ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیانیه پایانی اجلاس سالانه گروه۷: راه‌حل دیپلماتیک تنها راه محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است

اجلاس سالیانه رهبران هفت قدرت اقتصادی بزرگ جهان با انتشار بیانیه پایانی در آلمان خاتمه یافت. گروه۷ به تلاش برای حصول اهداف مورد توافق در زمینه تحریم‌ روسیه، اقدامات اقلیمی، برنامه هسته‌ای ایران، برابری جنسیتی، دسترسی همگانی به واکسن کووید۱۹ و حفظ امنیت غذایی در جهان متعهد شد.

اجلاس سالانه گروه۷ سه‌شنبه ۲۸ ژوئن/۷ تیر در بایرن آلمان پایان یافت و رهبران ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن در بیانیه پایانی به ادامه حمایت از اوکراین مقابل روسیه، تلاش برای اتخاذ راه‌حل دیپلماتیک در قبال برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، و کاهش روند گرم‌شدن زمین متعهد شدند.

بخشی از این بیانیه به روند مذاکرات هسته‌ای با ایران پرداخته و بر مبنای آن کشورهای گروه۷ صریحاً تاکید کرده‌اند که «ایران هرگز نباید به تولید سلاح هسته‌ای برسد و راه‌حل دیپلماتیک بهترین راه‌ برای محدودکردن برنامه هسته‌ای ایران است».

در این بیانیه آمده است:

«ما بر تعهد صریح خود براین مسئله که ایران هرگز نباید سلاح هسته‌ای تولید کند، تاکید می‌کنیم. متأسفیم که علیرغم تلاش‌های دیپلماتیک زیادی که برای بازگرداندن اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) انجام شده، ایران هنوز از فرصت خود برای رسیدن به توافق استفاده نکرده است. گروه۷ متعهد می‌شود که با یکدیگر و با سایر شرکای بین‌المللی برای مقابله با تهدیدات ناشی از تشدید تنش هسته ای ایران برای امنیت بین المللی همکاری کند. راه حل دیپلماتیک بهترین راه برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران است. ما از ایران می‌خواهیم با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری اساسی داشته باشد و برای انجام تعهدات قانونی خود با ارائه اطلاعات فنی معتبری که آژانس برای شفاف‌سازی و حل و فصل مسائل باقی‌مانده مرتبط با پادمان‌های هسته‌ای به آن نیاز دارد، به شکل فوری عمل کند؛ همانطور که در قطعنامه تصویب‌شده توسط شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در ۸ ژوئن، با اکثریت قاطع خواسته شده است.»

کشورهای گروه۷ در ادامه بیانیه مذکور فعالیت‌های نظامی ایران را «بی‌ثبات‌کننده منطقه» خوانده و از ایران خواسته‌اند تا در طرح‌های منطقه‌ای مشارکت کند:

«ما به شدت ادامه فعالیت‌های بی ثبات کننده ایران در منطقه را محکوم می کنیم. ما از ایران می‌خواهیم که تمام فعالیت‌ها و اشاعه موشک‌های بالستیک مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و سایر قطعنامه‌های شورای امنیت را متوقف کند. تهدیدات ایران برای امنیت دریایی، ثبات منطقه را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد. ما از طرح‌های منطقه‌ای برای بهبود روابط دوجانبه بین شرکای خود در منطقه استقبال می‌کنیم و از ایران می‌خواهیم که به طور فعال و سازنده در تقویت صلح و امنیت منطقه‌ای در خاورمیانه مشارکت کند.»

مذاکرات احیای برجام در وین از مارس/ فروردین تاکنون به بن‌بست خورده است. پس از صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران و بالا گرفتن تنش‌ها میان مقام‌های جمهوری اسلامی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اکنون قرار است ایران و ایالات متحده آمریکا دور تازه مذاکرات غیر مستقیم را ۲۸ و ۲۹ ژوئن/۷ و ۸ تیر در دوحه آغاز کنند.

