ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا کمک‌های جدید تسلیحاتی به اوکراین می‌کند

آمریکا معادل ۵۵۰ میلیون دلار تسلیحات شامل سامانه‌های موشکی پیشرفته با تحرک بالا در اختیار اوکراین قرار می‌دهد. واشنگتن می‌گوید روسیه از نیروگاه زاپروژیا در اوکراین به‌عنوان سپر هسته‌ای استفاده می‌کند. همزمان ترکیه پیش‌بینی می‌کند که هر روز یک کشتی حامل غلات از بنادر اوکراین خارج شود.

ایالات متحده آمریکا سه‌شنبه ۱۱ مرداد / ۲ اوت بخش جدیدی از تسلیحاتی را که می‌خواهد در اختیار نیروهای اوکراین قرار دهد اعلام کرد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به خبرنگاران گفت، بسته جدید ۵۵۰ میلیون دلاری «شامل مهمات بیشتری برای سامانه‌های موشکی پیشرفته با تحرک بالا که با نام HIMARS شناخته می‌شود، و همچنین مهمات توپخانه‌ای خواهد بود».

وزارت دفاع ایالات متحده نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کمک‌ها شامل ۷۵ هزار گلوله مهمات توپخانه ۱۵۵ میلی‌متری است.

نیروگاه زاپروژیا به‌عنوان «سپر هسته‌ای»

از سوی دیگر ایالات متحده روسیه را متهم کرد که با استقرار نیروها در بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اوکراین از این نیروگاه به‌عنوان «سپر هسته‌ای» استفاده می‌کند. بدین ترتیب نیروهای اوکراینی نمی‌توانند به آن‌ها شلیک کنند زیرا خطر وقوع یک حادثه هسته‌ای می‌رود.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت ایالات متحده عمیقاً نگران است که نیروگاه زاپروژیا که روسیه در ماه مارس به شلیک گلوله‌های خطرناک به نزدیکی آن متهم شده بود، اکنون به یک پایگاه نظامی روسیه برای شلیک به نیروهای اوکراینی تبدیل شده است.

بلینکن پس از شرکت در مذاکرات منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در مقر سازمان ملل در نیویورک به خبرنگاران گفت:

«اوکراینی‌ها نمی‌توانند پاسخ دهند تا مبادا حادثه وحشتناکی در نیروگاه هسته‌ای رخ دهد.»

بلینکن این اقدام روسیه را فراتر از «سپر انسانی» دانست و آن را «سپر هسته‌ای» نامید.

در همین حال، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز گفت تهدیدهای هسته‌ای ناشی از جنگ در اوکراین و همچنین در آسیا و خاورمیانه، جهان را فقط با «یک سوء تفاهم یا اشتباه محاسباتی از نابودی هسته‌ای دور کرده است».

گوترش در افتتاحیه نشست بررسی پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) با هدف دستیابی به جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای، به بسیاری از وزیران، مقام‌ها و دیپلمات‌هایی که در مجمع عمومی سازمان ملل گرد آمده بودند، گفت این کنفرانس یک ماهه «در دورانی برگزار می‌شود که خطر هسته‌ای از زمان اوج جنگ سرد تا به این حد نبوده است».

در مذاکرات نیویورک، میکولا توچیتسکی، معاون وزیر امور خارجه اوکراین از جامعه بین‌المللی خواست تا آسمان نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین را با سامانه‌های پدافند هوایی «مسدود» کنند. او گفت «اقدامات مشترک قوی برای جلوگیری از فاجعه هسته‌ای مورد نیاز است».

ارسال روزانه غلات از اوکراین

یک مقام بلندپایه ترکیه به رویترز گفت اگر توافقی برای عبور امن برقرار شود، «انتظار می‌رود هر روز یک کشتی از بنادر اوکراین برای صادرات غلات خارج شود».

این مقام ترکیه‌ای که نخواست نامش فاش شود، افزود:

«برنامه این است که یک کشتی… هر روز حرکت کند. اگر مشکلی پیش نیاید، برای مدتی صادرات از طریق یک کشتی در روز انجام خواهد شد.»

این اظهارات یک روز پس از آن بیان می‌شود که کشتی باری «رازونی» با پرچم سیرالئون، غلات اوکراین را بارگیری و به سمت لبنان حرکت کرد. این اولین کشتی پس از امضای توافق‌نامه ۳۱ تیر / ۲۲ ژوئیه در استانبول بین اوکراین و روسیه مبنی بر صادرات غلات از بندر اودسا در دریای سیاه است.

