ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سپیده رشنو؛ ضرب و شتم برای کسب اعتراف اجباری

سپیده رشنو یک هفته قبل از پخش اعترافات اجباری‌اش توسط صدا و سیمای جمهوری اسلامی، به دلیل ضرب و شتم مأموران امنیتی دچار خون‌ریزی داخلی شده و به بیمارستان منتقل شده بود.

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی گزارشی به آخرین وضعیت سپیده رشنو، زن معترض به حجاب اجباری پرداخته است و از وجود شکنجه و ضرب و شتم شدید توسط مأموران امنیتی به منظور اخذ اعتراف اجباری خبر می‌دهد.

سپیده رشنو، شهروند معترض به حجاب اجباری در ماجرای اتوبوس بی‌آرتی که به بهانه «هتاکی و ضرب و شتم یک زن آمر به معروف» بازداشت شده بود، طبق گزارش هرانا ۳۰ تیرماه با علائمی از خون‌ریزی داخلی به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شده بود.

سپیده رشنو پس از بازداشت به بازداشتگاه اطلاعات سپاه منتقل شده بود و در تاریخ ۸ مردادماه ویدئویی از اعترافات اجباری او توسط خبرگزاری صدا و سیما منتشر شد.

یک منبع آگاه درباره انتقال او به هرانا گفته است:

«سپیده رشنو همراه با تعداد زیادی مأمور شبانه به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شد تا به دلیل خطر خون‌ریزی داخلی ناشی از ضربه در ناحیه شکمی از او عکس‌برداری شود.»

بر اساس اظهارات شاهدان، سپیده رشنو در زمان انتقال به بیمارستان کاهش فشار خون داشته، بی‌رمق بوده و به دشواری حرکت می‌کرده است. هم‌چنین مأموران امنیتی اجازه نداده‌اند سپیده رشنو با دیگران حرف بزند و حتی در زمان معاینه پزشک که جزوی از حریم خصوصی بیمار و پزشک است؛ حضور داشته‌اند.

هرانا به نقل از شاهدان گزارش داده که همان شب با وجود وخامت حال، سپیده رشنو مجدداً به بازداشتگاه بازگردانده شد.

تنها یک هفته بعد از این واقعه در روز شنبه ۸ مردادماه فیلم اعترافات اجباری این شهروند معترض به حجاب اجباری توسط خبرگزاری صدا و سیما پخش شد. انتشار فیلم اعترافات سپیده رشنو که در آن آثار شکنجه آشکار بود، واکنش‌‌های بسیاری برانگیخت.

چهره سپیده رشنو در فیلمی که صدا و سیما منتشر کرده بی‌رمق، خسته و تکیده بود. هم‌چنین آثار کبودی و زخم به صورت تیره شدن رنگ پوست در اطراف چشم‌اش دیده می‌شد.

سپیده رشنو هم‌چنان بدون حق دسترسی به وکیل در بازداشت به سر می‌برد و به گزارش هرانا تاکنون از اتهام‌های مطروحه علیه او اطلاعی در دست نیست.

اواخر تیرماه ویدئویی از درگیری چند زن در یکی از اتوبوس‌های بی‌آرتی تهران در فضای مجازی منتشر شد. این ویدئو نشان می‌داد شخصی که بعداً هویت او «رایحه ربیعی» معرفی شد، به بهانه «امر به معروف» اقدام به دخالت در نحوه پوشش زن دیگری (سپیده رشنو) کرده است. شماری از زنان حاضر در اتوبوس نیز با آمر به معروف که قصد فیلم‌برداری از معترضان به دخالت او را داشت، درگیر شده بودند.

مدتی بعد سپیده رشنو به دلیل آن‌چه «هتاکی و ضرب و شتم آمر به معروف» عنوان شده بود، بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه، موسوم به بند الف-یک منتقل شد. رایحه ربیعی، زن آمر به معروف پس از بازداشت سپیده رشنو در اینستاگرام خود خبر داد فیلمی را که در اتوبوس گرفته «به مراجع مربوطه» فرستاده است.

پیش‌تر نیز فیلمی از اعترافات اجباری فردی با هویت نامشخص که بر اساس اظهاراتش مدعی است، یکی از معترضان به حجاب اجباری در ماجرای اتوبوس بی‌آرتی بوده، توسط رسانه‌های رسمی منتشر شد که هم‌‎چنان از هویت او اطلاعی در دست نیست.

سپیده رشنو، متولد ۱۳۷۳، دانشجو، شاعر و ساکن یکی از خوابگاه‌های دانشجویی در تهران و اهل خرم‌آباد است.

حکومت جمهوری اسلامی فشارهای خود را برای واداشتن زنان به پیروی از حجاب اسلامی اجباری افزایش داده است.

از چند هفته پیش در استان‌ها و شهرهای مختلف ایران قرارگاهی به نام «قرارگاه ۲۱ تیر» تشکیل شده‌اند تا بر «عفاف و حجاب» مردان و زنان در اداره‌ها و صنف‌ها نظارت کنند.

قرارگاه ۲۱ تیر موظف شده تا «بهبود وضعیت حجاب و عفاف در دستگاه‌ها» را پیگیری کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.