ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نخستین محموله نفتی ونزوئلا به مقصد اروپا در حال حرکت است

دو میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه نفت ونزوئلا دو سال پس از تحریم‌ این کشور از سوی ایالات متحده آمریکا و متحدانش به ایتالیا و اسپانیا فروخته شده است. آمریکا با هدف مقابله با روسیه به شرکت‌های نفتی این دو کشور اجازه داده از کاراکاس نفت بخرند.

جنگ در اوکراین ادامه دارد و اتحادیه اروپا، آمریکا و هم‌پیمانان آن تحریم‌های سختی را علیه مسکو تصویب و اجرا کرده‌اند. این وضعیت موجب بحران افزایش قیمت انرژی در جهان شده است. آمریکا برای جبران کسری نفت در بازار جهانی به دو شرکت اروپایی اجازه داد از ونزوئلا نفت وارد کنند.

دو شرکت نفتی «انی» ایتالیا و «رپسول» اسپانیا از دولت جو بایدن مجوز واردات نفت از ونزوئلا را که تحت تحریم‌های ایالات متحده آمریکاست دریافت کرده‌اند و نخستین محموله نفتی ونزوئلا به ظرفیت ۶۵۰ هزار بشکه با یک نفتکش حامل پرچم مالت به مقصد اروپا در حال حرکت است. گفته می‌شود این نفتکش در اجاره شرکت نفتی ایتالیایی انی است.

به گزارش رویترز قرار است یک نفتکش دیگر به ظرفیت دو میلیون بشکه به ونزوئلا برود و پس از بارگیری به اروپا بازگردد. محموله این نفتکش قرار است میان دو شرکت انی و رسپول تقسیم شود.

آمریکا به دو کشور ایتالیا و اسپانیا اجازه داده است تا نفت ونزوئلا را با بدهی‌های این کشور تهاتر کنند. ونزوئلا یکی از بدهکارترین کشورهای جهان به شمار می‌رود که در سال‌های اخیر با بحران اقتصادی روبرو شده است.

رسانه‌های خبری پیش از این از موافقت ضمنی جو بایدن با اجازه فروش نفت ونزوئلا به کشورهای اروپایی برای آنچه که «کاهش وابستگی اروپا به نفت روسیه» و همچنین «تشویق مادورو به گفت‌وگو با مخالفان» خوانده شده، خبر داده بودند.

آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ با حمایت از خوان گوآیدو، از مخالفان برجسته تلاش کرد دولت مادورو را سرنگون کند. در همین راستا برای یک دوره کوتاه مدت گوآیدو را به عنوان «رئیس قانونی» دولت ونزوئلا به رسمیت شناخت و در جهت حمایت از او تحریم‌های شدیدی را بر دولت دولت مادورو تحمیل کرد.

گوآیدو که از حمایت آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی برخودار بود در ژانویه ۲۰۱۹ خود را رئیس جمهوری ونزوئلا خواند. شبه کودتای گوآیدو اما به ثمر نرسید و مادورو و همفکرانش در ونزوئلا همچنان قدرت را در دست دارند.

بایدن در ماه‌های گذشته به ویژه پس از حمله روسیه به اوکراین تلاش کرد بخشی از تحریم‌های وضع شده علیه کاراکاس را لغو و با دولت حاکم بر ونزوئلا گفت‌وگو کند تا بخشی از کسری نفت ناشی از تحریم‌های روسیه در بازار جهانی جبران شود.

اعضای اتحادیه اروپا در آخرین نشست خود اعلام کردند بر سر تحریم‌های نفتی روسیه به توافق رسیده‌اند و بر این اساس تا پایان سال جاری میلادی واردات نفت از روسیه را به میزان ۹۰ درصد کاهش می‌دهند.

رایزنی سران اروپا و آمریکا با کشورهای نفت‌خیز منطقه خلیج فارس برای افزایش صادرات نفت تا به حال بی‌ثمر مانده است و توافق ایران و غرب بر سر بازگشت به برجام هم وضعیت نامعلومی دارد. جو بایدن قرار است همزمان با نشست سران شورای همکاری خلیج فارس به عربستان سعودی برود. اگر چه او ارتباط سفرش با مساله انرژی را تکذیب کرده اما یکی از اهداف اصلی این سفر جلب رضایت عربستان سعودی و متحدانش برای افزایش صادرات نفت است.

قیمت نفت در بازار جهانی پس از حمله روسیه به اوکراین به بالاترین نرخ رسیده و پیامد آن افزایش قیمت حامل‌های انرژی در ایالات متحده و سایر کشورها است که به نارضایتی عمومی انجامیده است.

ونزوئلا یکی از متحدان ایران و روسیه در عرصه بین‌المللی به شمار می‌رود. نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا چندی قبل به تهران سفر و در آنجا با رهبر جمهوری اسلامی و دیگر مقام‌های ارشد نظام ملاقات کرد.

او چندی قبل مذاکره با مقامات واشنگتن را تأیید کرده و گفته بود که این مذاکرات مثبت بوده است. با این حال مادورو به نشست سران قاره آمریکا که در لس‌آنجلس برگزار شد، نرفت. منابع نزدیک به ایالات متحده گفته‌اند که او به همراه رهبران نیکاراگوئه و کوبا به این نشست دعوت نشده بودند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.