ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تظاهرکنندگان لیبی به ساختمان پارلمان در طبرق یورش بردند

لیبی یک بار دیگر شاهد اعتراضات است. مردم به پارلمان هجوم بردند و اسناد مجلس را از بین بردند.

رسانه‌های لیبیایی گزارش دادند معترضان به ساختمان پارلمان لیبی در شهر طبرق در شرق لیبی هجوم بردند و در اعتراض به وخامت شرایط زندگی و بن‌بست سیاسی تظاهرات کردند.

چندین شبکه تلویزیونی روز جمعه گزارش دادند که معترضان موفق به نفوذ به ساختمان پارلمان شده و دست به تخریب آن زده‌اند. رسانه‌ها تصاویر ستون‌های غلیظی از دود سیاه را منتشر کرده‌اند که از اطراف آن بیرون می‌آید و معترضان جوان خشمگین لاستیک‌ها را آتش می‌زنند.

گزارش‌های دیگر رسانه‌ها حاکی از آن است که بخشی از ساختمان در آتش سوخته است. ساختمان پارلمان لیبی در تعطیلات آخر هفته جمعه خالی بود.

معترضان شعار می دادند: «ما می‌خواهیم چراغ‌ها روشن شوند.»

به گزارش الوسط، پیش از این روز جمعه، تظاهرات در شهرهای دیگر نیز برگزار شد. در طرابلس، پایتخت، صدها نفر در یک میدان مرکزی تجمع کردند و در آنجا علیه شبه نظامیان مسلح تظاهرات کردند و خواستار تامین برق بهتر و کاهش قیمت نان شدند.

تصاویری از تظاهرات در طبرق در شرق کشور نشان می‌دهد که یک معترض در حال رانندگی با بولدوزر توانسته بود بخشی از دروازه را شکسته و به دیگر تظاهرکنندگان اجازه دهد راحت‌تر وارد ساختمان پارلمان شوند. برخی دیگر از معترضان پرچم‌های سبز رژیم قذافی را به اهتزاز درآوردند و اسناد اداری را به هوا پرتاب کردند.

لیبی چندین روز با قطع برق مواجه بوده که با محاصره چندین تاسیسات نفتی در پس زمینه رقابت‌های سیاسی بدتر شده است.

بلخیر الشعب، نماینده پارلمان لیبی به شبکه الاحرار گفت: «ما باید شکست خود را بپذیریم و فورا از صحنه سیاسی خارج شویم.»

از زمان انشقاق شرق و غرب لیبی در سال ۲۰۱۴ و سه سال پس از شورشی که معمر قذافی رهبر کشور را سرنگون کرد، پارلمان لیبی یا مجلس نمایندگان در طبرق صدها کیلومتر دورتر، در شرق طرابلس، پایتخت مستقر است.

پایگاه خبری الوسط لیبی گزارش داد که معترضان در طبرق خواستار انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات جدید هستند. در همان زمان، اعتراضات علیه وضعیت بد معیشتی در کشور نیز انجام شد.

در هفته‌های اخیر همچنین درگیری‌های مکرری بین گروه‌های مسلح در طرابلس روی داده که نگرانی‌ها از بازگشت درگیری‌های گسترده را برانگیخته است.

دو دولت در حال حاضر برای قدرت در لیبی رقابت می‌کنند.

در طرابلس، عبدالحمید دبیبه، نخست وزیر موقت بدر قدرت است. همزمان، دولت فتحی باشاغا، وزیر کشور سابق، مدعی قدرت است.

روند صلحی که در سال ۲۰۲۰ آغاز شد، تلاش کرده است تا کشور را دوباره به هم پیوند دهد. با این حال، پس از توقف انتخابات برنامه‌ریزی شده در ماه دسامبر، پارلمان مستقر در شرق اعلام کرد که دولت موقت عبدالحمید دبیبه منقضی شده است و فتحی باشاغا را به جای او منصوب کرد.

در اوایل ماه جاری، جنگ شدیدی بین دو شبه نظامی بانفوذ از غرب لیبی درگرفت. رسانه‌های محلی گروه‌های مسلح را به‌عنوان تیپ نواسی – یک شبه نظامی وفادار به باشاغا – و نیروی پشتیبانی ثبات که از عبدالحمید دبیبه حمایت می‌کنند، معرفی کردند.

هیچ انگیزه‌ای برای درگیری‌ها مشخص نشد، اما این آخرین خشونتی بود که کشور را به لرزه درآورد، زیرا دو نخست وزیر رقیب برای کسب قدرت رقابت می‌کردند.

سازمان ملل روز پنجشنبه اعلام کرد که مذاکرات بین نهادهای رقیب لیبی با هدف خروج از بن بست نتوانسته اختلافات کلیدی را حل کند.

استفانی ویلیامز، فرستاده ارشد سازمان ملل در لیبی که مذاکرات را تسهیل می‌کند، گفت: «پیشرفت‌هایی حاصل شده. اما حرکت برای انتخابات کافی نبود و دو طرف هنوز در مورد اینکه چه کسی می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند، اختلاف نظر دارند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.