ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چهار نفر در تظاهرات علیه حکومت نظامی در سودان کشته شدند

با وجود قطعی اینترنت و تدابیر امنیتی شدید، جمعیت بزرگی از معترضان در اعتراض به کوتاچیان که از هشت ماه پیش تاکنون قدرت را به دست گرفته‌اند، در خیابان‌های خارطوم و ام‌درمان راهپیمایی کردند. در درگیری با نیروهای امنیتی تنی چند از معترضان با گلوله‌های جنگی کشته شدند.

کمیته مرکزی پزشکان سودان شامگاه پنجشنبه ۳۰ ژوئن/۹ تیر با انتشار توییتی اعلام کرد که چهار تن از معترضان در اثر شلیک گلوله‌های جنگی جان خود را از دست دادند.    

الجزیره گزارش می‌دهد که «ده‌ها هزار نفر» از شهروندان سودانی در اعتراضات خارطوم و ام‌درمان و همچنین در شهر بحری شرکت کرده بودند. در خارطوم معترضان به سمت کاخ ریاست جمهوری در حرکت بودند که نیروهای امنیتی با شلیک گاز اشک‌آور و با ماشین‌های آب‌پاش از ادامه راهپیمایی جلوگیری کردند.  

 معترضان با سنگ و با آتش زدن لاستیک برخی از معابر اصلی پایتخت را مسدود کردند. الجزیره می‌نویسد کودتاچیان برای مقابله با جنبش اعتراضی ضد کودتا به طور گسترده اینترنت را قطع کرده‌اند.   

کارکنان دو شرکت مخابراتی بخش خصوصی سودان که نخواستند نامشان فاش شود، به الجزیره گفتند که مقامات روز پنجشنبه به آنها دستور دادند اینترنت را قطع کنند.

نت‌بلاکس که اختلال‌‌های اینترنت در سراسر جهان را رضد می‌کند در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اختلال در بسیاری از ارائه‌دهندگان اینترنت تلفن همراه و خط ثابت، از جمله اپراتور دولتی سودانتل، ثبت شده است و اتصال ملی تنها به اندازه ۱۷ درصد از سطح معمولی خود باقی مانده است. در بیانیه نت‌بلاکس آمده است:

«محدودیت‌ها بر بسیاری از کاربران اینترنت در سودان تأثیر می‌گذارد و احتمالاً پوشش رویدادها را به میزان قابل توجهی محدود می‌کند.»

الجزیره می‌نویسد معترضان یک دولت غیر نظامی می‌خواهند و بسیج شده‌اند و حاضر به مصالحه با نظامیان نیست، در همان حال فرماندهان ارشد نظامی خواهان مذاکراه با احزاب سیاسی برای دستیابی به یک توافق‌اند.

 نیروهای آزادی و تغییر (ائتلاف طرفدار دموکراسی که پس از تسلط نظامیان به حاشیه رانده شد) علیرغم میانجیگری ایالات متحده و سازمان ملل متحد، از مذاکره با ارتش خودداری کرده است.

معترضان در اعتراضات روز پنجشنبه بر دادخواهی کشته‌شدگان در قیام سال ۲۰۱۹ که به سرنگونی حکومت دیرینه عمر البشیر انجامید و منجر به توافق برای تقسیم قدرت بین گروه‌های غیرنظامی و ارتش شد تاکید کردند.

برخی از معترضان شعار می‌دادند: «برهان، برهان، به پادگان‌ برگرد و شرکت‌هایت را تحویل بده». اشاره‌ به دارایی‌های ژنرال عبدالفتاح البرهان، رهبر کودتاچیان که دولت انتقالی را سرنگون کرد و در اکتبر ۲۰۲۱ حکومت نظامی اعلام کرد.

تلاش‌های سازمان ملل متحد و اتحادیه آفریقا برای یافتن یک راه‌کار سیاسی در سودان تاکنون پیشرفت چندانی نداشته است.  

ژنرال عبدالفتاح برهان روز چهارشنبه گفت که نیروهای مسلح مشتاقانه منتظر روزی هستند که یک دولت منتخب بتواند زمام امور را به دست گیرد، اما این امر تنها از طریق اجماع یا انتخابات انجام می‌شود، نه اعتراض.

پزشکان همسو با جنبش اعتراضی روز چهارشنبه گفتند که نیروهای امنیتی یک کودک را در بحری به ضرب گلوله کشتند و تعداد معترضان کشته شده از زمان کودتا را به ۱۰۳ نفر رساند.

گزارش مشترک برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (WFP) و سازمان غذا و کشاورزی حاکی از آن است که ۱۵ میلیون نفر در تمام ۱۸ استان این کشور آفریقای شرقی با ناامنی غذایی حاد روبرو هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.