ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لغو قانون «رو علیه وید» در آمریکا واکنش مردم و سیاستمداران را برانگیخت

موافقان حق سقط جنین به خیابان‌های شهرهای مختلف آمریکا آمدند و بر حق زنان بر بدن خود تاکید کردند. در جهان هم رهبران سیاسی لغو قانون رو علیه وید را عقبگرد توصیف کردند.

شهروندان آمریکایی موافق با حق پایان دادن خودخواسته به بارداری، روز جمعه و به دنبال اعلام لغو قانون «رو علیه وید» واکنش سریع و خشمگینی نشان دادند، روز جمعه حکم تاریخی «رو علیه وید» از سوی دیوان عالی آمریکا لغو شد. این قانون حق سقط جنین را بر اساس قانون اساسی تضمین می‌کرد.

معترضان به لغو حق سقط جنین در سراسر کشور علیه قضات محافظه کاری که این قانون ۵۰ ساله را از بین بردند و دسترسی به سقط جنین را در بسیاری از ایالت ها غیرممکن کردند، اعتراض کردند.

جمعیت انبوهی در مقابل ساختمان فدرال در مرکز شهر شیکاگو تجمع کردند و سپس سمت به پارک گرانت راهپیمایی کردند و شعار می دادند: «بدن من! انتخاب من!» معترضان همچنین تظاهرات بزرگی را در خارج از ساختمان کنگره جورجیا در آتلانتا و روبه‌روی ساختمان کنگره ویسکانسین در مدیسون برگزار کردند. در میشیگان، صدها نفر پیاده‌روهای جلوی دفتر دادستانی شهرستان جنسی را مسدود کردند.

جمعیت زیادی در مرکز شهر سیاتل راهپیمایی کردند و در لس آنجلس، معترضان در آزادراه ۱۱۰ به سمت شمال در مرکز شهر راهپیمایی کردند و ترافیک را مسدود کردند.

بارت گریوز، سخنگوی وزارت امنیت عمومی ایالت آریزونا گفت که در فینیکس جمعه شب، معترضان به درهای ساختمان سنا کوبیدند، و پس از شکستن بخشی از در، نیروهای ایالتی از گاز اشک آور استفاده کردند.

او گفت که کسی بازداشت نشد. مجلس سنا که در حال برگزاری بود، متوقف شد اما بعداً از سر گرفته شد.

تظاهرات بزرگی در ریچموند، ویرجینیا و جکسونویل، فلوریدا، کلمبیا، کارولینای جنوبی، رالی، کارولینای شمالی و توپکا و کانزاس برگزار شد.

در شهر نیویورک، هزاران نفر در میدان یونیون تجمع کردند و شروع به راهپیمایی در مرکز شهر کردند.

جمعیت شعار می‌دادند: «سقط جنین یک مراقبت بهداشتی است، مراقبت بهداشتی یک حق است.»

واکنش‌ها در سطح سیاسی به لغو قانون سقط جنین

کاخ سفید می‌گوید که اقداماتی را برای کار قانونی در مورد لغو «قانون رو علیه وید» انجام خواهد داد.

دولت بایدن اعلام کرد که تلاش خواهد کرد تا کنگره را تشویق کند تا حق سقط جنین را به یک قانون فدرال تبدیل کند، اما در این بین، از حق درخواست مراقبت‌های پزشکی محافظت خواهد کرد.

کاخ سفید گفت که حق حرکت زنان در سراسر خطوط ایالتی برای دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی نباید منع شود، و حکم دیوان عالی این حق را محدود نمی‌کند.

حق دسترسی به دارو نیز محافظت خواهد شد، از جمله برای پیشگیری از بارداری اضطراری و سقط جنین دارویی.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که از دموکرات‌هاست، گفت که تناقضی در دیوان عالی وجود دارد که می‌گوید ایالت‌ها نمی‌توانند قوانینی را در مورد حق حمل اسلحه بر اساس قانون اساسی وضع کنند، اما حکم می‌دهد که ایالت‌ها می‌توانند حق قانونی زنان برای سقط جنین را لغو کنند.

بانوی اول آمریکا، جیل بایدن هم گفته است که حق زنان برای تصمیم گیری درباره بدن‌شان «از ما ربوده شده است».

او قول داده است که به مبارزه برای همه نسل‌ها ادامه دهد تا زنان برای آینده خود تصمیم بگیرند.

تعدادی از شرکت‌ها گفته‌اند که در صورت نیاز به سفر به ایالت دیگر برای سقط جنین، هزینه‌های سفر را به کارمندان ارائه می‌کنند. اپل، مسترکارت و متا از جمله شرکت‌هایی هستند که پیشنهاد پرداخت هزینه‌های سفر سقط جنین را داده‌اند.

دیزنی یکی از اولین شرکت‌هایی بود که این کار را انجام داد و مبارزه با ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا را را آغاز کرد.

واکنش‌های بین‌المللی

تعدادی از متحدان غربی ایالات متحده هم به لغو قانون «رو علیه وید» با خشم و ناراحتی پاسخ دادند و این تصمیم را «وحشتناک»، «هولناک» و «گامی بزرگ به عقب» خواندند.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا گفت که این اقدام به وضوح تاثیر زیادی بر تفکر مردم در سراسر جهان دارد» و آن را «تصمیمی بسیار مهم» خواند.

جانسون در یک کنفرانس مطبوعاتی در جریان اجلاس سران کشورهای مشترک المنافع در رواندا گفت: «باید به شما بگویم، فکر می‌کنم این یک گام بزرگ به عقب است. من همیشه به حق انتخاب زنان اعتقاد داشته‌ام و به این دیدگاه پایبند هستم و به همین دلیل است که بریتانیا قوانینی را دارد که بر اساس آن عمل می‌کند.»

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا هم روز جمعه گفت: «خبرهایی که از ایالات متحده منتشر می‌شود وحشتناک است. دل من با میلیون‌ها زن آمریکایی است که اکنون حق قانونی خود را برای سقط جنین از دست می‌دهند. نمی‌توانم ترس و عصبانیتی را که در حال حاضر احساس می‌کنید تصور کنم.» 

او افزود: «هیچ دولت، سیاستمدار یا مردی نباید به یک زن بگوید که با بدنش چه کاری می‌تواند انجام دهد و چه کاری نمی‌تواند انجام دهد. من می‌خواهم زنان در کانادا بدانند که ما همیشه از حق انتخاب شما دفاع خواهیم کرد.»

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز بلافاصله پس از آنکه کاترین کولونا، وزیر امور خارجه او این تصمیم را «هولناک» خواند، با زنان در ایالات متحده «همبستگی» خود را ابراز کرد و سقط جنین را «حق اساسی برای همه زنان» خواند.

 پدرو سانچز، رهبر اسپانیا در توییتی گفت: «ما نمی‌توانیم هیچ حقی را بدیهی تلقی کنیم. دستاوردهای اجتماعی همیشه در خطر عقبگرد هستند و دفاع از آنها باید روز ما باشد. زنان باید بتوانند آزادانه درباره زندگی خود تصمیم بگیرند.»

تظاهراتی عصر جمعه در مقابل سفارت آمریکا در لندن و اتاوا برگزار شد و تظاهرات دیگری قرار بود در آخر هفته در سراسر اروپا برگزار شود، از جمله در ایرلند، جایی که ممنوعیت سقط جنین در قانون اساسی در سال ۲۰۱۸ لغو شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.