ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زلزله در افغانستان صدها کشته و زخمی برجا گذاشت

زمین‌لرزه بامداد چهارشنبه در شعاع ۵۰۰ کیلومتری در پاکستان، افغانستان و هند احساس شد. در این مناطق ۱۱۹ میلیون نفر زندگی می‌کنند. منطقه زلزلزله‌زده دور افتاده و صعب‌العبور و دسترسی به آن دشوار است. این فاجعه در حالی رخ می دهد که افغانستان دچار یک بحران اقتصادی عمیق است.

 به گزارش خبرگزاری باختر افغانستان، مقام‌های محلی در ولایت پکتیکای افغانستان اعلام کردند که در پی وقوع زمین‌لرزه‌ای قدرتمند در مناطق جنوب شرق افغانستان و در همسایگی پاکستان، تاکنون دست کم ۹۲۰ نفر کشته و بیش از ۵۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

محمد نسیم حقانی، رئیس وزارت بلایای طبیعی اداره طالبان گفت زلزله بیشترین تلفات را در ولایت پکتیکا به جای گذاشت. بزرگی این زمین‌لرزه ۵,۹ اعلام شده است. این زلزله در ۴۶ کیلومتری جنوب غرب خوست در نقطه مرزی با پاکستان رخ داده است و همچنان این احتمال وجود دارد که شمار قربانیان و مجروحان افزایش یابد.

مرکز زمین شناسی ایالات متحده صبح چهارشنبه ۲۲ ژوئن/یکم تیر اعلام کرد که زمین لرزه به بزرگی ۵,۹ در عمق ۵۱ کیلومتری زمین رخ داد.

عکس‌هایی که در رسانه‌های افغانستان منتشر شده نشان می‌دهد که خانه‌ها به ویرانه تبدیل شده‌اند.

هنوز از خسارات و تلفات در پاکستان گزارشی دریافت نشده است.

خبرنگار الجزیره از کابل گزارش می‌دهد که در جریان زمین‌لرزه بامداد چهارشنبه دست کم ۱۰۰ خانه ویران شده است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

منطقه زلزلزله‌زده دور افتاده و صعب‌العبور و دسترسی به آن دشوار است.

هدایت‌الله پاکتین، روزنامه‌نگار در مصاحبه با الجزیره می‌گوید خانه‌ها در ولایت پکتیکا به صورت سنتی با استفاده از خاک، سنگ و مصالح دیگر ساخته می‌شود. خانه‌های بتنی مستحکم در این منطقه کمیاب است. پکتین در ادامه مصاحبه با الجزیره گفت:

«متأسفانه این زمین‌لرزه در زمانی رخ داد که افغانستان از یک بحران اقتصادی بزرگ رنج می‌برد و دسترسی کمی به نیازهای اولیه و امکانات پزشکی دارد.»

مرکز لرزه‌نگاری مدیترانه اروپا (EMSC) در توییتی اعلام کرد که زمین‌لرزه بامداد چهارشنبه در شعاع ۵۰۰ کیلومتری در پاکستان، افغانستان و هند احساس شد. در این مناطق ۱۱۹ میلیون نفر زندگی می‌کنند.

شهروندان در توییتر نوشته‌اند که در کابل پایتخت افغانستان و در اسلام‌آباد پایتخت پاکستان زمین‌لرزه پکتیکا احساس شد.

 اداره هواشناسی پاکستان اعلام کرد این زمین‌لرزه بخش هایی از ولایت‌های پنجاب و خیبر پختونخوا را لرزاند. هنوز خبری از تلفات یا خسارات جانی احتمالی در این مناطق در دست نیست.

ملاعبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست‌الوزرای طالبان خواستار رسیدگی فوری به خانواده‌های قربانیان و آسیب‌دیدگان این رویداد شد ولی همچنان مشخص نیست که آیا مانند حوادث مشابه امکان استفاده از کمک‌های بین‌المللی وجود دارد یا خیر.

این فاجعه در حالی رخ می دهد که افغانستان پس از تسلط طالبان در ماه اوت سال گذشته و بعد از عقب‌نشینی نیروهای بین‌المللی به رهبری ایالات متحده پس از دو دهه اشغال، دچار بحران اقتصادی شدیدی شده است.

فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر در بیانیه‌ای که جمعه ۲۷ خرداد / ۱۷ ژوئن منتشر کرد، اعلام کرد ادامه خشکسالی موجب افزایش گرسنگی و فقر در افغانستان شده است. این نهاد بین‌المللی وضعیت افغانستان را «یکی از بدترین بحران‌های انسانی در جهان» نامید و گفت ۷۰ درصد خانواده‌های افغان قادر به تأمین نیازهای اولیه غذایی و غیرغذایی‌ خود نیستند و این مسئله اثرات مخربی بر خانواده‌ها گذاشته است. در این بیانیه تأکید شده که سرپرستی بیشتر این خانواده‌ها را زنان بیوه، سالمندان، افراد دارای معلولیت و یا کودکان‌ برعهده دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.