ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه برنامه «حذف» نیروهای فعال در برنامه نظامی و هسته‌ای؛ دو مرگ در کمتر از ۲۴ ساعت

دو نفر از نیروهای یگان هوافضای نیروی هوایی جمهوری اسلامی در کمتر از ۲۴ ساعت کشته شدند. این شاید جدیدترین نشانه از اجرای استراتژی‌ای باشد که اسرائیل در برابر ایران پی گرفته است: حمله مستقیم به چهره‌های برنامه نظامی و هسته‌ای جمهوری اسلامی.

خبرگزاری فارس، وابسته به سازمان بسیج مستضعفان از زیرمجموعه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز یکشنبه ۲۲ خرداد تأیید کرد که یکی از «کارکنان هوافضای سمنان» در حین انجام مأموریت کشته شده است.

چند ساعت پیش از آن سپاه روح‌الله استان سمنان اطلاعیه‌ای صادر و اعلام کرده بود که یک عضو برنامه هوافضا در سمنان در اثر سانحه رانندگی کشته شده است. نام این نیروی سپاه، علی کمانی اعلام شد.

سایت فضایی سمنان، در جنوب تهران، اصلی‌ترین بخش از برنامه فضایی جمهوری اسلامی است که مدیریت آن بر عهده ستاد کل نیروهای مسلح است و نیروهایی از سازمان فضایی جمهوری اسلامی، سپاه و ارتش در آن فعال هستند.

با توجه به اینکه اطلاعات مربوط به کشته شدن این دو عضو برنامه فضایی جمهوری اسلامی را سپاه پاسداران منتشر کرده است احتمالاً این دو از نیروهای سپاه در این برنامه بوده‌اند.

خبرگزاری فارس در گزارشی که از ترور محمد عبدوس منتشر کرده نوشته است که او «از کارکنان هوافضای سمنان پس از مدت‌ها مجاهدت و تلاش مخلصانه در مسیر خدمت به نظام در حین انجام مأموریت به خیل عظیم شهیدان پیوست».

روزنامه‌های اسرائیلی اما نوشته‌اند که این دو عضو کشته شده سپاه پاسداران در زمینه توسعه موشک‌های بالستیک، برنامه پهپادی و فضایی جمهوری اسلامی فعال بوده‌اند.

سپاه هنوز ترور علی کمانی را نپذیرفته است و مرگ او را همچنان سانحه رانندگی می‌داند. نحوه کشته شدن محمد عبدوس هم که متولد سال ۱۳۶۸ است صرفاً مرگ در حین مأموریت اعلام شده است.

در یک ماه گذشته دو عضو دیگر سپاه پاسداران در تهران و کرج کشته شدند. حسن صیاد خدایی، عضو سپاه قدس ایران در خانه‌اش در مرکز تهران ترور شد. چند روز بعد علی اسماعیل‌زاده، عضو دیگر سپاه قدس در کرج کشته شد. مقام‌های جمهوری اسلامی ترور حسن صیاد خدایی را پذیرفته‌اند ولی در مورد مرگ علی اسماعیل‌زاده می‌گویند که او مشکلاتی در رابطه با جدایی از همسرش داشته و از پشت‌بام خانه‌اش به پایین سقوط کرده است. برخی منابع رسانه‌ای در مورد مرگ این سرهنگ سپاه مدعی شده‌اند که او به دلیل نقشش در برنامه‌ریزی برای ترور حسن صیاد خدایی به دست سپاه «حذف» شده است.

اما علاوه بر این دو عضو سپاه قدس، ایوب انتظاری، از دانشمندان پروژه‌های هوافضا و پهپادی جمهوری اسلامی هم در همین ایام در یزد جان سپرد. مقام‌های جمهوری اسلامی ابتدا مرگ او را در اثر مسمومیت اعلام کردند و گفتند که او در برنامه نظامی جمهوری اسلامی نقشی نداشته است. بعدتر با انتشار لوح تقدیری که استاندار یزد به خانواده انتظاری داده بود و از او به عنوان «شهید» یاد کرده بود، اندکی روایت‌ها تغییر یافت.

روز ۱۵ خرداد هم کامران ملاپور، که از او به عنوان دانشمند جوان یاد شده است به شکل مشکوکی درگذشت. روزنامه یدیعوت آحارنوت اسرائیل اطلاعاتی در مورد این فرد منتشر کرده است و این گمانه وجود دارد که او نیز ترور شده باشد.

در ابتدای خردادماه نیز یک چهره دیگر برنامه نظامی جمهوری اسلامی در مرکز تحقیق و توسعه برنامه موشکی جمهوری اسلامی در پارچین در شمال شرق تهران کشته شد. مقام‌های جمهوری اسلامی در ابتدا گفتند که یک سانحه آتش‌سوزی منجر به مرگ «احسان قدبیگی» شده است. تصاویر ماهواره‌ای و اطلاعات تکمیلی این گمانه را ایجاد کرده است که به این مرکز با پهپاد حمله شده است. مشابه حمله‌ای که سال گذشته به مرکز ساخت قطعات حساس سانتریفیوژهای نسل جدید در تسای کرج شده بود.

در تمامی این حوادث نام اسرائیل به عنوان برنامه‌ریز و مجری به ذهن متبادر می‌شود و رسانه‌ها در مورد برنامه جدید اسرائیل برای مقابله با ایران نوشته‌اند. به صورت معمول مقام‌های رسمی اسرائیل در مورد عملیات‌ برون مرزی برای ترور و خرابکاری صحبت نمی‌کنند. با این حال هفته گذشته نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل به مجله اکونومیست گفت استراتژی کشورش در قبال جمهوری اسلامی تغییر کرده است. او گفت اسرائیل دیگر خود را به ضربه زدن به بازوهای نیابتی «اختاپوس ترور» جمهوری اسلامی مشغول نمی‌کند، اکنون زمان ضربه زدن به «سر اختاپوس» است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.