بازداشت و جهت تحمل حبس به زندان قرچک ورامین بازگردانده شدند. بازداشت آنها در حالی صورت گرفت که پیش‌تر اعلام کرده بودند قصد دارند به زندان باز گردند.

مصطفی نیلی، وکیل دادگستری در گفت‌وگو با امتداد ضمن تایید تهدید جانی نرگس محمدی و عالیه مطلب‌زاده توسط یکی از زندانیان جرائم خطرناک در زندان قرچک گفته:

«این خانم هم‌بند زندانیان سیاسی نبوده و هیچ مشکل و درگیری پیش از این با ایشان نداشته اما، موکل من و خانم مطلب‌زاده به یک‌باره از سوی این زندانی با این پیام تهدیدآمیز مواجه شده‌اند.»

به گفته این وکیل دادگستری تهدیدها و اقدامات روزهای گذشته موجب شده امنیت جانی و روانی زندانیان سیاسی در زندان قرچک ورامین به هم بخورد و اشاره می‌کند که این تهدیدها با نرگس محمدی و عالیه مطلب‌زاده آغاز شده، اما از روز یک‌شنبه گذشته سایر زندانیان سیاسی نیز مورد تهدیدهای مشابه قرار گرفته‌اند.

به گفته مصطفی نیلی مسئولین زندان تاکنون هیچ اقدام عاجلی برای حفظ امنیت زندانیان سیاسی انجام نداده‌اند.

وگیل نرگس محمدی در باره شرایط حال حاضر زندانیان سیاسی در قرچک گفته است: «زندانیان سیاسی در سالنی در بسته نگهداری می‌شوند، اما برای مراجعه به بهداری یا پیگیری کارهای اداری و امور دیگر باید به راهروی اصلی زندان بیایند. این زندانیان با توجه به اتفاقات اخیر و به دلیل نگرانی از تهدیدها، مجبور شده‌اند از پیگیری درمان و امور اداری نیز خودداری کنند. حتی یکی از خانم‌هایی که جزو تهدیدکنندگان این زندانیان سیاسی بوده و سابقه جرائم خشن را هم در پرونده دارد، چندی پیش، یکی از مامورین زندان را به نحوی مصدوم کرده که این مامور، مجبور به استفاده طولانی‌مدت از مرخصی استعلاجی شده است.»

مصطفی نیلی همچنین گفته پس از این تهدیدها، هفته گذشته در روز سه‌شنبه، وقتی پزشک متخصص برای معاینه زندانیان به زندان قرچک مراجعه می‌کند تعدادی از خانم‌های زندانی سیاسی از جمله نرگس محمدی برای معاینه فراخوانده شدند؛ اما زمانی که نوبت این زندانیان سیاسی فرا می‌رسد، تعدادی از زندانیان که اطرافیان همان فرد تهدید کننده به قتل هستند و اصلا در لیست معاینه توسط پزشک متخصص نبودند، به بهداری مراجعه کرده و با هیاهو و جنجال سعی در ایجاد درگیری می‌کنند که با حفظ آرامش از سوی زندانیان سیاسی، موفق به این کار نمی‌شوند.

صدرا عبداللهی درباره پیگیری این تهدیدها به زمانه گفته است:

«طی تماس‌هایی که عالیه مطلب‌زاده و نرگس محمدی از داخل زندان با من داشتند، گفتند که متاسفانه این تهدیدها همچنان ادامه دارد و به شکل‌های مختلف شرایط به گونه‌ای چیده می‌شود که منجر به درگیری شود و ما عملا در یک هفته گذشته حتی برای کارهای پزشکی و بهداری و اداری و موضوعاتی که معمولا مجبور هستند از سالن اصلی تردد کنند، صرف نظر کرده‌اند و در اتاق‌های خودشان در داخل بند نشسته‌اند. آنها گفتند شرایط طوری شده با وجود اینکه دو بار بازرس‌های مختلف از طرف حفاظت زندان و دادیاری ناظر یا دادستانی (دقیقا من نمی‌دانم) آمدند تا گزارش تهیه کنند، هیچ عکس‌العملی از طرف مدیران زندان و مامورها اتفاق نیافتاده است.»

صدرا عبداللهی در گفت‌وگو با زمانه از شرایط به وجود آمده برای این دو زندانی به شدت ابراز نگرانی کرد:

«امیدوارم نسبت به این موضوع توجه جدی شود. جدی از این جهت که فقط با حرف و بی‌اعتنایی این رویه طی نشود، چون در سال‌های گذشته هم این اتفاق متاسفانه در زندان‌های دیگر تکرار و منجر به حوادثی شده است و الان هم به نوعی با این بی‌اعتنایی‌هایی که از طرف مسئولین زندان وجود دارد، احساس می‌کنیم جان زندانیان هیچ اهمیتی ندارد. در اصل ما در این ماجرا بیشتر ضابطان قضایی و اطلاعاتی-امنیتی را مقصر می‌دانیم که با اعمال نفوذ در پرونده تمام زندانیان سیاسی از جمله عالیه و نرگس شرایط را این‌‎گونه چیده‌اند. عالیه را که از زندان اوین تبعید کردند به قرچک و نرگس هم بلافاصله پس از دوره ابتدایی در ۲۰۹ به قرچک تبعید شد، در حالی که اینجا شرایط بیشتر طراحی شده برای زندانی‌های عادی... عادی از این جهت که تفکیک جرائم وجود ندارد.»

