ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیش از ۲۰۰ هزار کُرد ایزدی همچنان در عراق آواره هستند

سازمان بین‌المللی مهاجرت می‌گوید آوارگان ایزدی همچنان نیازهای بسیاری دارند و فقدان مسکن کافی و خدمات اولیه مانند آب، برق، مراقبت‌های بهداشتی و آموزشی مانع از بازگشت آن‌ها به محل زندگی خود می‌شود.

سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM)، وابسته به سازمان ملل، در بیانیه‌ای اعلام کرد که بیش از ۲۰۰ هزار نفر از کُردهای ایزدی بازمانده از قتل عام هشت سال پیش گروه تروریستی «دولت اسلامی» (داعش)، همچنان در سراسر عراق آواره هستند.

در این بیانیه آمده است که نیازهای آوارگان ایزدی که برخی از آن‌ها در اردوگاه‌ها زندگی می‌کنند همچنان بسیار است و فقدان مسکن کافی و خدمات اولیه مانند آب، برق، مراقبت‌های بهداشتی و آموزشی مانع از بازگشت آوارگان به محل زندگی خود در سنجار می‌شود.

این سازمان افزوده است که تروریست‌های داعش افزون بر منابع طبیعی منطقه، حدود ۸۰ درصد زیرساخت‌های عمومی و ۷۰ درصد خانه‌های غیرنظامیان را در شهر سنجار و اطراف آن را تخریب کرده‌اند.

بر اساس این بیانیه، این گروه افراطی همچنین کانال‌ها و چاه‌های آبیاری را تخریب کرده و تجهیزات و زمین‌های کشاورزی را به سرقت برده یا تخریب کرده است.

در این بیانیه آمده است که بیش از دو هزار و ۷۰۰ نفر، از جمله افراد بازداشت‌شده توسط داعش مفقود شده‌اند.

ساندرا اورلوویچ، مسئول اجرایی سازمان بین‌المللی مهاجرت در عراق، گفت:

«میزان جنایت‌های انجام‌شده علیه جامعه ایزدی بر نسل‌های آینده تأثیر خواهد گذاشت.»

اورلوویچ همچنین تأکید کرد که دولت عراق و جامعه بین‌المللی باید شرایطی را ایجاد کنند که به ایزدی‌ها تضمین کند که چنین جنایت‌هایی تکرار نخواهد شد و به آن‌ها کمک کنند تا زندگی خود را بازسازی کنند.

داعش، در ماه اوت ۲۰۱۴ (مرداد ۹۳) به سنجار حمله کرد و ضمن اشغال این شهر، شمار زیادی از کُردهای ایزدی‌ را به قتل رساند و در گورهای دسته‌جمعی دفن کرد. نیروهای داعش که اقلیت کرد ایزدی را کافر می‌دانستند، همچنین آن‌ها را به بردگی گرفتند و به زنان و دختران تجاوز کردند.

پیش از حمله داعش نزدیک به ۵۵۰ هزار ایزدی در عراق زندگی می‌کردند که حدود ۳۶۰ هزار نفر از آن‌ها موفق به فرار به کشورهای دیگر شدند ولی شماری از زنان و دختران ایزدی به اسارت اعضای داعش درآمدند و به مناطق مختلف تحت قدرت تروریست‌ها در عراق و سوریه منتقل شدند.

شورای امنیت سازمان ملل در سپتامبر ۲۰۱۷ به اتفاق آراء تصمیم گرفت که یک تیم تحقیقاتی را برای جمع‌آوری شواهد و مدارک مربوط به جنایت‌های داعش علیه ایزدی‌ها تشکیل دهد. این تیم بعدها اعلام کرد که شواهد آشکار و قانع‌کننده‌ای در اختیار دارد که نشان می‌دهد داعش مرتکب نسل‌کشی علیه اقلیت کُرد ایزدی‌ شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.