ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

منتشر شد: حقوق کارگران در ایران ــ خبرنامه شماره ۲۱

موضوع‌های عمده: اعتراضات − شورش گرسنگان − معلمان: سرکوب گسترده «حق‌خواهان»، بازداشت‌شدگان و احضارشدگان − اعتصاب دو روزه اتوبوسرانان، رانندگان بازداشت شده − بازنشستگان − کارگران پیمانی نفت − جدول اعتراضات کارگران نفت در بخش خصوصی و دولتی − بخش خدمات شهری: کارِ سختِ بدون مزد − کارگران مهاجر − بازداشت فعالان صنفی و حمله به تشکل‌های مستقل − فعالان کارگری و مدافعان حقوق کارگران بازداشت/احضار شده − حوادث کار

بهار مرگبار آغاز شد. خودروهای ساخت داخل و جاده‌های ناامن جان دستکم ۱۱۰۰ نفر را گرفتند. فروریختن ساختمان متروپل در آبادان که به روایت آمارهای رسمی موجب مرگ ۴۳ تن شد، ایران را عزادار کرد. ماشین اعدام در زندان‌ها با سرعت بیشتری به کار خود ادامه داد و جان ده‌ها تن را گرفت.

در بهار خونبار که با مرگ آغاز شده بود، مذاکرات هسته‌ای به بن بست رسید و شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوباره علیه تهران قطعنامه صادر کرد. پیامد این وضعیت در داخل ایران، سرعت گرفتن سقوط پول ملی بود. دلار از مرز ۳۳ هزار تومان فراتر رفت. رشد دوباره نرخ دلار همزمان با تداوم جنگ در اوکراین که موجب افزایش قیمت مواد غذایی شده است، اندک افزایش دستمزدها در پایان سال ۱۴۰۰ را بی‌اثر کرد.

حکومت که با کسری بودجه بزرگی روبرو است، سرانجام سیاست حذف ارز ترجیحی (یا همان دلار ۴۲۰۰ تومانی) را که به گروه محدودی از کالاهای مرتبط با تولید مواد غذایی پروتئینی تخصیص می‌یافت، عملی کرد و باعث افزایش قیمت آرد، فرآورده‌های آردی، ماکارونی، مرغ و تخم‌مرغ، روغن و فرآورده‌های لبنی و شیر خام شد.

آزادسازی قیمت کالاهای خوراکی در شرایطی که به روایت آمارهای رسمی ۳۶ درصد جمعیت ایران زیر خط فقر زندگی می‌گنند، معیشت را برای بخش بزرگتری از جمعیت سخت و حتی ناممکن می‌کند. بر اساس گزارش مرکز آمار، نرخ رسمی تورم در اردیبهشت ماه به ۳۹,۳ درصد رسید. این شاخص برای کالاهای خوراکی که بیش از یک چهارم بودجه خانوار را به خود اختصاص می دهند بزرگتر از ۵۰ درصد گزارش شد. برای نان و غلات  تورم ۶۵,۷ درصد اعلام شد. میانگین قیمت فرآورده‌های لبنی، مرغ، تخم‌مرغ هم که مشمول افزایش قیمت شدند، ۴۱,۷ درصد افزایش یافت. پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده تحت تاثیر حذف ارز ترجیحی و آزادسازی قیمت نرخ تورم، روند افزایش قیمت این گروه از کالاها ادامه داشته باشد. سبزی و میوه نیز تورمی بزرگتر از ۷۰ درصد (۷۴,۲ درصد) را از سر گذراند.

در گروه کالاهای غیرخوراکی، هیئت وزیران تعرفه خدمات پزشکی و درمانی بخش دولتی را حداقل ۱۹,۵ درصد افزایش داد. تعرفه بخش خصوصی درمان نیز حداقل ۲۴ درصد گران شد. افزایش تعرفه خدمات پزشکی و سلامت، دسترسی حداقل ۹ میلیون نفر از جمعیت فاقد خدمات بیمه را به پزشک و درمان سخت‌تر و ناممکن می‌کند.

