ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل: موشک‌هایی که به امارات و عربستان سعودی شلیک شدند ساخت ایران بودند

نشست شورای امنیت سازمان ملل نتیجه بررسی و تحقیقات هیئت حقیقت‌یاب درباره منشاء موشک‌های شلیک‌شده به امارات متحده عربی و عربستان سعودی را ارائه کرد. معاون دبیرکل سازمان ملل گفت این حملات که توسط حوثی‌های یمن صورت گرفت با موشک‌های ساخت ایران انجام شده‌اند.

رزماری دی‌کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سیاسی و صلح‌، در نشست شورای امنیت گفت در این‌باره هیئت حقیقت‌یاب بقایای ۹ موشک بالستیک، شش موشک کروز و چندین پهپاد را مورد بررسی قرار داده است.

دی‌کارلو افزود تسلیحاتی که مورد بررسی قرار گرفتند در حملات مختلف حوثی‌های یمن به عربستان سعودی و امارات متحده عربی از سال ۲۰۲۰ مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

به‌گفته معاون دبیرکل سازمان ملل، هیئت حقیقت‌یاب به‌دعوت مقام‌های عربستان سعودی و امارات متحده عربی به این کشورها رفته و در آن‌جا بر روی بقایای تسلیحات به‌جا مانده تحقیقات خود را انجام دادند.

رزماری دی‌کارلو گفت:

«ما دریافتیم که این موشک‌ها و یا بخش‌هایی از آن‌ها منشأ ایرانی دارند. نتایج تحقیقات نشان داد که موشک‌های حوثی‌ها، ویژگی و طراحی مشابه موشک‌های ایران که از قبل آزمایش کرده‌ایم را دارند، بنابراین نتیجه گرفتیم که این موشک‌ها ساخت ایران است.»

او افزود:

«هیئت حقیقت‌یاب قادر به تعیین زمان ارسال موشک‌های بالستیک یا قطعات آن‌ها از ایران [به حوثی‌ها] نبود، به‌ویژه این مسئله که آیا ارسال آن‌ها پس از ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶، زمانی که اقدامات محدودکننده مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل لازم‌الاجرا شد، صورت گرفته است یا خیر.»

عربستان سعودی و ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی در سال‌های اخیر بارها مورد حملات موشکی و پهپادی حوثی‌های یمن که از سوی ایران حمایت می‌شوند، قرار گرفته‌اند.

به‌جز حملات مداوم موشکی و پهپادی به جنوب عربستان سعودی، شورشیان یمنی در ۱۷ ژانویه سال جاری (۲۷ دی ۱۴۰۰) به ابوظبی با پهپاد و موشک حمله کردند. در این حمله سه نفر کشته شدند. پس از آن چندین حمله مشابه نیز به امارات انجام شد.

سازمان ملل در پنج سال گذشته بارها موشک‌های شلیک‌شده از سوی حوثی‌ها را ساخت ایران اعلام کرده بود.

ایالات متحده آمریکا نیز بارها حکومت ایران را به داشتن نقش مستقیم در حملات حوثی‌ها متهم کرده و گفته است جمهوری اسلامی این حملات را با تجهیز تسلیحاتی غیرقانونی حوثی‌ها ممکن ساخته است.

حوثی‌های در اواخر سال ۲۰۱۴ دولت یمن را از صنعا پایتخت یمن بیرون راندند و در پی آن ائتلافی از چند کشور عربی به رهبری عربستان سعودی در دفاع از دولت یمن که مورد حمایت مجامع بین‌المللی است علیه حوثی‌ها وارد جنگ شدند.

طرف‌های درگیر در یمن در حال حاضر در آتش‌بس به‌سر می‌برند. سازمان ملل آخرین بار در ۱۲ خرداد / ۲ ژوئن اعلام کرد که آتش‌بس سراسری برای دو ماه دیگر تمدید شده است.

ایران و عربستان سعودی نیز به‌مذاکرات خود برای حل بحران یمن در بغداد ادامه می‌دهند. این مذاکرات که محتوای آن روشن نیست هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.