بخش دیگری از بیانیه ۲۰۲۲ گروه۷ نیز به محکومیت تداوم نقض حقوق بشر در ایران، استفاده حکومت جمهوری اسلامی از بازداشت‌های خودسرانه اتباع خارجی و دوتابعیتی‌ها به‌عنوان اهرم سیاسی، و افزایش اجرای اعدام در ایران اختصاص دارد. رهبران این گروه همچنین خواستار پاسخگویی حکومت ایران درباره شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی و کشتن سرنشینان آن شده و اعلام کرده‌اند «به حمایت از تلاش‌های بین‌المللی برای پاسخ‌گویی ایران نسبت به سرنگون‌کردن غیرقانونی پرواز ۷۵۲ خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین» ادامه خواهند داد.

تحریم‌ روسیه

گروه۷ در پایان اجلاسی که به‌شدت تحت تأثیر حمله نظامی روسیه به اوکراین قرار داشت، متعهد شد اقدامات بیشتری را برای جلوگیری از سود و منفعت روسیه از تجاوز به اوکراین انجام دهند، از جمله کاهش وابستگی به کالاهای هسته‌ای غیرنظامی روسیه و کمک به کشورهایی که به‌دنبال تنوع بخشیدن به منابع خود هستند.

پیشتر ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، ژاپن و کانادا از توافق برای ممنوعیت واردات طلا از روسیه خبر داده بودند.

گروه۷ همچنین اعلام کرد در نظر دارد طیف وسیعی از رویکردهای تحریمی، از جمله احتمال ممنوعیت همه‌جانبه خدماتی، که حمل و نقل نفت خام و فرآورده‌های نفتی روسیه را در سطح جهان امکان‌پذیر می‌سازد در نظر بگیرد، «مگر اینکه نفت با قیمتی که با مشورت شرکای بین‌المللی توافق شده باشد یا کمتر از آن، خریداری شود».

هفت کشور ثروتمند جهان از همه «کشورهای همفکر» خواسته‌اند که برای در پیش گرفتن این اقدامات به آن‌ها ملحق شوند.

همزمان گروه۷ ضمن ابراز نگرانی از وضعیت حقوق بشر در چین، دیگر قدرت اقتصادی بزرگ جهان، ادعای این کشور بر مالکیت دریایی جنوبی و موضع پکن درباره خودمختاری هنگ کنگ، از چین خواست روسیه را به پایان دادن به جنگ «غیرقانونی و غیرقابل توجیه» ترغیب کند و مسکو را برای خروج بی‌قید و شرط و فوری نیروهایش از اوکراین تحت فشار بگذارد.

اضطرار اقلیمی: همت بلندی وجود ندارد

اقدامات فوری محیط‌ زیستی؛ مهمترین مطالبه از گروه‌۷ نیز در بخش دیگری از بیانیه پایانی گنجانده شده اما خواسته مهم و ضروری حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی برآورده نشده است. طبق بیانیه پایانی، این کشورها متعهد شده‌اند تا سال ۲۰۳۵ به برق کاملا یا عمدتاً کربن‌زدایی‌شده دست یابند و تنها تعهد داده‌اند که تا پایان سال ۲۰۲۲ به حمایت عمومی مستقیم از سوخت فسیلی پایان دهند، «مگر در شرایط محدودی که توسط هریک از کشورها و مطابق با حد گرمایش ۱,۵ درجه سانتی‌گراد و اهداف توافق محیط زیستی پاریس تعریف شده است».

گروه۷ در این بیانیه از ایجاد یک باشگاه اقلیمی چندجانبه برای حمایت از اجرای مؤثر توافقنامه پاریس خبر داده که قرار است ضمن رعایت قوانین بین‌المللی، از طریق تسریع اقدامات اقلیمی و افزایش جاه‌طلبی، با تمرکز ویژه بر بخش صنعت، خطرات ناشی از نشت کربن را برای کالاهایی که آلایندگی بیشتری منتشر می‌کنند، بررسی کند. این گروه از همه کشورهایی که به اجرای کامل توافقنامه پاریس و به‌ویژه پیمان اقلیمی گلاسکو متعهدند دعوت کرده به این باشگاه بپیوندند.

