ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سرقت از صندوق‌های امانت بانک ملی؛ بانک چهار روز بعد از سرقت خبردار شد

گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته، ۲۰ خرداد که به بررسی سرقت از شعبه دانشگاه بانک ملی ایران پرداخته بود و در آن محمد قنبری، رییس پلیس آگاهی فراجا و یک عضو هیات مدیره بانک ملی حضور داشت، خبرساز شده است. بر اساس این گفت‌وگو بانک چهار روز پس از انجام سرقت از آن باخبر شده است.

هفته گذشته خبری منتشر شد که براساس آن یکی از شعب بانکی ملی ایران در تهران هدف سرقتی کم سابقه به سبک فیلم‌های هالیوودی قرار گرفته است. نحوه انجام این سرقت، دستگیری سارقان و موضوع امنیت بانک‌ها در ایران در روزهای گذشته مورد بحث بوده است. طبق گزارش‌ها سارقان محتویات حدود «۲۵۰ صندوق امانی» را به سرقت بردند. بانک ملی این رقم را «۱۶۸ صندوق» اعلام کرد. چند روز بعد اعلام شد که همه سارقان که ۱۳ نفر بودند در داخل و خارج کشور دستگیر شده‌اند. 

محمد قنبری، رییس پلیس آگاهی فراجا در گفت‌وگوی ویژه خبری تلویزیون ایران گفت: «ابتدایی‌ترین امکانات ایمنی برای بانک به‌کار گرفته نشده بود و در ورودی بانک همانند در ورودی یک خانه است که همین الان هم فرد دیگری می‌تواند وارد بانک شود. از یک ماه پیش به بانک ملی درباره ضعف‌های امنیتی این شعبه اخطار دادیم اما در حال حاضر باید به تقویت ایمنی برای آینده توجه کنیم.» 

رئیس پلیس آگاهی در برنامه خبری شب گذشته گفت اینکه گفته می‌شود سارقان حداقل ۱۳ ساعت در شعبه حضور داشته‌اند، مبنای دقیقی ندارد. 

حسن مونسان عضو هیات مدیره بانک ملی در این برنامه در پاسخ به اینکه چرا بانک موارد ایمنی را رعایت نکرده است؟ گفت: «در این زمینه حتما باید بررسی شود که آیا کوتاهی وجود داشته یا خیر. استانداردهای امنیتی به بانک ابلاغ شده و بانک این استانداردها را رعایت کرده است. برای در ورودی بانک از قفل‌های کتابی که مورد تایید پلیس است، استفاده شده و همکاران ما در بانک، در را دوقفله کرده‌ بودند اما بازوهای پشتی در بانک بریده شده است.»

مونسان گفت شعبه دانشگاه بانک ملی نگهبان و گشت فیزیکی نداشته است و فقط خزانه‌های مادر که مرکز توزیع وجوه در کشور هستند، نگهبان با شیفت ۲۴ ساعته دارند و باقی شعب توسط پلیس با گشت کشیک کنترل می‌شود.

این عضو هیات مدیره بانک ملی همچنین گفت که شعبه سرقت‌شده دارای هشت لایه امنیتی و گاوصندوق‌هایی با درهای ۴۰ سانتی بوده است. او همچنین گفت:  «الحمدلله شعبه مجهز به سیستم تشخیص چهره هم بوده است. بانک چهار روز بعد متوجه سرقت شد.» این اظهارات با واکنش مجری برنامه روبه‌رو شد که گفت الحمدلله مال زمانی است که سرقتی صورت نمی‌گرفت.

در ادامه این برنامه، رئیس پلیس آگاهی فراجا گفت: «ما چیزی تحت عنوان گشت کشیک برای شعبه دانشگاه بانک ملی نداشته‌ایم و خود بانک وظیفه داشته تا مسائل امنیتی را لحاظ کند. تاکنون حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد بررسی‌های این پرونده تکمیل شده و دلیل یا مدرکی مبنی بر تبانی کارمندان و مسئولان بانک با سارقین دریافت نشده است.»

به گفته رییس پلیس آگاهی فراجا، چهار نفر سارقان اصلی صندوق امانات بانک ملی عامل اصلی بودند که دو نفر در داخل و دو نفر هم در خارج دستگیر شده‌اند که مراحل انتقال آن‌ها در حال انجام است. او همچنی گفت دستگیری سارقان کار پیچیده‌ای بود اما سارقان افراد نخبه ای نبودند. قنبری قطع شدن دوربین‌های شهری را به سرقت از بانک ملی بی‌ارتباط دانست.

مونسان عضو هیات مدیره بانک ملی درباره برگشت اموال به صاحبان آن‌ها پس از دستگیری سارقان گفت بانک تعهد کرده که خسارت وارده شده را با نظارت قضایی پرداخت می‌کند. او گفت: «اینکه گفتیم ۵۰ درصد خسارت به حساب مالباختگان واریز شود، در جهت اعتمادسازی بین بانک و مشتری بود تا آن‌ها با مراجعه به مقامات قضایی بتوانند مطالبه اموال خود را انجام دهند.»

عضو هیات مدیره بانک ملی در عین اینکه گفته اگر تمام اموال به سرقت رفته پیدا نمی‌شد، بانک تمام خسارات وارد شده را تا ریال آخر پرداخت و به اظهارات مشتریان اعتماد می‌کرد اما در اظهاراتی متناقض تاکید کرده اکنون تنها اموال مالباختگانی که سند داشته باشند، برمی‌گردد و افرادی که سند اموال خود را ندارند، باید احراز و بررسی شود. 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • هما

    چرا یکی از دزدا لباسش فقط آبیه و راه راه نداره؟ کسی می دونه؟