ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رودخانه دز خشک شد

بحران آب در رودهای خوزستان، پس از کرخه، به رود دز رسیده که روزگاری رودی خروشان بود. فعالان زیست‌محیطی و اهالی حاشیه پایین‌دست رودخانه حق مردم از این رود را مطالبه می‌کنند.

رودخانه دز از کوه‌های زاگرس در استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری و سرچشمه می‌گیرد و با عبور از شهرستان‌های اندیمشک، دزفول، شوش، شوشتر در بالادست اهواز به رودخانه کارون می‌پیوندد و کارون بزرگ را تشکیل می‌دهد. تاکنون سه طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم و اراک (طرح قمرود یک و قمرود ۲ و سد کمال صالح) با حجم ۳۶۵ میلیون مترمکعب اجرا شده است. همچنین افزایش برداشت آب کشت و صنعت‌های نیشکر شامل کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، میان‌آب، دهخدا و شعیبیه در فصل تابستان این رودخانه را با کم آبی روبه رو می‌کند.

در روزهای اخیر فعالان محیط زیست و اهالی حاشیه پایین دست رودخانه دز در بخش شعیبیه از توابع شوشتر در شمال خوزستان، با انتشار ویدیوهایی فاجعه زیست‌محیطی رودخانه دز را به تصویر کشیدند. آنها با انتقاد از کاهش خروجی سد دز در بالادست این رودخانه، هشتگ " #حقابه_دز_را_آزاد_کنید " را راه‌اندازی و جاری شدن آب در رود دز را مطالبه کردند.

بخش شعیبیه از توابع شوشتر بیش از ۵۰ روستا دارد که حدود ۱۰ روستای پایین دست آن از جمله روستاهای «چویس»، «ابوطیور» و «بیت فنیان» با خشکی کامل رودخانه روبرو شده‌اند.

فاطمه کرم‌اله‌چعب، مدیر انجمن محیط زیستی «رمانه» در این باره به ایرنا گفت:

«حدود یک هفته است که رودخانه دز در روستاهای پایین دست بخش شعیبیه کاملا خشک شده و کف رودخانه مشخص است. چند سال است که با کمبود آب روبه‌رو هستیم و آب رودخانه دز در ماه‌های اخیر هم بسیار کاهش یافته است اما این نخستین بار است که رودخانه کاملا خشک می‌شود.»

فاطمه کرم‌اله‌چعب شرایط رودخانه دز را یک فاجعه محیط زیستی توصیف کرد که به گفته او ناشی از سوءمدیریت در بخش آب است. فاطمه کرم‌اله‌چعب از قطع شدن آب لوله‌کشی روستاهای این بخش در روزهای اخیر نیز انتقاد کرد و گفت:

«با خشک شدن رودخانه، پمپ‌های آب روستایی امکان برداشت آب ندارند و در این روزها مردم مجبور شده‌اند برای شستشو و بهداشت از همین اندک آبی که در کف رودخانه است استفاده کنند.»

او در ادامه افزود:

«آب لوله‌کشی روستاها به خوبی تصفیه نمی‌شود و قابل شرب نیست اما مردم برای شستشو از آن استفاده می‌کردند.»

در همان حال در شرایط بحرانی کنونی ممنوعیت کشت تابستانه اعلام نشده و بعضی از کشاورزان نیز در حال آماده‌سازی زمین‌های خود هستند. کرم‌اله‌چعب در ادامه مصاحبه با ایرنا گفت:

«ممنوعیت کشت شلتوک اعلام شده اما در بالادست برخی کشاورزان اقدام به کشت شلتوک کرده‌اند، زیرا کشت این منطقه شلتوک است؛ کشاورزان سالیان درازی است که شلتوک می‌کارند و با آن خو گرفته‌اند و فقط همین کشت را بلد هستند. از سوی دیگر جهاد کشاورزی برای معرفی کشت‌های جایگزین مناسب منطقه و آموزش کشاورزان اقدامی نکرده است.»