این بیانیه با تاکید بر این‌که در حال حاضر همت بلند جهانی نسبت به اهداف توافق پاریس وجود ندارد و مفاد این توافق اجرا نمی‌شود، وعده تجدید تعهد داد و اعلام کرد کشورهای گروه۷ تلاش‌های خود را برای دستیابی به هدف جمعی اختصاص ۱۰۰ میلیارد دلار بودجه بسیج اقلیمی تا پایان ۲۰۲۵، تشدید خواهند کرد.»

در عین حال گروه۷ از افزایش تحویل گاز مایع طبیعی حمایت و اعلام کرد:

«ما بر نقش مهمی که افزایش تحویل LNG می تواند ایفا کند تاکید می کنیم و اذعان داریم که سرمایه گذاری در این بخش در پاسخ به بحران کنونی ضروری است. در این شرایط استثنایی، سرمایه گذاری با حمایت عمومی در بخش گاز می تواند به عنوان یک پاسخ موقت مناسب باشد».

در این بیانیه آمده است:

«در هماهنگی با آژانس بین‌المللی انرژی، اقدامات بیشتری را برای کاهش افزایش قیمت‌ها و جلوگیری از تأثیرات بیشتر بر اقتصاد و جوامع خود در گروه۷ و در سطح جهانی بررسی خواهیم کرد و ضمن استقبال از واکنش‌های اخیر اوپک به نوسانات بازار جهانی، کشورهای تولیدکننده را تشویق می‌کنیم تا تولید خود را برای کاهش تنش در بازارهای انرژی افزایش دهند».

اختصاص ۱۴ میلیارد دلار برای حفظ امنیت غذایی جهانی

موضوع دیگر مطرح در بیانیه پایانی اجلاس گروه۷ تهدید امنیت غذایی در جهان است. کشورهای ثروتمند گروه۷ متعهد شده‌اند ۴,۵ میلیارد دلار بودجه اضافه را برای محافظت از آسیب‌پذیرترین افراد در برابر گرسنگی و سوءتغذیه پرداخت کنند و تعهد مشترک خود به امنیت غذایی را به بالغ بر ۱۴ میلیارد دلار برسانند.

گروه۷ همچنین به بازنگه‌داشتن بازارهای مواد غذایی و کشاورزی و افزایش خدمات تغذیه ضروری در کشورهایی که بیشتر بار سوءتغذیه را متحمل شده‌اند، متعهد شده و از شرکای خود خواستند از اقدامات تجاری غیرقابل توجیه و محدودکننده که نوسانات بازار و در نتیجه خطر ناامنی غذایی را افزایش می دهد، اجتناب کنند.»

هفت قدرت اقتصادی بزرگ جهان همچنین به برابری جنسیتی متعهد شده و اعلام کردند مکانیزمی را برای نظارت مستمر بر تعهدات گروه۷ در قبال برابری جنسیتی و پیشرفت در جهت دستیابی به این برابری معرفی خواهند کرد. بر مبنای بیانیه پایانی اجلاس ۲۰۲۲ به منظور تسهیل دسترسی جهانی به مراقبت‌های مرتبط با فرزندآوری و پرورش کودکان، ۷۹ میلیون دلار به «صندوق تشویقی مراقبت از کودکان» اختصاص داده شده است. این بودجه قرار است صرف توانمندسازی اقتصادی زنان، رشد کودکان، رفاه خانواده و بهبود رشد اقتصادی شود.

گروه ۷ که بخشی از بزرگترین شرکت‌های داروسازی جهان را شامل می‌شود، در ادامه بر تعهد به دادن دسترسی عادلانه جهانی به واکسن‌، داروهای درمانی، تشخیصی و سایر کالاهای ضروری پزشکی ایمن، مؤثر، با کیفیت و مقرون به‌صرفه موردنیاز در همه‌گیری کووید۱۹ تأیید کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.