قیمت دارو هم متاثر از حذف ارز ترجیحی در بازار افزایش یافت. در فروردین وزیر بهداشت فاش کرد که به دلیل عدم تخصیص ارز ترجیحی داروی مورد نیاز بیماران خاص با ارز نیمایی که شش برابر ارز ترجیحی است تامین شده است.

هزینه مسکن نیز بنا بر ادعای مرکز آمار در اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به یک سال قبل حداقل ۳۰,۴ درصد افزایش یافت. رشد قیمت مسکن و اجاره بها در بازار از رقم اعلام شده بیشتر بوده است، و گزارش رسانه‌ها نرخ  مهاجرت و خروج از شهرهای بزرگ و گران به مناطق ارزان‌تر افزایش یافته است. در ایران به گفته پژوهشگران بیش از ۲۵ درصد جمعیت شهری در مناطق حاشیه‌نشین سکونت دارد.

حمل و نقل درون شهری هم مشمول افزایش قیمت شد. بنا بر مصوبه شوراهای اسلامی شهر، نرخ حمل و نقل درون شهری به صورت میانگین ۲۵ درصد افزایش یافت.

تحمیل فقر و گرسنگی از سوی حکومت بر مزدبگیران و تهیدستان ادامه زیست را برای آنها مشکل و حتی ناممکن کرده است و برخی از کارگران را به خودکشی سوق داده است.

رسانه‌های داخلی و منابع نزدیک به کارگران  در ایران در فاصله فروردین تا خرداد خودکشی یا اقدام به خودکشی دستکم ۸ کارگر را گزارش کردند. در کارخانه دخانیات گلستان یک کارگر پس از اینکه به دلیل تصادف، «تنبیه» و «جریمه» شد، اقدام به خودسوزی کرد. در یک روستا در ممسنی استان فارس هم دو کارگر نانوایی به دلیل مشکلات اقتصادی پس از انتشار یک ویدئو خودکشی کردند. تاخیر در پرداخت دستمزد که یکی از عوامل اصلی اعتراضات کارگران است هم موجب خودسوزی یک کارگر شرکت آب و فاضلاب یاسوج شد. یک کارگر کارخانه پادنا پلیمر در شهر صنعتی البرز قزوین نیز به دلیل مشکلاتی که «شخصی» خوانده شد، به زندگی خود پایان داد. دو کارگر اخراج شده پتروشیمی فارابی در بندر ماهشهر هم پس از آنکه کارفرما با بازگشت به کار آنها موافقت نکرد، دست به خودکشی زدند. در لنده استان کهگیلویه و بویراحمد نیز یک کارگر به دلیل ناتوانی در تامین ودیعه مسکن خودش را کُشت.

در ادامه

اعتراضات

شورش گرسنگان

معلمان: سرکوب گسترده «حق‌خواهان»

معلمان بازداشت شده از فروردین تا خرداد ۱۴۰۱

معلمان تحت تعقیب

معلمان احضار شده به نهادهای امنیتی یا دادسرا

اعتصاب دو روزه اتوبوسرانان

رانندگان بازداشت شده اتوبوسرانی تهران

بازنشستگان

کارگران پیمانی نفت

جدول  اعتراضات کارگران نفت در بخش خصوصی و دولتی

بخش خدمات شهری: کارِ سختِ بدون مزد

دیگر اعتراض‌ها

کارگران غیررسمی

کارگران مهاجر

سرکوب: بازداشت فعالان صنفی و حمله به تشکل‌های مستقل

فعالان کارگری و مدافعان حقوق کارگران بازداشت/احضار شده

حوادث کار

◄ دانلود متن کامل:

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    یکی دیگر از اقداماتی که اعتصابیون اعم کارگر و معلم و پرستار یا حتی کارمندان دولت باید از همین الان در محل کار خود اعمال نمایند کاهش ساعت کار هفتگی به 40 ساعت کار در هفته و تعطیلی شنبه و یکشنبه است . چون جمهوری اسلامی هیچ ارتباطی با نیروی کار برقرار نمی کند . از اینرو باید با اقدامات عملی عملا عدم دخالت دولت در حل مشکلات را شدت بخشیده کم کم اداره ی امور را بدست بگیریم