ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جمهوری اسلامی ایران در فاصله کمتر از دو ماه انگشتان دو زندانی متهم به سرقت را قطع کرد

در فاصله دهم خرداد تا پنجم مرداد انگشتان دست دو زندانی متهم به سرقت در زندان اوین قطع شده است. دست‌کم هفت زندانی دیگر در انتظار اجرای این حکم خشن، غیرقابل توصیف هستند که بر اساس قانون مجازات اسلامی اجرا می‌شود.

عفو بین‌الملل از جمهوری اسلامی ایران خواست در برابر قطع انگشتان دست دو زندانی که به اتهام سرقت در زندان بودند، پاسخگو باشد.

این سازمان ناظر بر وضعیت حقوق بشر در اطلاعیه‌ای قطع انگشتان دست این دو زندانی متهم به سرقت را تأیید کرد. هویت یکی از این زندانیان پویا براتی اعلام شده است.

بر اساس اعلام عفو بین‌الملل، انگشتان دست این زندانی روز پنجم مرداد در زندان اوین در حضور «تعدادی از مقامات و یک پزشک» صورت گرفته است.

پیش از این برخی رسانه‌های نزدیک به فعالان حقوق بشر نیز از قطع انگشتان پویا ترابی خبر داده بودند.

عفو بین الملل تأیید کرده است که ترابی پس از قطع انگشتانش «به صورت اورژانسی به بیمارستانی خارج از زندان اوین منتقل شده است». ترابی دومین زندانی است که به گفته این سازمان بین‌المللی در چند ماه گذشته «با مجازات خشن و غیرقابل توصیف شکنجه شده است».

پیشتر نیز منابع خبری از قطع چهار انگشت دست سید برات حسینی در زندان اوین خبر داده بودند.

عفو بین‌الملل گفته است که چهار انگشت دست این زندانی که به اتهام سرقت از زندان کرمانشاه به اوین منتقل شده بود، «بدون داروی بی‌حسی» انجام شده است.

برات حسینی از آن زمان بدون رسیدگی پزشکی و مراقبت های لازم در زندان اوین نگهداری می‌شود و «دچار عفونت و ترامای روحی شده است». مقامات زندان پس از قطع چهار انگشت، او را به دلیل خونریزی زیاد به بیمارستان بیرون از زندان منتقل کردند اما سه روز بعد بدون تکمیل دوره درمان به زندان بازگرداند.

به گفته عفو بین الملل، مقامات زندان پیش از قطع انگشتان دست برات حسینی به او گفته بودند در صورت پرداخت پول آن‌ها می‌توانند امکان منجمد کردن انگشتانش و پیوند مجدد آن را فراهم کنند. او توان پرداخت این پول را نداشت.

برات حسینی که همانند پویا ترابی از زندان یک شهر دیگر به اوین منتقل شده بود، پس از قطع انگشتانش در «قرنطینه زندان اوین» نگهداری می‌شود تا به گفته عفو بین‌الملل «از انتشار اخبار مجازات و وضعیت سلامت بد او» جلوگیری شود.

بنا بر اطلاعاتی که این سازمان منتشر کرده است، چهار انگشت برات حسینی در دهم خرداد سال جاری در زندان اوین انجام شده است.

عفو بین‌الملل پیشتر در یک بیانیه ای نسبت به اجرای حکم قطع انگشتان دست هشت زندانی هشدار داده بود.

این نامه که خطاب به رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی بود، پس از آن منتشر شد که آرش صادقی، از زندانیان سیاسی پیشین و فعال حقوق بشر از هادی رستمی، مهدی شاهیوند، مهدی شرفیان، امیر شیرمرد، مرتضی جلیلی، یعقوب فاضلی کوشکی و ابراهیم رفیعی به عنوان هفت زندانی که حکم قطع انگشتان آن‌ها تأیید شده است، نام برد.

او گفته بود که مسئولان قوه قضاییه یک گیوتین برای قطع انگشتان دست زندانیان در زندان اوین نصب کرده‌اند.

قطع انگشتان دست بر اساس «قانون مجازات اسلامی» انجام می‌شود. بر اساس قانون مجازات اسلامی، «حکم قطع دست دربارهٔ سارقی اجرا می‌شود که به حد بلوغ شرعی رسیده باشد، در حال سرقت عاقل باشد و بداند که مال غیر است و ربودن آن حرام است.

ابراهیم رئیسی (عضو هیت مرگ کشتار زندانیان سیاسی) در دوره ای که ریاست قوه قضاییه را در اختیار داشت، قطع انگشت دست زندانیان را از افتخارات خود دانسته بود.

جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته چندین مرتبه زندانیانی که به اتهام سرقت محاکمه شدند را با قطع چهار انگشت دست راست، مجازات کرده است. بنیاد عبدالرحمان برومند گفته است که قطع انگشتان دست ۱۳۱ زندانی را از سال ۲۰۰۰ میلادی جمع‌آوری کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • mashang

    در واقع خلافت نظامی شیعه طی چهاردهه چهرهء مخوف ؛وحشتناک ؛جنون آمیز و سادیسم ذاتی اسلام را درعمل به مردم نشون داد.