ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی می‌گوید افزایش حقوق بازنشستگان تصویب شده اما از شهریور اجرا می‌شود

قرار است افزایش حقوق بازنشستگان که رسانه نزدیک به خانه کارگر و وزارت کار آن را ۳۸ درصد گزارش کرده، در ششمین ماه سال اعمال شود. تورم ۸۶ درصدی مواد غذایی کسر بزرگی از این افزایش را پیش از آنکه به دست بازنشستگان برسد، از بین برده است.

در پنجمین ماه سال سرانجام هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی با افزایش حقوق بازنشستگان موافقت کرد. هنوز اما میزان این افزایش اعلام نشده است.

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی شامگاه ۱۹ مرداد گفت:

«پیرو موافقت سرپرست وزارت تعاون مبنی بر اصلاح و افزایش مستمری سایر سطوح مستمری‌بگیران سازمان تأمین‌ اجتماعی، اعمال افزایش جدید و نحوه پرداخت و تأمین مالی مربوطه در شهریورماه انجام می‌پذیرد.»

او هیچ جزئیات بیشتری در این باره بیان نکرد. پیشتر دولت گفته بود که تصمیم‌گیری در باره حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را به هیئت امنای این سازمان واگذار کرده است.

تجدیدنظر در حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی پس از آن صورت گرفت که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی مصوبه افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی دولت را غیرقانونی و ملغی کرد.

دولت در سومین ماه امسال افزایش تنها ۱۰ درصد به حقوق بازنشستگان غیرحداقل بگیر تأمین اجتماعی را تصویب کرد. این مصوبه بازنشستگان معترض به توقف همسان‌سازی را خشمگین‌تر کرد.

بازنشستگان معترض تأمین اجتماعی که بیش از یک سال است به صورت پیوسته در خیابان حضور دارند، از آغاز سال جاری نیز بارها در شهرهای مختلف تجمع کرده‌اند.

چهارشنبه ۱۹ مرداد بازنشستگان در ادامه اعتراضات معیشتی خود در چند شهر به خیابان آمدند و علیه سیاست‌های فقرزای دولت شعار دادند. در کرمانشاه مأموران امنیتی چند تن از بازنشستگان معترض را بازداشت کردند. کانال تلگرامی «شورای بازنشستگان» صبح ۲۰ مرداد از آزادی تمامی بازداشت‌شدگان خبر داد.

نیروهای امینتی پیشتر در تهران، اصفهان، کرج، تبریز و شیراز هم به تجمع بازنشستگان یورش برده و شماری از آن‌ها را بازداشت کرده بودند. اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته در تهران از ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ در زندان حبس شده است.

حقوق بازنشستگان چقدر افزایش می‌یابد؟

اعتراضات مستمر بازنشستگان در سال جاری دولت را به عقب‌نشینی از مصوبه‌ای که فقر بیشتری بر جمعیت بالغ بر چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر تأمین اجتماعی تحمیل می‌کرد، ناچار کرد.

آنطور که خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گزارش کرده است قرار است حقوق بازنشستگان مطابق با مصوبه شورای عالی کار در باره حداقل دستمزد سال ۱۴۰۱ افزایش یابد.

شورای عالی کار اسفند ۱۴۰۰ در حالی که سبد معیشت را نزدیک به هشت میلیون تومان برآورد کرده بود، حداقل دستمزد حداقل بگیران را ۵۸ درصد و سایر سطوح مزدی را ۳۸ درصدی افزایش داد.

افزایش ۵۸ درصدی دریافتی بازنشستگان حداقل‌بگیر را به رقمی نزدیک به ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان افزایش خواهد داد. دریافتی سایر سطوح مزدی نیز چنانچه وعده مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تکذیب نشود، ۳۸ درصد افزایش می‌یابد.

بخش بزرگی از افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان در شرایطی که در دو ماه اخیر نرخ تورم بزرگ‌تر از ۵۰ درصد و در گروه کالاهای ضروری و مواد غذایی بزرگ‌تر از ۸۰ درصد بوده، پیش از آنکه در شهریور امسال اعمال شود، تبخیر شده است.

دولت که متعهد شده بود کاهش قدرت خرید ناشی از حذف ارز ترجیحی را با تأمین کالاهای ضروری و پرداخت یارانه و تثبیت قیمت کالاها به نرخ شهریور ۱۴۰۰ جبران کند، در تازه‌ترین تصمیم از مجلس شورای اسلامی خواسته است الزام دولت به بازگشت قیمت‌ها به شهریور ۱۴۰۰ را از قانون بودجه حذف کند.

بنا بر روایت مسئولان کانون‌های بازنشستگی بالغ بر ۷۰ درصد جمعیت بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی درآمدی کمتر از خط فقر دارند و با اشتغال پس از بازنشستگی و قرض از نظام بانکی یا بستگان و آشنایان معیشت خود را تأمین می‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.