ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار قرمز سیلاب و آبگرفتگی: شمار کشته‌شدگان و مفقودان سیل به ۱۱۴ نفر رسید

جاری‌شدن سیل در ۲۴ استان ایران تاکنون به مرگ دست‌کم ۶۹ نفر و مفقود شدن ۴۵ تن منجر شده است. طبق برآوردها علاوه بر بی‌خانمان‌شدن ده‌ها هزار نفر، سیل به بخش‌های کشاورزی، میراث فرهنگی و راهداری هزاران میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.

مرکز اطلاع رسانی سازمان مدیریت بحران کشور یکشنبه ۹ مرداد/۳۱ ژوئیه شمار کسانی را که در سیل روزهای گذشته جان خود را از دست داده‌اند ۶۹ نفر اعلام کرد. طبق این گزارش ۴۵ شهروند نیز در نقاط مختلف ایران در سیل مفقود و ۴۱ نفر مصدوم شده‌اند.

بر مبنای گزارش سازمان مدیریت بحران بخش اعظم این آمار به استان تهران مربوط می‌شود. جاری شدن سیل در استان تهران جان ۳۲ نفر را گرفته و ۱۵ نفر را مصدوم کرده است. از وضعیت ۲۳ نفر هم که در سیل گم شده‌اند هنوز خبری در دست نیست.

بیشترین خسارت سیل در استان تهران در مناطق فیروزکوه و امام‌زاده داوود گزارش شده است.

به تفکیک استانی در خراسان رضوی سیل جان هفت نفر را گرفته که به تایید سازمان مدیریت بحران کشور شش نفر از آن‌ها تبعه کشور عراق بوده‌اند. گفته می‌شود هر سه نفری که در این استان مفقود شده و همچنین سه نفری که در سیل مصدوم شده‌اند هم تبعه کشور عراق هستند. این سازمان مشخص نکرده که این افراد مهاجر عراقی‌تبار بوده یا مسافر بوده‌اند.

در مازندران هم سیل به مرگ شش نفر منجر شد و ۱۲ نفر در سیل مفقود شده‌اند. سیلاب در هرسه استان سیستان و بلوچستان، یزد و لرستان هم جان پنج نفر را گرفت و به از دست رفتن جان سه نفر در هر دو استان کرمان و مرکزی انجامید.

در جریان بارش‌های سیل‌آسا، سه نفر نیز در خوزستان به خاطر اصابت صاعقه جان خود را از دست دادند. در استان چهارمحال و بختیاری، یزد و سمنان هم تعدادی از شهروندان در سیل مفقود شده‌اند.

نژاد جهانی، معاون فنی و هماهنگی بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: با توجه به ادامه عملیات جست‌وجو در برخی از نقاط احتمال افزایش جانباختگان وجود دارد که در این صورت تعداد اعلام خواهد شد.

تخریب کامل دست‌کم ۷ هزار واحد مسکونی در سیل و اسکان اضطراری ۶ هزار نفر

او درباره آسیب سیل به واحدهای مسکونی هم گفت:

«گزارش‌های اولیه از ارزیابی‌های انجام شده حاکی از آن است که دستکم ۲۰ هزار واحد مسکونی در سیل‌های اخیر کشور دچار آسیب شده که از این تعداد ۱۳ هزار واحد نیازمند تعمیر و ۷ هزار واحد نیز نیازمند بازسازی کامل است.»

 با توجه به این اظهارات ساکنان این واحدها اکنون با مشکل بی‌خانمانی روبه‌رو هستند.

مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر رقم جمعیت درگیر با سیل و آبگرفتگی را بیش از ۳۷ هزار نفر اعلام کرد که به گفته او در ۲۴ استان ایران سکونت دارند. به تأیید ولی‌پور در شرایطی که سازمان هواشناسی برای روزهای پیش رو هشدار قرمز صادر کرده، این وضعیت همچنان در ۱۵ استان ادامه دارد.

او از اسکان اضطراری بالغ بر شش هزار نفر به‌ویژه در استان‌های سیستان و بلوچستان و اصفهان و ادامه عملیات امدادرسانی در محدوده زریندشت فیروزکوه، رفسنجان استان کرمان، محدوده دزفول استان خوزستان، جنوب استان فارس و مناطق عشایر نشین چهارمحال و بختیاری خبر داد.

سازمان هواشناسی روز یکشنبه برای دو روز آینده، هشدار سطح قرمز وقوع سیلاب در جنوب و شرق کشور صادر کرد.

این سازمان هشدار داد در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه خطر وقوع سیلاب، طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی گسترده، آبگرفتگی منازل در مناطق مستعد، اختلال در ناوگان حمل و نقل، کاهش شعاع دید، احتمال تخریب پل و مسدود شدن جاده، خسارت به صنعت کشاورزی و شکستن درختان و تیرهای برق وجود دارد.

با توجه به وضعیت فاجعه‌بار مدیریت منابع طبیعی و همچنین مدیریت بحران ناشی از بلایای طبیعی در حکومت ایران سیل تا همین‌جا نیز خسارات سنگینی را به بخش‌های مختلف وارد کرده است. جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی شنبه‌شب در نشست فوق العاده تعیین تکلیف خسارات باغداران دماوند (استان تهران) گفت:‌

خسارات ناشی از بحران اخیر در کشور به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

رسانه‌های محلی یزد هم از آسیب ۲۰ تا ۱۰۰ درصدی جاری‌شدن سیل به خانه‌های تاریخی واقع در بافت تاریخی یزد و بناهای موجود در این بافت که به ثبت جهانی یونسکو رسیده‌اند، خبر دادند.

طبق گزارش‌های غیررسمی که از سوی وبسایت «صدای میراث» منتشر شده، در بین خانه‌های خشتی بافت تاریخی یزد و محله فهادان برخی خانه‌های تاریخی متروک‌مانده، در سیلاب اخیر آسیب دیده‌اند و بخشی یا تمامی آن‌ها ریزش کرده است.

احمد آخوندی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد با تأیید خسارت سیل به خانه‌ها و بناهای بافت تاریخی یزد، میزان آن‌را ۱۲۴۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت سیلاب در برخی مناطق مسیرهای دسترسی به تاسیسات گردشگری را از بین برده است.

در زاهدان هم جلال‌الدین قادری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب سیستان وبلوچستان خسارت سیل به راه‌ها و تاسیسات فنی را ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد. او روز یکشنبه به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت: این میزان خسارت به شبکه راه‌ها و ابنیه فنی جنوب استان  وارد شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.