مصطفی نیلی تاکیده کرده که زندانیان سیاسی قرچک معتقدند اینکه زندانیان عادی، در حالی که سابقه هیچ بحث و اختلافی وجود نداشته، به این شیوه علیه زندانیان سیاسی برخورد کرده و اقدام به تهدید آن‌ها می‌کنند، مشکوک به نظر می‌رسد.

نیلی همچنین با اشاره به قتل علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی که سه سال پیش توسط دو زندانی جرائم خطرناک در زندان تهران بزرگ (قتل) به قتل رسید، گفته که این موضوع را به اطلاع اجرای احکام دادسرای اوین و دایره نظارت بر زندانیان سیاسی، عقیدتی و امنیتی رسانده است و آنها نیز با وجود قول پیگیری هنوز هیچ پاسخی نداده‌اند.

این وکیل دادگستری دلیل اصلی بروز این مشکلات را عدم رعایت قانون و تبعید زندانیان سیاسی به قرچک دانسته است و گفته: «در حالی که اکثریت زندانیان سیاسی زن استان تهران در زندان اوین نگهداری می‌شوند، تعدادی از این افراد با نظر مقام‌های امنیتی و قضایی از زندان اوین تبعید شده و اکنون علاوه بر مشکلات زندان قرچک از قبیل وضعیت بد غذا، فروشگاه و وجود حشرات موذی مثل رتیل با تهدید جانی هم مواجه شده‌اند.»

نرگس محمدی در تاریخ ۲۵ آبان ۱۴۰۰ در جریان مراسم دومین سالگرد ابراهیم کتابدار، از جانباختگان آبان ۹۸ توسط نیروهای امنیتی همراه با خشونت بازداشت و به بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

نرگس محمدی در مهرماه ۹۹ پس از تحمل پنج سال و نیم حبس در زندان‌های اوین و زنجان، آزاد شد. نهادهای امنیتی اما پرونده‌ای را در دوران حبس علیه او گشوده و این فعال حقوق بشر را به «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق انتشار بیانیه (بیانیه مبارزه با اعدام)»، «تحصن در دفتر زندان (تحصن دی ماه سال۹۸ در اعتراض به کشتار مردم در خیابان‌های سراسر کشور)»، «تمرد از ریاست و مقامات زندان (برای پایان دادن به تحصن اعتراضی)»، «تخریب شیشه‌ها» و «افترا نسبت به اتهام شکنجه‌گری و ایراد ضرب و جرح» متهم کردند.

نرگس محمدی، از زمان آزادی در مهرماه سال ۱۳۹۹ بی‌وقفه علیه سلول انفرادی (شکنجه سفید) اطلاع‌رسانی کرد و با طرح مطالبه منع سلول انفرادی به همراه تعدادی دیگر از فعالین مدنی و سیاسی چندین شکایت رسمی در قوه قصاییه به ثبت رساند. او در این مدت دو کتاب به نام «شکنجه سفید» منتشر کرد که با تعداد زیادی از زندانیان سیاسی که تجربه نگهداری طولانی مدت در سلول انفرادی را داشتند، مصاحبه کرده و روایت آنها را به ثبت رسانده است. این فعال حقوق بشر و مخالف سلول انفرادی فیلم مستندی نیز در همین راستا به نام «شکنجه سفید» ساخته است.

عالیه مطلب‌زاده مرداد ماه ۱۳۹۶ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ماشاالله احمدزاده، به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به سه سال حبس و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شد. این حکم در مهر ماه ۱۳۹۶ توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر عینا تأیید و با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی (تجمیع احکام)، سه سال زندان برای او قابلیت اجرایی پیدا کرد.

در دادنامه صادره، مصداقِ اتهاماتِ مطرح شده علیه عالیه مطلب‌زاده، «راه‌اندازی و شرکت در کارگاه‌های توانمندسازی زنان در خارج از کشور (گرجستان)» عنوان شده است.

روز یکشنبه نیز، تعدادی از زندانیان عادی که اکثرا هم جرائم خشن دارند در مقابل بند زندانیان سیاسی حاضر شده و شروع به ایجاد سر و صدا، فحاشی و البته تهدیدهای شدید تمامی زندانیان سیاسی می‌کنند. البته با توجه به بسته بودن در، امکان ورود به بند زندانیان سیاسی را پیدا نکرده و بعد از گذشت چند دقیقه توسط ماموران زندان به بند محل نگهداری‌شان هدایت می‌شوند.

البته، در سال‌های قبل نیز مشابه این اتفاق برای زندانیان سیاسی در زندان قرچک رخ داده و خانم‌ها دائمی و ایرایی از زندانیان سیاسی نیز، مورد حمله قرار گرفته بودند. این اواخر نیز خانم‌ها، شکیلا منفرد و صبا کردافشاری در اتفاقات مشابهی مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • تورج امیری

    مسبب این حرکات ایذایی و تهدیدات دیگر زندانیان سیاسی ، که بیشک با تحریک مسئولان زندان و حکومت صورت میگیرد و سازماندهی میشود ، فقط جمهوری ننگین فاشیست اسلامی ایران میباشد و در رٲس آن خودسیدعلی ** روضه خوان و عوامل منتسب به آن میباشند .