ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تداوم آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان در سایه بی‌توجهی نهادهای دولتی؛ انجمن سبز چیا فعالیت مهار آتش‌سوزی را موقتاً متوقف کرد

تحریب اکوسیستم و آتش‌سوزی‌های سریالی در مناظقی از استان کردستان کماکان به قوت خود ادامه دارد و سکوت نهادهای دولتی، واکنش فعالان زیست‌محیطی را به همراه داشته است.

در روزهایی که آتش‌سوزی‌های سریالی مناطق جنگلی استان کردستان به ویژه جنگل‌های مریوان را در برگرفته است، فعالان محیط زیست نسبت به عملکرد ضعیف و ادامه بی‌توجهی و بی‌تفاوتی دستگاه‌های دولتی انتقاد دارند.

انجمن «سبز چیا» مریوان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین ساز‌مان‌های مردم‌نهادِ زیست‌محیطی در ایران که سال‌هاست در اطفا‌ء حریق جنگل‌های مریوان فعالیت داشته است و حتی درسال‌های اخیر علاوه بر اینکه کمیته‌ای برای آن تشکیل داده و چند تن از اعضای آن در حوادث آتش‌سوزی در حین اطفا حریق جان خود را از دست دادند، روز دوشنبه ۱۷ مرداد با انتشار اطلاعیه‌ای در اعتراض به ادامه بی‌توجهی نهادهای دولتی نسبت به آتش‌سوزی‌های پی‌درپی در این مناطق، اعلام کرد «تا اطلاع ثانوی در هیچ اطفاء حریقی حاضر نخواهد شد».

در بحشی از این اطلاعیه که در ارتباط با هشدارهای روزهای اخیر به ارگان‌های ذی‌ربط مبنی بر «مشکوک» بودن آتش‌سوزی‌ها بوده، آمده است:

«با شروع آتش سوزی‌های سریالی جنگل‌های مریوان و بی‌تفاوتی متولیان امر، که تبعات و آثار مخرب آن به عینیت برای جامعه مردمی آشکار است، انجمن چیا طی ١۵ سال گذشته بدون هیچگونه امکانات و چشم‌داشتی در خط مقدم مبارزه با آتش سوزی‌ها بوده کە در این راه نیز از بهترین فرزندان برومندش شهید شده‌اند؛ بنابراین اطفاء حریق جنگل‌ها نه تنها وظیفه انجمن سبز چیا نبوده و نیست بلکه بی‌تفاوتی متولیان امر سبب واکنش انجمن به این امر بوده و دراین راه از سوی همان متولیان چه نامهربانی‌ها و ناسزاهایی که نشنیده است، لذا انجمن سبز چیا صراحتا اعلام می‌دارد از امروز تا اطلاع ثانوی در هیچ اطفای حریقی حاضر نخواهد شد و آن را وظیفه‌ منابع طبیعی و تمامی ارگان‌های متولی و مسئول در ستاد بحران می‌داند.»

این تصمیم از سوی اعضای انجمن سبز چیا مریوان درحالی گرفته شده است، که کمیته اطفاء حریق این انجمن زیست‌محیطی در طی سال‌های اخیر با وجود اینکه از کم‌ترین امکانات و تجهیزات برای مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع برخوردار بوده است، اما توانسته در کنترل و اطفاء آتش‌سوزی‌ها که به گفته آن‌ها اغلب «مشکوک» نیز هستند، تا حدود زیادی موثر واقع شود و از ادامه روند تخریب بیشتر اکوسیستم منطقه جلوگیری کند.

روز یکشنبه ۱۶ مرداد، اعضای تیم اطفاء حریق انجمن سبز چیا مریوان در اعتراض به بی‌تفاوتی، ادارات و مسئولان دولتی نسبت به آتش‌سوزی سریالی جنگل‌های این مناطق، مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند.

در روزهای گذشته حداقل ۱۷ بار جنگل‌های «قەڵای مەریوان» دچار آتش‌سوزی شده است.

جمعە ۱۴ مرداد، جنگل‌های «قەڵای مەریوان» که از بکرترین جنگل‌های منطقه به شمار می‌آید، در سطح گسترده‌ای دچار آتش‌سوزی شد و سرعت باد آتش‌سوزی به شدت منطقه را در برگرفت. در این فقره از آتش‌سوزی دست‌کم ۲۰ هکتار از جنگل‌‌های «قەڵای مەریوان» طعمه حریق شد. در این آتش‌سوزی همچنین دست‌کم سه تن از دوستداران طبیعت که به همراه انجمن سبز چیا مشغول اطفاء حریق بودند، دچار سانحه شدند و جراحاتی برداشتند.

همان روز انجمن سبز چیا با انتشار اطلاعیه‌ای خطاب به نهادهای مدیریتی و ارگان‌های امنیتی، اعلام کرد:

«از ادارات مربوطە، نهادهای مدیریتی و ارگان‌های امنیتی مصراً می‌خواهیم کە نیت‌های پلید و اهداف شوم در پشت این اقدامات خرابکارانە و هدف‌دار را رصد و چارەسر بنمایند؛ در غیر این‌ صورت واکنش انجمن سبز چیا برای کوچکترین کرداری نظیر دعوت از عموم برای تشکیل حلقەی انسانی و اقداماتی مدنی و منطقی برای این انجمن محفوظ است.»

پیش‌تر انجمن سبز چیا از اینکه برخی مناطق جنگلی از جمله منطقه «کانی‌قوڵەجان بەردەڕەشە» که به میدان تیراندازی ارتش تبدیل شده است، انتقاد و اعلام کرد که چندین هکتار از جنگل‌های این منطقه  در اثر اجرای تمرینات تیراندازی، بە آتش کشیده شده است.

آمار دقیقی از حجم خسارات آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان در دست نیست، اما طبق گزارش انجمن «سبز چیا»، آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع مریوان نسبت به سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. بر اساس گزارشی که تشکل غیر دولتی منتشر کرده است از آغاز سال ۱۴۰۰ تا تیرماه همان سال آتش‌سوزی در جنگل‌های مریوان، سروآباد در مقایسه با سال قبل بیش از ۱۳ درصد افزایش یافته است.

در سال ۱۳۹۹ حداقل ۱۸۸ مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های مریوان و سروآباد از سوی انجمن «سبز چیا» گزارش شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.