ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل می‌گوید طرف‌های متخاصم یمن تنها با تمدید آتش‌بس دو ماهه موافقت کرده‌اند

اجرای آتش‌بس در چندماه گذشته در سایه مذاکرات ایران و عربستان در بغداد تا حدودی ممکن شد. اما طرف‌های متخاصم هر دو از نحوه اجرای آتش‌بس ناخرسندند. سازمان ملل به دنبال توافق برای آتش‌بس ۶ ماهه و سپس دائمی است. هنوز طرفین با این موضوع موافقت نکرده‌اند.

نماینده سازمان ملل متحد گفت، به‌رغم فشارهای بین‌المللی برای توافقی طولانی‌تر و گسترده‌تر، طرف‌های درگیر در یمن با تمدید آتش‌بس دو ماهه موافقت کردند.

هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن در بیانیه‌ای گفت: «این تمدید آتش‌بس شامل تعهد طرفین برای گسترش مذاکرات برای دستیابی به توافق آتش‌بس طولانی‌تر در اسرع وقت است.»

منابعی به رویترز گفته‌اند که گروندبرگ برای یک آتش‌بس شش ماهه با مزایایی بیشتر برای مردم یمن فشار آورده بود، اما هر دو طرف از اجرای توافق آتش‌بس موجود شکایت داشتند و بی اعتمادی عمیقی حاکم بود.

مقامات ایالات متحده و عمان نیز پس از سفر ماه گذشته جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به عربستان سعودی، با طرفین برای حمایت از پیشنهاد گروندبرگ در تماس بودند، جایی که وی پس از گفتگوهای دوجانبه توافق برای «تعمیق و تمدید» آتش‌بس را اعلام کرد.

بایدن از تمدید آتش‌بس استقبال کرد، اما در بیانیه‌ای گفت که اگرچه گامی مهم و ضروری برای نجات جان مردم است، اما «در درازمدت کافی نیست».

«ما از طرف‌های یمنی می‌خواهیم از این فرصت برای تلاش بیشتر تحت نظارت سازمان ملل برای دستیابی به یک توافق جامع و فراگیر که شامل گام‌هایی برای بهبود آزادی رفت‌وآمد و پرداخت حقوق و دستمزد می‌شود استفاده کنند و راه را برای یک راه‌حل بادوام هموار کنند.».

جو بوچینو، سخنگوی فرماندهی مرکزی ایالات متحده در خاورمیانه (سنتکام) از تمدید آتش‌بس استقبال کرد و گفت که این امر کمک‌های مستمری را برای میلیون‌ها یمنی فراهم می‌کند.

جنگ یمن در سال ۲۰۱۴ زمانی که شورشیان حوثی مورد حمایت ایران از مناطق تحت محاصره شمالی خودخارج شدند و صنعا را تصرف کردند شعله‌ور شد. حوثی‌ها دولت شناخته شده بین المللی را مجبور به فرار از کشور کردند و این دولت هم که دست‌نشانده ریاض بود به عربستان رفت. سعودی‌ها نیز در سال ۲۰۱۵ یک ائتلاف متشکل از چند کشور هم‌پیمانشان شکل دادند و با بهانه بازگرداندن دولت قانونی در یمن، وارد معرکه جنگ شدند.

ریاض در تلاش است تا از این جنگ پرهزینه خارج شود. جنگ یمن محل تقابل ریاض با دولت جو بایدن هم بوده است. بایدن حمایت از عملیات ائتلاف را متوقف کرده و به عربستان فشار می‌آورد تا به این درگیری خاتمه دهد.

جنگ یمن که اکنون وارد هشتمین سال خود شده است به عنوان جنگ نیابتی عربستان سعودی و جمهوری اسلامی در نظر گرفته می‌شود. عربستان می‌گوید اجازه نخواهد داد شورشیان حوثی که وابسته به سپاه قدس هستند کشور همسایه‌شان را در کنترل خود بگیرند. از دیگر سو شورشیان حوثی نیز می‌گویند با دولت دست‌نشانده ریاض خواهند جنگید و اجازه نخواهند داد این کشور بیش از این در مقدرات یمن دخالت کند.

اجرای آتش‌بس در چندماه گذشته در سایه مذاکرات ایران و عربستان در بغداد تا حدودی ممکن شد. اما طرف‌های متخاصم هر دو از نحوه اجرای آتش‌بس ناخرسندند. دولت مورد حمایت عربستان، حوثی‌ها را در مورد بازگشایی راه‌های اصلی در تعز مقصر می‌داند، در حالی که این گروه ائتلاف را به وارد نشدن تعداد توافق شده کشتی‌های سوخت به بندر حدیده و ازسرگیری پروازها از صنعا، که هر دو در اختیار این گروه است، متهم می‌کند.

گروندبرگ گفت که در هفته‌های آینده تعامل با طرفین را گسترش خواهد داد تا از اجرای کامل آتش‌بس جدید اطمینان حاصل شود.

او گفت که آتش‌بس گسترده، سازوکاری را برای پرداخت حقوق بخش عمومی، باز کردن جاده‌ها، گسترش پروازها از صنعا و جریان منظم سوخت به حدیده ارائه می‌دهد. سازمان ملل همچنین بر آتش‌بس دائمی فشار می‌آورد تا امکان از سرگیری مذاکرات برای یک راه حل سیاسی پایدار فراهم شود.

یمن به دلیل آنکه در جنوب، ورودی دریای سرخ به اقیانوس هند (تنگه باب‌المندب) را در کنترل دارد، کشوری استراتژیک برای ایران، عربستان، اسرائیل، مصر و دیگر کشورهای شمال‌شرق آفریقا است. در جریان جنگ یمن تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار نفر کشته شده‌اند و یمن با یکی از بدترین بحران‌های انسانی در جهان مواجه شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.