ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تغییری در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران صورت نگرفته است

خبرگزاری‌های داخلی به نقل از یک منبع در وزارت خارجه، تغییر علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه را رد کردند با این حال تغییری هم در چشم‌انداز خروج مذاکرات احیای برجام صورت نگرفته است.

رگبار توییت‌های علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی در روز پنج‌شنبه ۲۶ خرداد دو برداشت متفاوت ایجاد کرد. باقری کنی در توییت‌هایش جملاتی کلی و شعاری در مورد نقش سیاست خارجی و کارگزاران سیاست خارجی در جمهوری اسلامی نوشته بود. عده‌ای از این توییت‌ها، اینگونه برداشت کردند که باقری کنی قرار است جای خود را به شخص دیگری بدهد. گروهی دیگر هم این توییت‌ها را دال بر توافق قریب‌الوقوع هسته‌ای و آماده شدن باقری کنی برای چرخش در مواضع پیشینش مبنی بر خسارت‌آمیز بودن برجام دانستند.

حال خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی در خبری که شامگاه جمعه ۲۷ خرداد منتشر کرد از قول «یک مقام ارشد آگاه» در وزارت خارجه جمهوری اسلامی هر دو سناریو را رد کرده است.

این خبرگزاری نوشت «هیچ برنامه‌ای برای تغییر در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان وجود ندارد» و انتشار خبرهایی در این مورد برای برهم زدن آرامشی خواند که در بازار ارز حاکم شده است.

قیمت دلار در هفته‌های گذشته به روند صعودی خود ادامه داده است و از هفته گذشته دولت رئیسی تلاش کرده است تا قیمت دلار را از کانال ۳۳ هزارتومانی دور نگه دارد. جهش در بازار ارز در سایه ناامیدی از احیای برجام در ۹ ماه گذشته به صورت مداوم وجود داشته است و قیمت دلار از ۲۱ هزار تومان در خرداد ۱۴۰۰ به ۳۳ هزار تومان در خرداد ۱۴۰۱ رسید.

خبرگزاری مهر در توضیح توییت‌های روز پنج‌شنبه باقری کنی نوشته است که آن‌ها «بخشی از سخنرانی وی در اجلاسیه کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در دانشگاه تهران بود».

دلیل این توییت‌ها هر چه بود، احیای برجام همچنان در ابهام قرار دارد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز جمعه گفت که «ایران از مسیر مذاکره منتج به نتیجه فاصله نمی‌گیرد». او همچنین گفت که «به قانون مجلس پایبندیم، مذاکره را ادامه می‌دهیم، آمریکا را به واقع بینی و فاصله گرفتن از جنون تحریم جدید و آژانس را به رفتار فنی و اجتناب از اقدام سیاسی فرا می‌خوانیم».

سخنان امیرعبداللهیان در یک سال گذشته تغییر چندانی نداشته است ولی چشم‌انداز دستیابی به توافق با گذشت هر روز از آغاز کار دولت جدید در تهران کمتر و کمتر شده است.

اما این تنها اتفاق جدید درباره برنامه هسته‌ای ایران نبود. روز جمعه بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در مصاحبه با وبسایت نور نیوز وابسته به دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت که ایران در حال انتقال تاسیسات مجتمع تسای کرج به تونل‌های زیرزمینی در مجتمع غنی‌سازی نطنز است.

این اظهارات در حقیقت پاسخی بود به گزارش نیویورک‌تایمز که در آن از ساخت وسازهای جدید در نطنز و احداث تونل‌های زیرزمینی و سالن‌هایی با استحکامات فوق‌العاده خبر داده بود.

کمالوندی بدون اشاره به این گزارش و جزئیات آن گفت که ایران به رغم کاهش روابطش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این تحول جدید را به آن‌ها گزارش داده است:‌ «با وجود اینکه ایران تعهدی در ارائه اطلاعات فراپادمانی ندارد اما از آغاز اقدامات عمرانی برای جابه‌جایی فعالیت‌های کارخانه تسای کرج به اطراف سایت نطنز، آژانس را در جریان قرار داد.»

تأسیسات هسته‌ای کرج که محل تولید برخی از قطعات حساس سانتریفیوژهای نسل جدید ایران بود روز ۲ تیر ۱۴۰۰ هدف یک حمله پهپادی قرار گرفت. ایران در ابتدا این رویداد را یک حادثه ناچیز اعلام کرد. چند روز بعد یک رسانه اسرائیلی تصاویر ماهواره‌ای از این تأسیسات منتشر کرد که در آن به صورت مشخص یکی از سوله‌های این تأسیسات تخریب شده بود. ایران پس از انتشار این تصاویر اسرائیل را به خرابکاری متهم کرد.

حال به نظر می‌رسد ایران برای در امان ماندن این تاسیسات از حملات احتمالی در آینده بنا دارد این قسمت از برنامه هسته‌ای خود را نیز در کنار اصلی‌ترین تاسیساتش در نطنز قرار دهد که هم از استحکام بالاتری برخوردار است و هم حلقه امنیتی اطراف آن گسترده‌تر است. بهروز کمالوندی هم در مصاحبه روز جمعه‌اش دلیل این جابجایی را «تداوم شرارت‌ها علیه تاسیسات هسته‌ای» دانست و گفت که با این کار «ضریب حفاظتی و امنیتی» افزایش خواهد یافت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.