ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه تلاش امدادگران برای یافتن بازماندگان حملات موشکی روسیه به مرکز خرید اوکراین

پس از حمله موشکی روسیه به یک مرکز خرید در اوکراین، امدادگران همچنان به دنبال بازماندگان در زیر آوارها هستند. سازمان ملل این حمله را محکوم کرد و شورای امنیت قرار است نشستی در این‌باره برگزار کند. حملات توپخانه‌ای روسیه به شهر لیسیچانسک ادامه دارد. در آلمان سران گروه۷ متعهد شدند که «تا زمانی که لازم باشد» در کنار اوکراین بایستند. ناتو ۳۰۰ هزار سرباز را به حالت آماده‌باش قرار می‌دهد و نمایندگان ترکیه، سوئد و فنلاند نشستی برگزار خواهند کرد.

حمله موشکی به مرکز خریدی در شهر کرمنچوک در منطقه پولتاوا، واقع در جنوب شرقی کی‌یف روز گذشته دوشنبه ۶ تیر / ۲۷ ژوئن انجام شد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روسیه را به «تروریسم دولتی» متهم کرد و گفت زمانی که دو موشک روسی به مرکز خرید اصابت کرد، بیش از یک‌هزار نفر داخل آن بودند. دیمیترو لونین، فرماندار پولتاوا اعلام کرد که در این حمله دست‌کم ۱۸ نفر کشته، ۲۵ نفر زخمی و حدود ۳۶ نفر ناپدید شدند.

صبح سه‌شنبه ۷ تیر / ۲۸ ژوئن تلاش امدادگران و سربازان برای یافتن بازماندگان این حمله ادامه داشت. اعضای خانواده ناپدیدشدگان در هتلی در آن سوی خیابان صف کشیده‌اند و نیروهای امدادگر نیز پایگاهی برپا کرده‌اند.

رهبران هفت کشور صنعتی جهان موسوم به گروه۷ در نشست خود در آلمان این حمله را «نفرت‌انگیز» توصیف کردند.

آن‌ها در بیانیه مشترکی گفتند:

«ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و کسانی که مسئول این حمله هستند، پاسخگو خواهند بود.»

زلنسکی عصر دوشنبه در یک سخنرانی ویدئویی گفت «این اقدامی تصادفی نبود، حمله‌ دقیقاً حساب‌شده روسیه به این مرکز خرید بود».

روسیه درباره این حمله اظهارنظری نکرده است اما دیمیتری پولیانسکی، معاون سفیر این کشور در سازمان ملل، اوکراین را متهم کرد که از این رویداد برای جلب همدردی غرب پیش از نشست ۷ تا ۹ تیر (۲۸ تا ۳۰ ژوئن) ائتلاف نظامی ناتو استفاده می‌کند.

شورای امنیت سازمان ملل امروز سه‌شنبه ۷ تیر / ۲۸ ژوئن به درخواست اوکراین در مورد این حمله جلسه‌ای تشکیل خواهد داد. استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفت این حمله موشکی تأسف‌بار است.

ادامه نبردها در لیسیچانسک

در دیگر نقاط میدان جنگ، اوکراین پس از هفته‌ها بمباران و درگیری‌های خیابانی و از دست دادن شهر اکنون ویران‌شده‌ی سیویرودونتسک، روز سخت دیگری را تحمل کرد.

توپخانه روسیه لیسیچانسک، شهر همسایه سیویرودونتسک را در آن سوی رودخانه سیورسکی دونتس هدف قرار داد.

لیسیچانسک آخرین شهر بزرگ تصرف‌نشده اوکراین در استان شرقی لوهانسک است، استانی که پس از شکست نیروهای روسی در تصرف کی‌یف، در اوایل جنگ، هدف اصلی کرملین قرار گرفت.

سرهی گایدای، فرماندار لوهانسک گفت هشت نفر از ساکنان از جمله یک کودک در اثر گلوله‌باران روز دوشنبه در لیسیچانسک کشته و ۲۱ نفر زخمی شدند.

روسیه در این‌باره نیز اظهارنظر نکرده است.

رودیون میروشنیک، سفیر جدایی‌طلب جمهوری خلق لوهانسک در مسکو گفت نیروهای روسیه و متحدان آن‌ها در جمهوری لوهانسک در حال پیشروی به سمت غرب و لیسیچانسک هستند و نبردهای خیابانی در اطراف ورزشگاه شهر درگرفته است.

میروشنیک در کانال تلگرامی خود گفت:

«جنگ در چندین روستا در اطراف شهر جریان داشت و نیروهای روسی و متحدانش وارد پالایشگاه نفت لیسیچانسک شدند که نیروهای اوکراینی در آن مستقر شده بودند.»

فرماندار منطقه گفت روسیه همچنین شهر خارکف (خارکیف) در شمال شرق اوکراین را روز دوشنبه گلوله‌باران کرد و ساختمان‌های مسکونی و یک مدرسه ابتدایی را هدف قرار داد.  به‌گفته او در این حملات پنج نفر کشته و ۲۲ نفر زخمی شدند.

حمایت سران گروه۷ از اوکراین

سران گروه۷ در نشست خود در آلمان متعهد شدند که «تا زمانی که لازم باشد» در کنار اوکراین بایستند و با تحریم‌های جدید که شامل پیشنهاد محدودکردن قیمت نفت روسیه است، فشار مالی بر این کشور را تشدید کنند.