انتظار می‌رود کشتی باری «رازونی» در ساعات نخست روز چهارشنبه در سواحل ترکیه برای بازرسی توسط مقام‌های روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل توقف کند.

مقام بلندپایه ترکیه افزود خروج این کشتی به دلیل «مشکلات فنی» که اکنون رفع شده است، چند روز به تعویق افتاد و ترکیه انتظار دارد که گذرگاه امن به خوبی کار کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفته است که خوشحالی برای خروج محموله غلات «خیلی زود» است و باید منتظر ماند و دید که توافق چگونه اجرا می‌شود و آیا امنیت واقعاً تضمین می‌شود یا خیر.

کشتی «رازونی» پس از عبور از تنگه بسفر ترکیه که دریای سیاه را به دریای مدیترانه متصل می‌کند، راهی بندر طرابلس لبنان خواهد شد. این کشتی حامل ۲۶ هزار و ۵۲۷ تن غلات است.

سازمان ملل نسبت به خطر قحطی‌ در کشورهای مختلف به دلیل جنگ در اوکراین هشدار داده است.

اوکراین که به‌عنوان سبد نان اروپا شناخته می‌شود، امیدوار است بیش از ۲۰ میلیون تن غلات نگهداری‌شده در سیلوها و ۴۰ میلیون تن از برداشتی که اکنون در حال انجام است، از بنادر اودسا، پیودنی و چورنومورسک در نزدیکی آن صادر کند تا به پاکسازی سیلوها برای محصول جدید کمک کند.

روسیه خروج کشتی «رازونی» را «بسیار مثبت» خواند، اما مسئولیت بحران غذایی را رد کرد و گفت تحریم‌های غرب صادرات این کشور را کند کرده است. روسیه همچنین اوکراین را به مین‌گذاری زیر آب در ورودی بنادرش متهم کرد.

روسیه و اوکراین یکدیگر را به مین‌گذاری در اطراف دریای سیاه متهم می‌کنند.

انفجار در شهر میکولایف

الکساندر سینکویچ، شهردار میکولایف واقع در جنوب اوکراین در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که صدای انفجارهای شبانه در این شهر شنیده شد.

سینکویچ گفت:

«حوالی ساعت چهار صبح [سه‌شنبه] در میکولایف، انفجارهای قوی در چندین منطقه شهر به صدا درآمد و گزارش‌های اولیه حاکی از زخمی شدن یک نفر است.»

الکسی آرستویچ، مشاور رئیس جمهوری اوکراین به رسانه‌ها گفت که ۲۲ هزار سرباز روسی در حال آماده شدن برای پیشروی به سمت شهرهای کریوی‌ری و میکولایف هستند.

یوری سوبولفسکی، معاون برکنارشده شورای منطقه‌ای خرسون مدعی شد در منطقه خرسون که بیشتر تحت کنترل روسیه است، نیروهای اوکراینی حدود ۵۰ شهر را آزاد کردند.

سوبولفسکی در کانال تلگرام نوشت:

«نیروهای روسی در منطقه خرسون متحمل خسارت‌های قابل توجهی شده‌اند.»

سرهی گایدای، فرماندار لوهانسک، منطقه‌ای که تقریباً به‌طور کامل در کنترل روسیه است، گفت نیروهای خارجی برای کمک به سربازان روسی وارد شده‌اند.

گایدای به تلویزیون اوکراین گفت:

«ما متوجه شده‌ایم که شرکت‌های نظامی خصوصی بیشتری وارد منطقه می‌شوند؛ از جمله گروه واگنر. انگیزه این نیروهای غیرقانونی پول و غارت است.»

«گروه واگنر» یک گروه نظامی خصوصی با ماهیت روسی است که با استخدام مزدور در جنگ‌های نیابتی مشارکت می‌کند. مشارکت در جنگ داخلی سوریه، جنگ در دونباس و حمله روسیه به اوکراین از جمله فعالیت‌های این گروه بوده است. یوگنی پریگوژین مدیر و یکی از سهامداران اصلی این شرکت امنیتی از نزدیکان ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه است. وزارت دفاع بریتانیا هفته گذشته اعلام کرد که به دلیل مواجهه روسیه با کمبود نیروهای پیاده نظام، شرکت‌ نظامی خصوصی واگنر احتمالاً مسئولیت بخش‌هایی از خط مقدم در شرق اوکراین را برعهده گرفته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.