ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تصاویر ماهواره‌ای از آمادگی ایران برای پرتاب فضایی خبر می‌دهد

اولویت نخست برنامه فضایی ایران قرار دادن ماهواره‌ای در مدار بالاتر از ۵۰۰ کیلومتر است. غرب می‌گوید این برنامه فضایی، پوششی است برای ساخت موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای. اقدامی که در مغایرت با قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است. ایران این ادعا را رد می‌کند.

تصویر ماهواره‌ای شرکت مکسار(Maxar Technologies) که روز سه شنبه ۱۴ ژوئن/ ۲۴ خرداد منتشر شد نشان می‌دهد که مقام‌های جمهوری اسلامی موشک ماهواره‌بری را در سکوی پرتاب در «مرکز فضایی امام خمینی» در جنوب‌شرقی سمنان آماده پرتاب کرده‌اند.

به نظر می‌رسد ایران برای یک پرتاب فضایی جدید آماده می‌شود هرچند مقام‌های سازمان فضایی هنوز درباره آن اظهارنظری نکرده‌اند.

این پرتاب احتمالی آخرین تلاش ایران خواهد بود برای در مدار قرار دادن ماهواره‌هایش. تلاش‌های پیشین برای رسیدن به مدار بالاتر از ۵۰۰ کیلومتر ناکام بوده است.

خبرگزاری ایرنا در اردیبهشت ماه امسال گفته بود که هفت ماهواره آماده پرتاب به فضا هستند و در برنامه پرتاب تا وایان سال ۱۴۰۱ قرار دارند. ایران همچنین در تلاش است تا تکنولوژی موشک ماهواره‌بر خود را از سوخت مایع به سوخت جامد تغییر دهد. تحقیقات برای دستیابی به موشک‌های سوخت جامد در مرکز تحقیقات جهاد خودکفایی سپاه در اطراف تهران انجام می‌شود که تاکنون دست‌کم یک‌بار هدف خرابکاری اسرائیل قرار گرفته است.

پرتاب این موشک ماهواره‌بر جدید در میانه تنش‌های هردم فزاینده میان ایران و غرب بر سر برنامه هسته‌ای ایران و البته ترور نیروهای فعال در برنامه فضایی و نظامی جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد. تنها در یک ماه گذشته پنج نفر از افرادی که گفته شده است با برنامه فضایی و پهپادی جمهوری اسلامی مرتبط بوده‌اند در نقاط مختلف ایران کشته‌ شده‌اند. علاوه بر آن دو نفر از نیروهای ارشد سپاه قدس نیز در تهران و کرج کشته شدند که مقام‌های جمهوری اسلامی دلیل یکی از آن‌ها را ترور و دیگری را «سانحه» اعلام کرده‌اند.

با این حال انگشت اتهام فعلا به سمت اسرائیل دراز شده است. البته هیچ مقام رسمی اسرائیل دخالت در این وقایع را تایید و تکذیب نکرده است.

اما در آمریکا، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در نشست خبری شامگاه سه‌شنبه با دو پرسش در مورد ایران روبه‌رو بود یکی در مورد سرنوشت بن‌بست احیای برجام و دیگری واکنش آمریکا به پرتاب احتمالی موشک ماهواره‌بر. ندپرایس در مورد آزمایش فضایی احتمالی ایران گفت که از مقام‌های تهران می‌خواهد در جهت کاهش تنش گام بردارند.

مقام‌های غربی در سال‌ها گذشته همواره آزمایش‌های فضایی جمهوری اسلامی را نقد کرده‌اند و آن را خلاف تعهدات ایران وفق قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل می‌دانند. براساس آن قطع‌نامه، ایران نباید به آزمایش موشک‌هایی با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای دست بزند. ایران می‌گوید آزمایش‌های فضایی‌اش تنها هدف فضایی دارد و پوششی برای تست موشک‌های قاره‌پیما با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای نیست واساسا این موشک‌ها برای ساخت سلاح هسته‌ای طراحی نشده‌اند. در مقابل غرب می‌گوید این موشک‌ها در راستای تلاش ایران برای دستیابی به تکنولوژی موشک‌های قاره‌پیمایی انجام می‌شود که نهایتا می‌توان بخش فوقانی آن را با محفظه انفجاری هسته‌ای جایگزین کند.

راب لودویک، سخنگوی پنتاگون، دیگر مقام آمریکایی بود که روز گذشته به این تحولات در کویر سمنان واکنش نشان داد و گفت که ارتش آمریکا «به نظارت دقیق بر اقدامات ایران برای دستیابی به فناوری پرتاب فضایی مناسب و چگونگی ارتباط آن با پیشرفت‌ها در برنامه کلی موشک‌های بالستیک خود ادامه خواهد داد».

لودویک گفت که ایران همچنان اصلی‌ترین تهدید برای نیروهای آمریکایی در خاورمیانه است.

طی یک دهه گذشته، ایران چندین ماهواره کوتاه‌برد به مدار زمین فرستاد و در سال ۲۰۱۳ یک میمون را به فضا پرتاب کرد. با این حال، این برنامه در سال‌های اخیر مشکلاتی داشته است. برای برنامه سیمرغ که نوعی موشک حامل ماهواره است، پنج پرتاب ناموفق متوالی انجام شده است. مقامات در آن زمان گفتند که آتش سوزی در فرودگاه فضایی امام خمینی در فوریه ۲۰۱۹ نیز جان سه محقق را گرفت.

ایران در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ نیز تلاش کرد تا با موشک ذوالجناح ماهواره‌ای را در مدار بالاتر از ۵۰۰ کیلومتر قرار دهد اما ناموفق بود. مقام‌های جمهوری اسلامی قرار نگرفتن این ماهواره در مدار را تایید کردند ولی گفتند به جز این بخش، همه قسمت‌های دیگر این پرتاب فضایی موفق بوده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.