مقام‌های آمریکایی و اروپایی گفتند کزلنسکی در یک سخنرانی ویدیویی برای رهبران گروه۷ درخواست سلاح‌های بیشتری کرده است. او همچنین برای صادرات غلات و تحریم‌های بیشتر روسیه درخواست کمک کرد.

کاخ سفید اعلام کرد که روسیه برای نخستین بار در بیش از یک قرن گذشته نتوانسته بدهی‌های خارجی خود را پرداخت کند زیرا تحریم‌ها عملاً ارتباط این کشور با منابع مالی جهان را قطع کرده است.

روسیه این موضوع را رد کرد و به سرمایه‌گذاران گفت برای دریافت پول نقدی که ارسال شده به نهادهای مالی غربی مراجعه کنند اما دارندگان اوراق قرضه آن را دریافت نکردند.

آماده‌باش ۳۰۰ هزار سرباز ناتو

از سوی دیگر، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اجلاس این هفته ناتو در مادرید را مهم ارزیابی کرد و گفت این ائتلاف نظامی در واکنش به حملات روسیه ۳۰۰ هزار سرباز را در حالت آماده‌باش قرار می‌دهد.

استولتنبرگ افزود نیروهای ناتو در کشورهای بالتیک و پنج کشور دیگر در خط مقدم، «تا سطح تیپ‌های زرهی» افزایش خواهند یافت و شمار آن‌ها دو یا سه برابر شده و بین سه هزار تا پنج هزار نفر خواهد شد.

استولتنبرگ پیش از نشست ائتلاف نظامی ۳۰ کشور که از امروز سه‌شنبه تا پس‌فردا پنج‌شنبه برگزار می‌شود گفت در این نشست درباره «بزرگترین اصلاحات دفاعی و بازدارندگی جمعی ما از زمان جنگ سرد» تاکنون صحبت خواهد شد.

شمار نیروهای واکنش سریع ناتو در حال حاضر به ۴۰ هزار نفر می‌رسد و تغییر پیشنهادی به‌منزله بازنگری گسترده در واکنش به نظامی شدن روسیه است. بر اساس این طرح، ناتو همچنین ذخایر مهمات و سایر تجهیزات نظامی خود را به شرق منتقل خواهد کرد، انتقالی که قرار است در سال ۲۰۲۳ تکمیل شود.

دیدار رهبران ترکیه، سوئد و فنلاند

ینس استولتنبرگ اذعان کرد که نمی‌تواند هیچ وعده‌ای در مورد پیشبرد درخواست‌های سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو بدهد، زیرا اعتراض‌های ترکیه به عضویت آن‌ها همچنان حل‌ نشده است.

استولتنبرگ گفت که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه موافقت کرده است که با ماگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر سوئد، و ساولی نینیسته، رئیس جمهوری فنلاند، امروز سه‌شنبه ۷ تیر / ۲۸ ژوئن در مادرید برای حل این مشکل دیدار کند.

ترکیه گفته است که درخواست‌های عضویت سوئد و فنلاند در ناتو را رد خواهد کرد مگر این‌که تضمین‌های رضایت‌بخشی دریافت کند که از حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) به‌عنوان «سازمان‌ تروریستی» حمایت نخواهند کرد.

ماگدالنا اندرسون روز دوشنبه گفت همچنان امیدوار است که در دیدار مقام‌های سه کشور در بروکسل، توافقی در لحظه آخر حاصل شود.

اندرسون با تأکید بر این‌که سوئد تروریسم را در تمام اشکال آن محکوم می‌کند و پ‌ک‌ک را به عنوان یک گروه تروریستی در سوئد به‌رسمیت شناخته است، گفت:

«امید قوی من این است که این گفت‌وگو به‌شکل مطلوب پیش از نشست سران با موفقیت به پایان برسد.»

ینس استولتنبرگ گفت ناتو با «بسته کمکی تقویت‌شده و جامع» برای کی‌یف، از جمله کمک فوری به «ایمن‌سازی ارتباطات، سامانه‌های ضد پهپاد و سوخت» و کمک طولانی‌مدت در جایگزینی تسلیحات و تجهیزات استاندارد شوروی سابق به تجهیزات مشابه‌ غربی در اوکراین موافقت خواهد کرد.

ناتو ارقامی منتشر کرده که براساس آن انتظار می‌رود هزینه‌های دفاعی در میان ۳۰ کشور عضو آن در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱,۲ درصد افزایش یابد. پیش‌بینی می‌شود که ۹ کشور از تخصیص ۲ درصد تولید ناخالص داخلی برای بودجه ناتو فراتر روند. در رأس افزایش میزان تولید ناخالص داخلی یونان با ۳,۷۶ درصد و ایالات متحده با ۳,۴۷ درصد قرار دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • صدیق

    یعنی چه که اوکراین از کشته شدن غیرنظامیان در وطن خودشان بوسیله موشکهای روسیه برای جلب همدردی دیگران بهره برداری میکند؟پس باید چکار کند؟ مثلا نماینده اوکراین در سازمان ملل اقرار کند که روسیه حقوق حقه خود را در کشتن و حذف شهروندان همسایگان در نظر داشته است. همان عبارتی که پوتین بیان کرد فکر میکنم توجیه پذیرترین و روشنترین علتی بود که برای تجاوزات روسیه در طول تاریخ پیدایش ان میتوان بیان کرد : ما مسایل را بروش نیاکان خود (یعنی با خونریزی. تجاوز. ارعارب.نابودی و به اتش کشیدن سرزمینهای پیرامونی و همسایگانمان) حل میکنیم.