این عضو شورای روستای رمانه گفت:

«کشاورزان برای کشت، اقتصاد و تجربه خود را درنظر می‌گیرند و هر منطقه‌ای با یک نوع کشت سازگار است، به همین دلیل مردم این منطقه فقط کشت شلتوک را مناسب می‌دانند.»

با بحرانی شدن شرایط رودخانه کرخه برای دومین سال متوالی، قرار شده بود طرح آبرسانی به شهرها و روستاهای خوزستان (طرح غدیر) از رودخانه دز تامین شود.

در سال آبی جاری آورد رودخانه دز حدود ۴۰ درصد نسبت به متوسط بلندمدت کاهش داشته است.

 سازمان آب و برق خوزستان هیچ توضیحی درباره وضعیت این رودخانه و علت خشکیدگی آن ارایه نکرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • گودرز

    در مدت این چهل سال بخاطر نکبت رژیم اسلامی آخوندی آب رودخانه ها که هیچ دریا ها و جنگلها و کوه ها و حیوانات و جوانان و نوامیس و معادن و فرهنگ و همه چی در ایران نابود شده آخوندها عامل نابودی ایران هستند

  • حبیب

    باتوجه به حاکمیت یک نظام دین سالارباتفکرات آخرالزمانی حرف زدن ازمحیط زیست وخشکیدگی رودهاوتالابهاوعدم وجودمدیریت درست وعلمی منابع آبی کشورکاری بیهوده وچکش برسندان کوفتن است .قدرتهایی که باتزحقوق بشربه نبردخاموش باحاکمیت وقت دست یازیدنددرفکرمنافع غارتگرانه وچپاولگرانه خودبوده وهستند.دانشگاهیان ناآگاه به همراه بازاریان دین خووسرمایه دارولی فاقددوراندیشی سیاسی باهمدستی روحانیتی که اعتقادداشته ودارندکه زعامت کشوراسلامی باامام غایب وتاظهورش بانوابان آنهایعنی روحانیت است ‌چیزی که برمدارمدرنیته تعریف گردیده برای آنان جایی ندارد.یاتسلیم درهمه اموری که حاکمان روحانی میگویندیا شمشیر.صدراسلام نیزچنین بودواکنون قدرتهای بزرگ اقتصادی ونظامی نیزازآنان حمایت آشکاروپنهان میکنند.ازدیدگاه حاکمان همه اموردریداداره امورخداوندی است وبشروسیله است وجایی مخروبه شده وبامنطقه ای بابحزان خشکسالی ویابیکاری ویااعتیادویافحشاویافقرمواجه شده خواسته الله است .مانخواستیم این طوری شدسرنوشت این حکم راداده است وبایستی به مقدرات الهی تن سپرد .اسلام اصل است وبایستی زنده بماند.همه اگربرای توسعه اسلام فداشوند.راه دوری نرفته ‌به بهشت رفته اند.بقیه اش چرت وپرت است .مال آدمهای بی دین است که میخواهنداسلام عزیزبدنام شود.به همین سادگی .بااین شیوه آهنین صدهاسال براین سرزمین حکمرانی کردند.مامقصریم .اگرنبودیم همچون طفلان سرکوچه خاک برسروصورت هم نمی پاشانیدیم .من که آینده ای برای این سرزمین نمی بینم .حالا کارشناسان بفرمایندکه روددزکه زمانی خروشان بود ازآب تهی شده .مگرکارون قابل کشتیرانی نبود؟چه شد؟سدگتونداحداث شدوآثارنابهنجارخودرابه جاگذاشت چه شد؟دریاچه رضاییه یاارومیه درشرف خشکیدن است .بشود.چه کسی به چه کسی بایدپاسخگو باشد.تفکرات آخراازمانی راجنانچه کارشناسان محترم عمیقابشناسند .قلم رابه شمشیرتبدیل میکنند.راهی نمانده ونیست یاهرج ومرج وتسلیم .مگرآن که اداره امورجهان ومنطقه سیری دیگربکند .سیری که آدمخواران جهانی طالب آنند.و.