ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چین سفیر آمریکا در پکن را در اعتراض به سفر نانسی پلوسی احضار کرد

چین می‌گوید سفر پلوسی به پکن بازی با آتش است که در نهایت افرادی که با آن بازی کردند را خاکستر می‌کند. ارتش چین از چهارم اوت یک رزمایش هوایی و دریایی در پیرامون تایوان انجام می‌دهد.

چین سفیر آمریکا را به دلیل سفر رئیس مجلس نمایندگان این کشور به تایوان احضار کرد. بنا بر گزارش منابع دولتی چین، ژی فنگ، معاون وزیر خارجه چین سفر پلوسی را سرزنش و اعتراض شدید خود را به سفیر ایالات متحده ابراز کرد.

پکن تایوان را بخشی از چین متحد می‌داند و پیش‌تر به آمریکا درباره سفر پلوسی به این جزیره هشدار داده بود.

به گزارش منابع بین‌المللی، همزمان با سفر پلوسی به تایوان، ۲۰ جت نظامی ارتش چین بر فراز تنگه تایوان به پرواز درآمدند. دولت تایوان ابتدا این خبر را تکذیب اما در ادامه صحت آن را تأیید کرد.

چین که از زبان سفیرش در لندن سفر پلوسی را بازی با آتش توصیف کرده است قصد دارد از چهارشنبه چهارم اوت/ ۱۳ مرداد یک رزمایش نظامی هوایی و دریایی را در پیرامون تایوان انجام می‌دهد. ارتش چین هشدار داده است هیچ هواپیما و کشتی در زمان برگزاری رزمایش نباید وارد این منطقه شود.

پکن که این جزیره را یکی از استان‌های چین می‌داند، سفر پلوسی را بازی با آتشی خواند که در نهایت کسانی که با آن بازی می‌کنند را خاکستر خواهد کرد.

پلوسی قرار است چهارشنبه ۳ اوت/۱۲ مرداد با رئیس جمهوری تایوان دیدار کند. او در بدو ورود به تایوان گفت که سفرش به تایوان برای ارج نهادن به «تعهد تزلزل‌ناپذیر» آمریکا از دموکراسی پویای این کشور است و ناقض سیاست واشنگتن نیست.

او گفت: «همبستگی آمریکا با جمعیت ۲۳ میلیونی تایوان بیش از هر زمان دیگری است، زیرا جهان با انتخاب بین دموکراسی و خودکامگی روبرو است.»

پلوسی در مقاله‌ای که همزمان با سفر او در واشنگتن پست منتشر شد، گفته بود در مواجهه با تجاوزات فزاینده چین، سفر هیئت نمایندگان به تایوان «باید یک بیانیه صریح در حمایت آمریکا از تایوان به عنوان شریک دموکراتیک واشنگتن تلقی شود».

مقام‌های چینی سخنان پلوسی را مداخله در امور داخلی خود دانستند. سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که پکن «قاطعانه» با اقدام‌های جدایی‌طلبانه به سمت استقلال تایوان مخالف است و ایالات متحده باید دست از بازی با کارت تایوان بردارد.

او آمریکا را مسئول صدمه‌زدن به حاکمیت و منافع امنیتی چین دانست و گفت که آن‌ها بهای این را می‌پردازند.

پلوسی پیش‌تر آشکارا نگفته بود که به تایوان سفر خواهد کرد. ورود غیرمنتظره او به تایوان احتمال تشدید درگیری و مداخله نظامی پکن در جزیره‌ای که آن را یکی از استان های خود می شمارد، را افزایش داده است.

دفتر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا گفته که از نظر ارتش این سفر ایده خوبی نبود و کاخ سفید مخالفت خود با آن را پنهان نکرده است.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اما گفت که این سفر با سیاست‌های واشنگتن در قبال چین هماهنگ است و ناقض استقلال پکن نیست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.