ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه حملات مسئولان حکومتی به فیلم «عنکبوت مقدس»: «باید عزای عمومی اعلام می‌شد»

«عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی که جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن را برای زر (زهرا) امیرابراهیمی به ارمغان آورد، از سوی مسئولان حکومتی ایران همچنان مورد حمله قرار می‌گیرد. پس از تهدیدهای مسئولان سینمایی علیه دست‌اندرکاران این فیلم، اکنون یک روحانی که ریاست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برعهده دارد گفته است این فیلم به «ساحت قدسی امام رضا» توهین کرده و «به دلیل این اهانت جا داشت در کشور عزای عمومی اعلام می‌شد».

حملات به فیلم «عنکبوت مقدس» در جمهوری اسلامی از آن رو جالب توجه است که حمله‌کنندگان بدون آن‌که فیلم را دیده باشند آن را «توهین به مقدسات» دانسته‌اند. درست مانند آن‌چه بر سر کتاب «آیات شیطانی» سلمان رشدی در سال ۱۹۸۹ آمد و آیت‌الله خمینی، رهبر انقلاب ایران فتوای قتل رشدی را صادر کرد.

«عنکبوت مقدس» درباره سعید حنایی، قاتل سریالی در مشهد است. او از مردادماه سال ۱۳۷۹ تا ۱۵ فروردین ۱۳۸۰ در مشهد ۱۶ زن را به قتل رساند و در سال ۱۳۸۱ اعدام شد. حنایی در دادگاه این زنان را «روسپی» خواند و انگیزه خود را «از بین بردن مفاسد اجتماعی» عنوان کرد.

باورهای این قاتل در مورد مقابله با «مفاسد اجتماعی» شباهت‌هایی با مواضع برخی از مسئولان حکومتی ایران دارد و به‌نظر می‌رسد همین مسئله مخالفت آن‌ها با این فیلم را برانگیخته است.

در آخرین نمونه این مخالفت‌ها، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مدرسه علمیه دارالشفا، فیلم «عنکبوت مقدس» را «موهن» خواند و گفت این فیلم «اهانت به ساحت قدسی امام رئوف، امام رضا» است.

حسینی بوشهری افزود:

«جا داشت به‌دلیل این اهانت در کشور عزای عمومی اعلام می‌شد.»

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از مسئولان خواست تا «جلوی تکرار چنین مسائلی را بگیرند» چرا که به‌گفته او «عاملان این اقدامات به‌دنبال عقده‌گشایی نسبت به اسلام و انقلاب اسلامی هستند».

پیش از این سازمان سینمایی وزارت ارشاد در روز ۸ خرداد فیلم «عنکبوت مقدس» را «شب‌نامه‌ای سخیف» توصیف کرده بود که «به اعتقادات میلیون‌ها مسلمان و جمعیت عظیم شیعیان جهان توهین کرده است». این سازمان تهدید کرد که فیلم «درصدد است مسیری را برود که سلمان رشدی‌ها» رفته‌اند.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد اسلامی نیز ۱۱ خردادماه فیلم «عنکبوت مقدس» را فیلمی «مشمئزکننده، زشت و غیرواقعی» خواند و گفت حضور این فیلم در جشنواره کن «یک انتخاب غلط، سیاسی و جهت‌دار برای نشان دادن یک چهره سیاه از جامعه ایرانی است».

اسماعیلی دست‌اندرکاران فیلم را هم تهدید کرد و گفت:

«عوامل فیلم مقیم خارج از کشور هستند و اگر داخل کشور بودند برنامه تنبیه روی آن‌ها اعمال می‌شد و اگر عناصری در داخل کشور با این فیلم موهن همکاری کرده باشند، مشمول مجازات‌های تنبیهی سازمان سینمایی خواهند شد.»

روح‌الله سهرابی، مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم در سازمان سینمایی نیز در این باره گفت:

«سازمان سینمایی بنابر وظیفه ذاتی خود قطعاً با عوامل ایرانی این فیلم اعم از عوامل اصلی یا فرعی و کسانی که احتمالاً به نوعی در تهیه و تولید آن نقشی داشته‌اند تصمیم‌گیری و برخورد خواهد کرد.»

در میان نشریات داخل کشور نیز روزنامه کیهان ۸ خرداد در یادداشتی با عنوان «حمله جرثومه‌های فساد به ارزش‌های اسلامی-ایرانی عنکبوتی که برای کن مقدس است»، نوشت:

«بنابر گزارش‌های رسیده از کن، این فیلم تصویری به‌شدت مشمئز‌کننده از هموطنانمان نمایش می‌دهد. اما آنچه در فیلم "عنکبوت مقدس" برجسته‌تر است، محتوای ضداسلامی فیلم و تصویر‌سازی غیرانسانی این فیلم از مردم متدین ایران است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.