ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو موافقت کرد

تفاهم‌نامه سه جانبه میان ترکیه، سوئد و فنلاند در مورد روند عضویت در ناتو به امضا رسید. در اجلاس سه روزه ناتو در مادرید، علاوه بر بررسی عضویت فنلاند و سوئد، جنگ اوکراین و روسیه و مفهوم استراتژیک جدید ناتو به بحث گذاشته می‌شود.

ترکیه وتوی خود در مورد درخواست فنلاند و سوئد برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را لغو کرد. این پیشرفت در ایجاد جبهه واحد بزرگ تر غرب در برابر روسیه، شامگاه سه‌شنبه ۲۹ ژوئن/ ۸ تیر پس از چهار ساعت گفت‌وگو، قبل از آغاز نشست سران ناتو در مادرید به‌دست آمد. لغو حق وتوی ترکیه به این معنی است که اکنون ناتو می‌تواند روند درخواست هلسینکی و استکهلم را به جریان بیندازد.    

در واکنش به حمله نظامی روسیه به اوکراین، فنلاند و سوئد ۱۵ مه/‌ ۲۵ اردیبهشت رسماً‌ درخواست خود را برای عضویت در ناتو ارائه دادند. ۳۰ کشور عضو ناتو می‌بایست با عضویت این دو کشور موافقت کنند. ترکیه اما با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو مخالفت کرده بود. عضویت این دو کشور در ناتو، مهم‌ترین پیامد ژئوپلیتیکی جنگ اوکراین است و ممکن است نقشه امنیتی اروپا را تغییر دهد. دولت ترکیه از سوئد و فنلاند درخواست کرده قبل از پیوستن به ناتو، رسماً و با صراحت حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و سایر گروه‌های وابسته به این حزب را محکوم کنند. خواسته‌های امنیتی ترکیه از فنلاند و سوئد هم عبارت‌اند از «قطع حمایت سیاسی از تروریسم»، «حذف منبع تأمین مالی تروریسم» و «قطع حمایت تسلیحاتی» سوئد از پ.ک.ک و کردهای شمال سوریه.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو و دفتر ریاست جمهوری ترکیه پس از گفت‌وگوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر سوئد و ساولی نینیستو، رئیس جمهوری فنلاند، در بیانیه‌های جداگانه‌ای این توافق را تایید کردند.

استولتنبرگ گفت مفاد این قرارداد شامل اصلاح قوانین سوئد و فنلاند برای تشدید رویکرد خود در قبال اقداماتی است که آنکارا آن‌ها را به‌عنوان تهدید درک می‌کند.

دبیرکل ناتو همچنین گفت سوئد و فنلاند محدودیت‌های خود را برای فروش سلاح به ترکیه لغو خواهند کرد.

ترکیه نگرانی‌هایی جدی در مورد پناه دادن سوئد به اعضای حزب ممنوعه کارگران کردستان (پ.ک.ک) که از سال ۱۹۸۴ علیه دولت ترکیه به مبارزه مسلحانه روی آورده‌اند، مطرح کرده است. استکهلم این اتهام را رد کرده است. استولتنبرگ گفت سوئد و فنلاند «همبستگی خود را با ترکیه در مبارزه با تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن نشان می‌دهند.»

در بیانیه ریاست جمهوری ترکیه آمده است که توافق چهارجانبه به معنای همکاری کامل با ترکیه در مبارزه با پ.ک.ک و گروه‌های وابسته به آن است.

دبیرکل ناتو گفت ۳۰ کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی اکنون از فنلاند و سوئد دعوت خواهند کرد تا به ناتو بپیوندند و آنها "دعوت‌کنندگان" رسمی شوند.

با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، دو شهر مهم روسیه در شرق این کشور، یعنی شهرهای سنت‌پترزبورگ و کالینینگراد، در محاصره دریایی کشورهای عضو ناتو قرار می‌گیرند.

فنلاند، همسایه روسیه به شمار می‌رود و ۱۳۰۰ کیلومتر با این کشور مرز مشترک زمینی دارد. سوئد هم در آن سوی دریای بالتیک، با روسیه مرزهای آبی طولانی دارد.

در اجلاس سه روزه ناتو در مادرید، علاوه بر بررسی عضویت فنلاند و سوئد، جنگ اوکراین و روسیه و مفهوم استراتژیک جدید ناتو به بحث گذاشته می‌شود.

انتظار می‌رود اردوغان روز چهارشنبه در حاشیه این گردهمایی با بایدن دیدار کند. این دو از زمان انتخاب بایدن به ریاست جمهوری آمریکا به‌دلیل نگرانی‌های ایالات متحده از نقض حقوق بشر در ترکیه، روابط سردی داشتند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.